Hlavní obsah

Na D1 se objevily tlumiče nárazu, rozjeté auto bezpečně zpomalí

Foto: ŘSD

Na dálnici D1 jsou nově tlumiče nárazu, dokážou při nárazu rozjeté auto bezpečněji zabrzdit.

Nové tlumiče nárazu se objevily na ostravských okružních křižovatkách frekventovaných silnic s dálnicí D1. Při nárazu dokážou pohltit energii automobilu, zpomalit jej a tím zásadně snížit dopady nárazu na posádku auta.

Článek

Mezi nejmodernější tlumiče nárazu patří ty, které umí dvě věci zároveň: při bočním nárazu suplují svodidlo a při čelní nehodě díky své deformační zóně přispívají ke zpomalení vozu. Čímž se zase výrazně sníží dopady nárazu na vozidlo a jeho posádku.

„Ochranný prvek je založen na kolejnici, na kterou jsou osazeny na sebe navazující deformační části. Při nárazu dochází k postupnému nasouvání těchto částí do sebe a tím ke zpomalování vozu až do klidu. Při nárazu v přiměřené rychlosti, do padesáti kilometrů v hodině, jsou škody na autě po takovém zastavení opravitelné. Při nárazu ze strany tlumič funguje obdobně jako zádržné svodidlo,“ popsal konstrukci analytik Evropské asociace bezpečnosti silnic Janko Ostrolucký.

Moderním ocelovým tlumičům se daří vozidlo udržet na vozovce, samozřejmě bez vymrštění zpět do silnice. Což je účelné speciálně na dálnicích, kde roste riziko hromadné nehody. Kvůli vyšším rychlostem vzrůstá vzdálenost, na kterou dokážou řidiči zareagovat.

V Ostravě nyní mají právě ocelové tlumiče. „Absorpce energie vozu je zajištěna postupnou deformací tlumicích ocelových profilů,“ potvrdil Miroslav Mazal z olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR. V budoucnu by se mohly tlumiče objevit také na bohumínském úseku D1.

Jak ale uvádí Evropská asociace bezpečnosti silnic, „v České republice jejich použití není příliš časté. Přitom vzhledem k rychlostem mnohdy přesahujícím maximálně povolených 130 kilometrů v hodině jsou na dálnicích řidiči a posádka vozidel při nárazu do pevné překážky přímo ohroženi na životech.“

„Tlumiče nárazů jsou nejčastěji testovány při 80 a 110 kilometrech za hodinu. Díky testování lze zvolit optimální typ pro různé typy pozemních komunikací a pro rozličné rizikové úseky. Moderní tlumiče se většinou umisťují trvale, ale lze je využít i jako dočasný prvek, například během oprav silnice. Přesto je zapotřebí také dodat, že sebelepší ochranný prvek nedokáže ochránit lidský život při jakékoliv rychlosti. Apelujeme proto na řidiče, aby si vážili svého života a jezdili bezpečně,“ dodal Ostrolucký.

Životnost vodicích tlumičů je 20 let. Letošní etapa jejich instalace stála zhruba tři miliony.

Doporučované