Hlavní obsah

Na let čekají tisíce lidí. Firma jim chystá největší balón v srdci Evropy

Foto: Zážitky.cz

Tuzemské balóny létají s 5 až 12 osobami. Nový gigantický balón unese i s pilotem až 25 lidí.

Reklama

Pandemie urychluje nástup nových technologií, ale také dalších, netechnických, plánů firem. Covid tak nepřímo přispěl tomu, že v Česku bude od příštího roku létat balón velký jako tři libeňské plynojemové koule.

Článek

Proletět se balónem šlo v Česku už za socialismu, ač tak tento zážitek není dávno žádnou novinkou, pro mnoho lidí představuje nevšední věc i dnes. „Lidem nabízíme lety balónem už 13 let a zájem o ně stále roste, v posledních čtyřech letech ještě více. Sám jsem z toho překvapen, protože bych si myslel, že to je už přežitá věc. V covidu se tento zážitek vyhoupl dokonce na první místo ze všech nabízených akcí, a tomu už nerozumím vůbec,“ diví se Jan Hájek, zakladatel a šéf serveru Zážitky.cz.

Společnost má nyní ve flotile 25 balónů, v příštím roce se chce rozrůst o další tři a zároveň se stát majitelem největšího balónu ve střední Evropě. Rekordní přírůstek má být vysoký jako téměř 12 autobusů na sobě (37 metrů i s košem) a do objemu 13 000 metrů krychlových by se mu vešly takřka tři libeňské plynojemové koule.

Foto: Zážitky.cz

Takto si Jan Hájek čáral, jak by měl vypadat jeho nový obří balón.

Hájek uvažoval o tom, že by takového „koně“ chtěl mít ve své „stáji“ už před covidem, ale právě uzávěrky v pandemii popostrčily jeho plány vpřed. Ačkoliv se prodeje všech zážitků v pandemii zpomalily a tržby firmy klesly o 30 procent (z 45 milionů korun v roce 2019 na 32 milionů v roce 2020) vouchery na budoucí lety přeskočily v prodejích i tehdejšího šampiona prožitků – létání ve větrném tunelu – a začaly se nepříjemně hromadit.

Zatímco mnoho zážitků šlo po skončení hygienických uzavírek odbavit, létání balónem je závislé na počasí a nejde mu jen tak poručit. Když není počasí příznivé, musí se plánovaný let kvůli bezpečnosti odložit a vouchery se tak hromadí ve frontě. Na odbavení covidových letů tak nyní čeká zhruba 3 000 zákazníků a velký balón, do jehož koše se vejde 24 pasažérů namísto průměrných osmi (do standardních tuzemských balónů se vejde maximálně 12 pasažérů) by jejich počet pomohl výrazně snížit.

„Létá se kvůli termice ráno a večer v průměru zhruba 10 dnů za měsíc. Nový balón může za měsíc odvézt až 500 lidí a je tedy třikrát efektivnější než běžné balóny. Ač tato praktická část nehrála před covidem v mém uvažování hlavní roli, nyní se ukazuje, že bude velmi důležitá,“ podotýká vrchní zážitkář Hájek.

Balón začne šít v lednu příštího roku společnost Balóny Kubíček tak, aby mohl začít v dubnu či květnu létat. Samotný obal horkovzdušného balónu sestaví jedna švadlena a bude na to potřebovat zhruba 140 hodin. Na přípravných pracích jako je stříhání, našívání grafických prvků či vyvázání lan jsou však potřeba ještě další pracovníci. Pěti až sedmi lidem tak práce zabere celkem asi 340 hodin.

Musíme pořídit silnější auto, nějakou Ameriku, a k němu připojit šestimetrový vlek.
Jan Hájek, zakladatel a šéf serveru Zážitky.cz

Na materiál využije firma vlastní speciálně vyvinutou textilii Kubíček Polyester, která vzniká v Černé Hoře na Blanensku. „Je velmi lehká a tenká asi jako list kancelářského papíru, při tom je vzduchotěsná a při tepelném zatížení, kterému je při letu vystavována, má velmi dlouhou životnost – až 1000 letových hodin (dobrý pilot nalétá za rok 100 letových hodin),“ vychvaluje vlastnosti látky Petr Kubíček, šéf firmy, která šije balóny už téměř 30 let a prodala jich hlavně do zahraničí zhruba 1 800. Větší balón podle ní létá jen ve Španělsku.

Foto: Zážitky.cz

Nový balón bude zhruba 12krát vyšší než autobus a třikrát vyšší než Boeing 737.

Na obří balón, který bude po ušití vážit 350 kilogramů (bez koše), bude firma potřebovat 2200 metrů čtverečních látky. Koš bude vážit víc než půl tuny a na odvezení balónu na místo vzletu tak musí zážitková společnost vymyslet speciální logistiku.

„Musíme pořídit silnější auto, nějakou Ameriku, a k němu připojit šestimetrový vlek. Dále musíme vymyslet systém navijáků tak, aby šlo balón dobře vytáhnout a nafouknout a nemuselo u toho být šest lidí najednou. Bude to výzva, ale musíme na to přijít,“ uvažuje Hájek.

