Hlavní obsah

Ministr střízlivé komunikace. Blatného zdrženlivost na sítích experti vítají

Foto: vlada.cz

Ministr zdravotnictví Jan Blatný.

Reklama

5. 11. 2020 11:41

Nový ministr zdravotnictví se rozhodl přistupovat k sociálním sítím střízlivě. Žádný vlastní profil, videa ani dopisování s uživateli Twitteru, jak to dělal jeho předchůdce. Oslovení odborníci na komunikaci jeho přístup oceňují.

Článek

Bývalí ministři zdravotnictví Adam Vojtěch a Roman Prymula (oba za ANO) komunikovali s veřejností i novináři také skrze vlastní twitterové účty. Nový ministr za hnutí ANO Jan Blatný se ale rozhodl jít jinou cestou a spoléhá se pouze na oficiální účet samotného ministerstva.

Prymulův twitterový profil získal během měsíce skoro 62 tisíc sledujících. Diskutoval s uživateli sociální sítě, zveřejňoval krátká videa, kde odpovídal na otázky, vysvětloval, smál se vtipům o sobě nebo se teatrálně chytal za hlavu, když mu ukázali video z „promořovací“ party. S tím vším mu pomáhali marketingoví specialisté.

Jeho Twitter byl zároveň prvním místem, na kterém se začala objevovat nová vládní nařízení ve chvíli, kdy ministři teprve nastupovali před kamery na tiskovou konferenci.

Tenhle způsob komunikace se s příchodem Jana Blatného úplně změnil. Ministr se rozhodl, že sám tweetovat nebude.

„Moje komunikace bude probíhat na Twitteru Ministerstva zdravotnictví. Dalším kanálem jsou například tyto tiskové konference, případně individuální rozhovory,“ řekl novinářům.

Jedním z důvodů, proč se rozhodl nekomunikovat pod vlastním účtem, bylo i to, že ještě před jeho jmenováním do funkce se objevilo hned několik twitterových účtů s jeho jménem a profilovou fotografií, které se snažily tvářit více či méně seriózně. V tuto chvíli jich je k nalezení hned deset.

„Pan ministr Blatný se rozhodl komunikovat skrze oficiální twitterový profil ministerstva z toho důvodu, aby bylo nezpochybnitelné, že se jedná právě o jeho vyjádření,“ řekl k tomu mluvčí ministerstva Jan Brodský.

Bez marketérů ANO

Blatný podle něj nevyužívá ani služeb marketérů hnutí ANO, kteří s twitterovou komunikací pomáhali Romanu Prymulovi. „Formáty komunikace nastavuje přímo pan ministr, realizaci zajišťuje tiskové oddělení ministerstva,“ dodal mluvčí.

Na účtu ministerstva se Blatný zatím příliš „nepředvedl“, pod svým jménem zveřejnil jen jeden příspěvek v neděli 1. listopadu, ve kterém informoval, že v Česku jsou už dva miliony antigenních testů a další už resort objednal.

Byť někteří lidé mohou být z komunikace nového ministra zdravotnictví zklamaní, odborníci na mediální komunikaci a sociální sítě mají pro jeho postup slova chvály.

„Myslím, že ministr by měl komunikovat přes oficiální Twitter nebo Facebook ministerstva. On je manažer a neměl by si dělat nějaké self promo nebo politický kapitál. To je mi na novém ministrovi sympatické,“ říká Jaroslav Novotný, ředitel České produkční, která spravuje sociální sítě řadě velkých firem.

Nově nastolený způsob komunikace vůči veřejnosti kvituje i ředitel Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica, který je jinak kritikem toho, jak vláda v krizi od března letošního roku komunikuje. „Jak to vypadat nemá, už jsme viděli, teď je šance na zlepšení,“ říká.

Blatný podle něj udělal velký krok dopředu v tom, že komunikaci výrazně zjednodušil a vede ji přes jediný kanál. „Krok ke střízlivější komunikaci, kterou nový pan ministr zavedl, je jediný správný. Až si zajistí důvěru veřejnosti, pak mohou pokročit dál,“ vysvětluje.

Krizová komunikace, kterou nyní veřejnost od politiků vyžaduje, je podle něj velmi sofistikovaná disciplína, která má vlastní pravidla.

„Hlavním úkolem pro politiky je krizové řízení, tedy zajistit dostatek lůžek, lékařů, zdravotnického materiálu, shánět vakcínu a podobně. Vedle toho se tvoří tým krizové komunikace, který toto vše překlápí do mediálních výstupů. A ty musí být včas, na jednom místě a hlavně ve srozumitelné podobě, aby v tom měla veřejnost jasno. A ministr jako reprezentant krizového řízení může následně vystoupit na tiskovce. Ministr má dost práce se zvládáním krize, že by se neměl rozptylovat nějakými sociálními sítěmi a videy,“ míní Hlavica.

Sociální sítě podle něj mají vycházet z dané instituce a držet jednotný styl. „A ne s každým novým ministrem vymazat to, co bylo předtím,“ dodává.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované