Hlavní obsah

Nafta se z Německa bude vozit týdny. Stát prodělá desítky milionů

Následuje obsah vložený z jiného webu. Zde jej můžete přeskočit.

Rozhovor s Pavlem Švagrem, šéfem Správy státních hmotných rezerv (Zuzana Hodková)

Přejít před obsah vložený z jiného webu.
 

Reklama

Seznam Zprávy mluvil s předsedou Správy státních hmotných rezerv Pavlem Švagrem o všech okolnostech převozu „ztracené" nafty z Německa.

Článek

Do Česka dorazil první vlak s naftou, kterou stát skladoval v Německu, ale po krachu firmy Viktoriagruppe nad ní ztratil kontrolu. Během příštích týdnů dorazí zpět do Česka nafta za zhruba 1,2 miliardy korun.

Předseda Správy státních hmotných rezerv v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že nemá obavy o kvalitu nafty, byť experti upozorňují, že byla skladována způsobem, který její kvalitu musel zhoršit.

Co Pavel Švagr v rozhovoru (celý si ho pusťte ve videu) mimo jiné konstatoval?

Kvalita nafty z prvního vlaku

Přivezli jsme první vlak. Máme první kontroly kvality a ty ukazují, že první vlak splňuje kvalitu v hlavních parametrech. Ať už je to hustota, množství vody nebo množství nečistot.

A co sedm let skladovaná nafta?

Dělali jsme poslední kontroly kvality v momentě, kdy sklad byl prodán insolvenčním správcem (po krachu Viktoriagruppe - pozn.red.). Tedy na začátku srpna letošního roku. Poslední kontroly dělala certifikovaná laboratoř. Máme z ní výsledky - a i ty výsledky ze srpna ukázaly, že by ta kvalita měla být vyhovující. Samozřejmě, že kontrolujeme hustotu každé cisterny při odjezdu z Krailingu. Ale důležitá je laboratoř Čepra, která v podstatě odebere vzorky a prověří před tím, než se definitivně nafta z Krailingu uskladní u nás.

Kdy převoz nafty skončí?

Budeme převážet zhruba 70 vlaků. Předpokládám, že budeme odvážet dva vlaky týdně. Ten dnešní vlak se dnes dovyskladní a obrací se do Kraillingu, aby byl v úterý ráno zpět. Samozřejmě, čeká nás zimní období. Mohou nastat různé technické překážky. Může nastat komplikace z hlediska počasí. Tak jako byly určité technické problémy u toho prvního vlaku, tak samozřejmě mohou nastat problémy s odklízením sněhu na vlečce a já nevím, co ještě...

Stát zdůvodňoval uskladnění nafty v Německu tím, že je to levnější varianta. Snahou ušetřit desítky milionů. Finální bilance je jaká?

Ekonomická výhodnost myslím vzala za své. Kdybych byl předsedou Správy státních hmotných rezerv v roce 2010, tak bych s největší pravděpodobností do tohoto kontraktu nešel.

Kdo za to ponese odpovědnost? Kdo za to bude trestně stíhaný? Jestli někdo vůbec...

My jsme jako Správa státních hmotných rezerv podali dvě trestní oznámení. Jedno v říjnu 2014 na českou policii, druhé v prosinci 2015 na německé státní zastupitelství. Je samozřejmě na policejních orgánech, aby celou tuto kauzu důkladně vyšetřily, přešetřily a označily viníky.

Reklama

Doporučované