Nové zaměstnance je totiž nyní těžké najít všude. Když Hájek hledal novou asistentku loni na podzim, kdy vláda slibovala, že žádné uzavírky už nikdy nebudou, přihlásilo se mu 450 zájemkyň. Dnes se na jedno vypsané místo hlásí 25 lidí, avšak nějaké zkušenosti z nich má jen 10 a s počítačem umí jen pár z nich.

Foto: Balóny Kubíček

Firma Balóny Kubíček má se šitím balónů velké zkušenosti, za 29 let své existence jich ušila už zhruba 1800.

„Udělali jsem velké výběrové řízení a vítězka nám nakonec řekla, že nenastoupí, takže jsme museli začít znovu. Je to opravdu těžké. Před covidem nás bylo 15, nyní sedm. Rádi bychom rostli, ale nedaří se to,“ vysvětluje Hájek, který odhaduje, že letošní rok skončí pro jeho firmu příznivěji než loňský a bude s tržbami ve výši 35 milionů korun už jen o pětinu níže než před covidem, kdy si firma plánovala, že v následujícím roce naroste o polovinu.

Co se podle šéfa zážitkové firmy v pandemii ještě výrazně změnilo, je podle něj přístup lidí k potížím, které objektivně nastávají, a to je například odložení letu kvůli počasí.

„Dříve to byly jednotky zákazníků za rok, kteří si stěžovali, když něco nebylo podle jejich představ, dnes to jsou třeba až dva denně. Často to bývá iracionální a reakce bývají přehnané, například když v devět hodin ráno volá nazlobený klient, proč jsme mu už neodpověděli na jeho ranní mail, a když ho člověk hned vyřeší, tak se dozví, že o to už klient nestojí a bude si stěžovat na ‚čojce‘ (Česká obchodní inspekce). Hodně lidí je asi frustrovaných z pandemie a míra agrese nebývale roste,“ říká Hájek.

Anketa

Letěli jste někdy balónem?
Ano
26,1 %
Ne a plánuju to
22,2 %
Ne a neplánuju to
51,7 %
Celkem hlasovalo 670 čtenářů.

Covidové období však přineslo společnosti i jiné novinky než je příprava gigantického balónu, a to jsou domácí degustace a kurzy, které vznikly proto, že nešlo v karanténách cestovat a stýkat se. Nově se tak v nabídce prožitků objevila například degustace vína, při níž zákazníkům došel balíček vín a k nim si pustili přednášku od someliéra. Podobně vznikla degustace káv, řemeslných piv, whisky, koktejlů, nebo kurzy vaření sushi či partnerské kurzy.

„Zjistili jsme, že i dnes se lidé ještě bojí navštěvovat společné akce, nebo bydlí daleko a nechce se jim dojíždět na živé degustace do většího města, a tak jsme tyto domácí zážitky nechali v nabídce a stále se prodávají,“ říká potěšeně šéf firmy na prožitky.

Hlavními zákazníky firmy jsou nyní soukromé osoby, častěji ženy nad 35 let, které kupují prožitek jako dárek svým blízkým. Firmy tvoří zhruba desetinu klientů, avšak gigantický balon tento poměr patrně změní. Až 24 míst v jednom balonovém koši se pro teambuildingy a večírky společností hodí více než průměrných osm.

A nebojí se majitel balonové flotily toho, že po odbavení všech odložených letů nestačí obří balón kapacitně naplnit novými zákazníky? „Létáme nad 26 místy po Česku, ale pět z nich - Český ráj, Karlštejn, Konopiště, Český Krumlov, Brno - je nejfrekventovanějších a dělají 60-70 procent letenek. Právě nad těmito místy plánujeme létat primárně, a tam rozhodně nebudeme mít problém koš naplnit,“ je přesvědčený Hájek.

Let balónem nabízejí v Česku desítky dalších zážitkových či čistě na létání zaměřených společností. Ze zážitkových firem je nabízí například Allegria, Adrop, Ráj zážitků či Esennce.

Přímo na lety s balonem se specializuje například společnost Balony.cz, která létá od roku 1983 a má za sebou vzlet balonem z lodi na Vltavě i přelet přes kanál La Manche, firma Balonem.cz z Kardašovy Řečice, společnost Hoši v koši z Frýdlantu, nebo rodinná firma Bohemia Balón či Společnost Česká vzduchoplavecká, která se orientuje na pasažérské vyhlídkové lety v okolí Prahy a na lety pro větší skupiny klientů.

Let balónem nabízí také slevový portál Slevomat. I on potvrzuje neutuchající zájem o tento prožitek. „Tyto lety jsou stabilně v naší nabídce již mnoho let a zájem o ně neupadá. Bude to dáno tím, že tento druh zážitku je poměrně originální a nejčastěji slouží jako dar svatební, k různým výročím, nebo prostě k větším oslavám. Každý rok tak prodáme letů balonem souhrnně za několika milionů korun. Výjimkou nebyl loňský nebo letošní rok, kde byl jen drobný výkyv daný covidovou situací,“ potvrzuje ředitel Slevomatu Ladislav Veselý.

Největší balon v Česku

  • Největší horkovzdušný balon bude mít tyto parametry:

Výška: 37 metrů

Šířka: 30 metrů

Objem: 13 000 m³

Kapacita: 24 pasažérů

Délka koše: 5,2 metru

Šířka koše: 1,6 metru

Váha koše: 550 Kg

  • Největší horkovzdušné balony světa mají objem nad 22 000 m³

Reklama

Doporučované