Hlavní obsah

Nejhorší propad prodejů aut v Indii za 18 let zasáhl světové automobilky, o práci mohou přijít miliony lidí

Automobilky a další výrobní společnosti v indickém průmyslu od dubna propustily už 330 tisíc pracovníků.

Reklama

Dva roky zpátky zažíval indický automobilový trh velký rozmach, miliardy do něj investovaly i takové světové značky jako Hyundai nebo Kia. Nyní se ale karta obrací a Indie zažívá nejhorší propad za více než 18 let.

Článek

Červencové prodeje osobních aut v Indii se propadly o 31 procent, což je nejhorší propad od prosince 2000. Odbyt klesá už devátým měsíce v řadě. Celkově se v červenci podle místního automobilového sdružení SIAM prodalo 200 790 vozů.

„Jedná se o skutečně prudký pokles, který ovlivňuje každý segment indické průmyslové výroby,” uvedl pro CNN generální ředitel sdružení Vishnu Mathur.

Auta jsou pro Indii stěžejní. Oslabuje i státní ekonomika

Automobilový sektor tvoří podle agentury Reuters polovinu výrobní produkce Indie. Zaměstnává přes 35 milionů lidí a tvoří 7 procent indického HDP, které klesá už pátým rokem. Automobilky a další výrobní společnosti v průmyslu od dubna propustily už 330 tisíc pracovníků. Indický svaz výrobců automobilových součástek (ACMA) uvádí, že recese by mohla vyústit až v miliony zrušených pracovních míst. Podle Mathura jenom v reakci na červencová čísla přišlo o práci 150 tisíc zaměstnanců.

Indický automobilový trh měl být třetím největším na světě

Až do počátku poklesu před devíti měsíci přitom prodeje osobních vozů v Indii stoupaly, a to celkem o 33 % v průběhu pěti let. Svoji stopu v zemi chtěly podle CNN rozšířit i takoví automobilový výrobci jako Hyundai a dceřiná společnost Kia, kteří do rozvoje investovaly miliardy dolarů. Do indického trhu s auty se snažil proniknout i čínský státní výrobce SAIC.

Ještě před téměř třetinovým červencovým propadem přitom odborníci odhadovali, že Indie přeskočí Německo a Japonsko a stane se do roku 2020 třetím největším automobilovým trhem na světě, hned za Čínou a Spojenými státy.

Výrobci automobilů v zemi teď nicméně zápasí s novými bezpečnostními a emisními regulacemi, které podle CNN zvýšily ceny a spolu s širším zpomalováním indické ekonomiky nechtějí spotřebitelé tolik utrácet.

Propady indických a světových automobilek

Automobilce Maruti Suzuki, která se podílí zhruba na polovině prodejů osobních vozů v Indii, klesl odbyt aut v červenci o 36,7 procenta. Tata Motors, která vlastní britského výrobce Jaguar Land Rover, uvedl propad o 31 procent. Hlavnímu indickému producentovi elektromobilů Mahindra & Mahindra klesly prodeje o 17 procent.

Propady se týkají i zahraničních konkurentů. Druhá největší automobilka na indickém trhu Hyundai uvedla červencový pokles o 10 procent, zatímco pro japonského giganta Toyotu to meziročně bylo 24 procent.

Nenadálá investice. Saúdové se situace v Indii nebojí

Oslabující indická ekonomika ale zřejmě nezastrašuje Saúdskou Arábii. Indický konglomerát Reliance Industries v pondělí uvedl, že prodává státní firmě a ropnému gigantu Saudi Aramco pětinový podíl ve svých ropných a chemických aktivitách. Magazín Forbes uvádí, že obchod potěší zejména indického premiéra Narendru Modiho. Ten se už delší dobu snaží přilákat zahraniční investory. Zatím se mu v tom ale moc nedařilo.

Reklama

Doporučované