Hlavní obsah

Náklady na výstavbu muzea železnice dosáhnou 1,6 miliardy korun

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Náklady na výstavbu Muzea železnice a elektrotechniky v areálu Masarykova nádraží v Praze dosáhnou zhruba 1,6 miliardy korun. Stavět se má začít v roce 2023, muzeum by mělo být dokončeno o pět let později.

Článek

V loňském roce schválila peníze na tento projekt vláda, náklady uhradí ze státního rozpočtu. ČTK to dnes u příležitosti Pražského železničního dne řekl ředitel železničního muzea Národního technického muzea Michal Novotný.

Financování pro tento projekt bylo původně zajištěno už v roce 2000. Kvůli stavební uzávěře v okolí Masarykova nádraží a povodním v roce 2002 se stavba neustále odkládala. „Celkové náklady jsou plánovány na kompletní výstavbu Muzea železnice a elektrotechniky, protože v mezidobí těch 20 let se koncept různě proměňoval. V tuhle chvíli pracujeme na dvou samostatných expozicích, které ovšem mají spoustu styčných bodů,“ uvedl Novotný.

Jak doplnil, při povodních v roce 2002 se areál stal místem záchrany všech sbírkových předmětů ze zaplavené Invalidovny. „To zpomalilo vývoj a původní peníze se nepodařilo využít. V roce 2012 začala nová jednání o způsobu financování a ta byla úspěšně završena minulý rok usnesením vlády,“ podotkl Novotný. Národní technické muzeum má podle něj aktuálně architektonickou studii, od které se odvíjejí další plány a příprava zadání projektu a expozic.

Při výstavbě muzea se podle něj prakticky nic nebude bourat, bude to spíše dostavba a přestavba. Objekt je navíc národní kulturní památkou. „Část bude zastřešena a na třech stávajících kolejích budou vystavena železniční vozidla. Ta budou vystavena rovněž na jiném místě u přesuvny. Další kolejová vozidla budou vystavena v kolejišti v dalších dvou halách. Na dvoře je plánována výšková stavba, která trochu posune úroveň tohoto areálu a v ní bude umístěna samostatná expozice elektrotechniky,“ uvedl Novotný. Dále budou v areálu k vidění doprovodné výstavy.

Myšlenka výstavby železničního muzea podle Novotného sahá do 80. let minulého století. „Tehdy panovala představa, že hlavní železniční muzeum bude například v Bubnech. Nicméně nakonec převážila tahle varianta, protože tady se začala psát historie železnice v Česku, pokud nepočítám koněspřežnou dráhu. V srpnu to bylo 175 let, kdy na toto místo přijel první vlak,“ dodal Novotný.

Masarykovo nádraží dnes hostí Pražský železniční den. Lidé se mohou svézt historickými vlaky, tramvajemi a autobusy, v provozu je souprava metra 81-71 sovětské výroby. Doprovodné akce naplánovaly České dráhy a další pořadatelé také na další nádraží v Praze a okolí, například v Dejvicích. Tam akci slavnostně zahájil vicepremiér Karel Havlíček, který přijel spolu s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou historickým vlakem z Masarykova nádraží. Uvedl, že železnice představuje dopravu budoucnosti.

Nevyužitou oblast v okolí Masarykova nádraží hodlá zastavět společnost Penta. Chce zde vybudovat administrativní čtvrť podle projektu studia zesnulé britské architektky Zahy Hadidové. Projekt kritizuje Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel. Podle něj neodpovídá závazkům, které pro Prahu vyplývají z mezinárodních smluv o ochraně kulturního dědictví.

Reklama

Související témata:

Doporučované