Hlavní obsah

Mladý bankéř si pořídil tlustého kocoura. A Petr Kellner opět ukazuje, že tyto obchody umí

Spojení Air Bank a Monety komentuje analytik Ondřej Záruba. (Video: Aleš Černý, Seznam Zprávy)

 

Reklama

9. 10. 2018 11:46

Zatímco klienti českých bank si dost možná sloučení Monety a Air Bank nemusí ani všimnout, velmi dobře by na něm mohl vydělat nejbohatší Čech Petr Kellner.

Článek

Co nevidět se dost možná v televizi objeví reklama, ve které se mladý, hubený bankéř se zelenou kravatou potká s tlustým, huňatým a věčně cynickým kocourem. Air Bank a Moneta se tak budou snažit svým klientům pomocí reklamních maskotů vysvětlit, že se spojují.

Podle počtu klientů vznikne spojením (do kterého se počítá ještě český a slovenský Home Credit) třetí největší banka v zemi. Jak ale upřesňuje analytik a majitel Comsense Analytics Ondřej Záruba, podle důležitější metriky – tedy objemu spravovaných peněz – zůstanou obě banky přibližně na šestém místě.

Pro klienty bank se toho podle Záruby moc nezmění. Pokud spojení – které ještě musí posvětit akcionáři Monety a regulátor – dopadne, pocítí to snad jen více poboček či bankomatů.

Ještě větší radost ale může mít nejbohatší Čech Petr Kellner a jeho obchodní partner ze skupiny Home Credit Jiří Šmejc. „Vypadá to pro ně z pohledu valu na výborný deal. Home Credit platí 1,8násobek za každou korunu základního kapitálu, zatímco Moneta 2,5násobek,“ komentuje Záruba situaci, kdy PPF a Šmejcova Emma Omega nejprve prodají Monetě Air Bank a český a slovenský Home Credit a následně získají čtvrtinový podíl v nové skupině.

Hned ale Záruba připomíná, že bude záležet na tom, zda se Kellnerovi a spol. povede přesvědčit i rozdrobené akcionáře Monety (v čele s fondy držícími přibližně 58 procent) , že obchod je výhodný i pro ně. Klíčová bude valná hromada.

Na osud akcií Monety, obchodovaných na pražské burze, naráží ve svém komentáři i redaktor Forbesu a znalec vysokých pater českého byznysu Pavel Novotný. Připomíná situaci po koupi O2, které PPF rozdělila na dvě firmy, a ještě k tomu pohrozila obří půjčkou. To odradilo mnohé akcionáře, a když se potom ukázalo, že žádná půjčka nebude a firma je v dobré kondici, ti kteří vydrželi – v čele s PPF – slavili výrazné zisky.

„Historie ukazuje, že právě tyhle počty a související psychologickou hru má PPF zvládnutou dokonale a jen málokdy dělá chyby,“ komentuje to Novotný.

Podle něj celá transakce ukazuje na to, že momentálně Kellner a spol. řeší co dál s Air Bank, která narazila na limity svého růstu, podobně jako spotřebitelské půjčky v Česku a na Slovensku (těžiště Home Creditu je dnes v Asii). S Monetou se podle něj spojuje i proto, že v jejím čele je někdejší manažer PPF Tomáš Spurný.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované