Hlavní obsah

Na dálnici D1 hrozí další problémy. Práce jsou v „brutálním skluzu“, ředitelství rozdává firmám pokuty

Na dálnici D1 mají příští rok dělníci modernizovat dalších 70 kilometrů.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

 

Reklama

Na dálnici D1 pozvolna končí letošní část modernizace. Stavbaři jsou v časovém prodlení na nejdelším a nejvýše položeném úseku u Humpolce. Řidiče v příštím roce čeká jedno omezení za druhým. Dělníci mají pracovat na více než 70 kilometrech dálnice mezi Prahou a Brnem.

Článek

Už za pár dní mají stavbaři z mezinárodního sdružení firem opustit nejdelší modernizovaný úsek D1. Jde o patnáct kilometrů mezi Humpolcem na 90. kilometru a Větrným Jeníkovem na 104. kilometru. Zimní přerušení oprav je běžnou praxí. Méně obvyklé už je vyjádření Ředitelství silnic a dálnic. „Stavbaři jsou v brutálním, ale opravdu brutálním, časovém prodlení. Hrozíme jim sankcemi a vyměřujeme penále. Mohou to být i miliony korun za den. Samozřejmě nyní hledáme způsob, jak zajistit bezpečnost na dálnici v zimě. Máme zkušenost i z té minulé,” sdělil mluvčí Jan Rýdl.

Stavební firma Colas tehdy nestíhala opravy v termínu a práce se protáhly až do poloviny ledna.

Ve zúžených pruzích to působilo velké problémy především zimní údržbě. V okamžiku silnějšího sněžení široké sypače zpomalovaly dopravu a osobní auta je nemohla předjet. „Tomuto chceme zabránit,” zdůraznil Rýdl.

Mezi třemi společnostmi, které patnáctikilometrový úsek u Humpolce modernizují, je také česká firma Geosan. K situaci se ve středu nevyjádřila. „Obraťte se na naši tiskovou mluvčí,” požádal ředitel firemního závodu dopravních staveb.

Mluvčí Vlasta Končelová řekla, že musí případné vyjádření konzultovat s dalšími společnostmi. „Nejdřív to musíme vyřešit s italskou stranou,” narážela na společnost Toto S.p.A. Costruzioni Generali, která se na vyhotovení podílí.

Podle dobře informovaného zaměstnance jedné z čerpacích stanic, který si nepřál uvést jméno, je přístup firem na stavbě laxní. „Mám každodenní přehled o situaci. Je to katastrofa. Dělníci se tady často jen opírají o nářadí, práce váznou. Mělo by se tam stavět mnohem rychleji,” kritizoval.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že se situace v posledních týdnech zlepšila. „Práce jsou intenzivnější,” doplnil Rýdl.

Ani v příštím roce modernizace na dálnici mezi Prahou a Brnem neustane. Naopak. Stavbaři se kromě dvou stávajících úseků u Mirošovic a Humpolce mají pustit do pěti nových částí. K sedmdesáti kilometrům omezení kvůli modernizaci se přidají další opravy u pražského Chodova a v okolí Brna mezi 190. a 194. kilometrem. Nejsložitější bude situace na Vysočině, kde budou hned čtyři opravované úseky. „Věříme, že řidiči budou trpěliví a situaci zvládnou,” dodal Rýdl.

Modernizace dálnice započala v roce 2013. Řidiči už jezdí po devadesáti kilometrech nové D1 mezi Prahou a Brnem. Kvůli průtahům ve stavebních řízeních a různým protestům ekologických aktivistů má být definitivně hotovo v roce 2021.

Podle některých zdrojů ani tento termín nemusí být konečný. Ekologičtí aktivisté dlouhodobě napadají jednotlivé úseky. Momentálně jsou účastníky stavebního řízení u Koberovic a Velkého Beranova. „Čekáme na rozhodnutí. Chceme si být jisti, že modernizace pokračuje v souladu se zákonem a s ohledem na dotčené části přírody, významné krajinné prvky a lidi, kteří tam ještě bydlí,” uvedl předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik.

Reklama

Doporučované