Hlavní obsah

„Nahoru, nahoru,” křičel v kritický okamžik pilot boeingu, který spadl v Etiopii

Vyšetřování tragédie odhaluje podrobnosti o okolnostech pádu Boeingu 737 Max. (Video: Tereza Nováková, Reuters)

30. 3. 2019 18:41

Vyšetřování pádu Boeingu 737 Max společnosti Ethiopian Airlines ze začátku března odkrylo podrobné detaily kolem tragické nehody. Na povrch vyplynuly informace o použití systému anti-stall a posledních příkazech pilotů.

Článek

Pouhé dvě minuty po vzletu z letiště v hlavním městě Etiopie Addis Abeby, 137 metrů nad zemí, začala přední část letounu klesat k zemi. Zapříčinila to automatická aktivace systému anti-stall, jehož úkolem je udržet za každou cenu letoun v chodu a stabilizovat jej.

To ale zaskočené posádce znemožnilo bezpečně nabírat výšku. Vyšetřovatelé potvrdili, že kapitán s druhým pilotem se snažili získat zpět kontrolu nad strojem. Potvrzuje to odhalený záznam poslední nahrané věty v pilotní kabině, kde je slyšet „Nahoru, nahoru!”.

Pokusy o získání kontroly se nezdařily a letadlo společnosti Ethiopian Airlines se se 157 lidmi na palubě zřítilo šest minut po startu.

„Nahoru, nahoru," zněla poslední nahraná slova z pilotní kabiny zříceného boeingu. (Video: Šimon Trantina, Reuters)

Okolnosti, za jakých se Boeing 737 Max 8 10. března zřítil, se podle vyšetřovatelů nápadně podobají těm, za kterých vloni v říjnu spadlo stejné letadlo společnosti Lion Air v Indonésii. Tehdy o život přišlo 189 lidí.

The Wall Street Journal píše, že v případě nehody společnosti Lion Air stabilizační systém na základě chybných informací ze senzorů opakovaně skláněl předek letadla k zemi a pilot se marně snažil obnovit kontrolu nad letem.

Firma Boeing začala urychleně řešit předpokládaný problém softwaru a ve středu oznámila, že jej v letadle MAX upravila tak, aby se zabránilo chybné aktivaci stabilizačního systému MCAS. Tato aktualizace, která ještě nebyla schválena, má předejít opakování chybných operací systému.

Zisk informací ze dvou černých skříněk z paluby boeingu pro vyšetřování letošní nehody má na starosti francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví. Předběžná zpráva by měla být zveřejněna během dubna. Boeingy typu 737 Max 8 a 9 byly odstaveny z leteckého provozu Evropskou unií nebo i Spojenými státy.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené