Hlavní obsah

Začal nejhorší rok na D1. Z těchto úseků dálnice bude parkoviště

V roce 2020 budou stavbaři pracovat na sedmi úsecích a sedmdesáti kilometrech.

17. 1. 6:00
aktualizováno • 22. 2. 9:00

Řidiče čeká nejsložitější část modernizace D1 mezi Prahou a Brnem. Je třeba dokončit nejdelší úseky nebo přechody pro zvířata. První část rekonstrukce začíná v sobotu.

Článek

Na kolony i jízdu osmdesátkou už si čeští řidiči na D1 zvykli. Modernizace 160 kilometrů nejvytíženější české dálnice mezi Prahou a Brnem je za polovinou, přesto stavbaře i šoféry čeká extrémní rok. Ještě nikdy na dopravní tepně nezažili tolik omezení zároveň.

Na jaře se práce rozjedou na sedmdesáti kilometrech v sedmi úsecích, při loňském maximu to bylo „jen“ šest. Experti varují před problémy. „Kapacita už je za hranou, i kdyby dálnice byla plně průjezdná. Jednak se tam auta nevejdou, nedejbože když dojde v nějakém z úseků k nehodě. Doprava zkolabuje. Chybí také adekvátní objízdné trasy,“ uvedl dopravní expert Roman Budský.

Práce už nelze nikam odsouvat. Prosinec 2021 ministerstvo dopravy považuje za nepřekročitelný. Při nedodržení by padaly hlavy. „ V tuto chvíli u žádného z úseků neevidujeme zpoždění,“ zopakoval mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Foto: Tomáš Svoboda, Adam Borový , Seznam.cz

V roce 2020 budou stavbaři pracovat na sedmi úsecích a sedmdesáti kilometrech.

V minulosti přitom byly odklady časté. Naposledy mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi. Opakování výběrového řízení na desetikilometrový úsek na jižní Moravě, které nařídil antimonopolní úřad, zakázku prodražilo. Společnost Metrostav ji vysoutěžila za 1,7 miliardy korun, smlouvu s ředitelstvím podepsala před Vánoci. Je to poslední úsek, kde se od startu modernizace v roce 2012 nekoplo do země. „Stavební práce tam začnou na jaře,“ potvrdil Studecký.

Správci dálnice chystají co nejvíc opatření, tedy pohyblivé informační značky, dočasná nízká svodidla a také úsekové měření na šesti místech dálnice. „Chceme klást důraz hlavně na co nejméně uzavírek do jediného pruhu. Jsou nezbytné, když se připravuje stavba dlouhodobého dopravního omezení,“ uvedl. Právě s tím firmy v minulosti otálely, silničáři si proto pojistili dodržování termínů smluvními pokutami.

Jenže i tak čeká řidiče nevídaný test koncentrace. Třeba na Vysočině vinou odkladů dojde na propojení dvou úseků. Řidiči tak pojedou v omezení přes 22 kilometrů od Koberovic až po Větrný Jeníkov. „Pokud přijde neočekávaná situace, auta odtud nedostanete. Jezdí ve zúžených pruzích od sebe několik málo decimetrů, takže tam ani nevytvoříte záchranářskou uličku. Tak dlouhý úsek na tak přetížené dálnici je docela odvážný počin,“ varoval Budský.

Jakákoli krizová situace na dálnici přitom komplikuje situaci i stavbařům. „Pracujeme za provozu a na velmi omezeném prostoru. Pokud se v daném místě v provozu vytvoří kolona, brzdí to i naše práce. Důležitou roli v termináři hraje také systém schvalování dílčích prací,“ řekla mluvčí společnosti Eurovia Iveta Štočková. Firma modernizuje dálnici na čtyřech úsecích.

Řidiči už na dálnici skousli sedm stavebních sezon, zbývají dvě. Jenže v nich je třeba dokončit nejsložitější úkoly, třeba nejvýše položený patnáctikilometrový úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Právě tam řidiči v prosinci 2018 zažili apokalypsu i čtrnáct hodin čekání v koloně. Staveniště pak musela opustit firma, která terminář nezvládala. „V roce 2020 tam očekáváme rozhodující práce, mimo jiné pokládku nového cementobetonového krytu v celém úseku,“ ujistil Studecký. V první půlce roku 2021 se v úseku počítá jen s dokončovací činností.

Stavbaři musejí postavit také čtyři ekodukty, tedy speciální nadchody pro divoká zvířata. „Jsou navržené v místech, kde není možné navést zvěř pod dálnici. Všechny čtyři ekodukty jsou shodou okolností naplánované na závěrečnou fázi. Jejich počet považujeme za dostatečný,“ vysvětlil Studecký. Každá taková stavba zakázku prodražuje o stovky milionů korun.

Odborníci upozorňují, že závěrečný stavební kvapík může uškodit kvalitě dálnic. Soudní znalkyně Miloslava Pošvářová už dřív pro Seznam Zprávy uvedla, že je například kontrola mostovek nedostatečná.

Budský je skeptický, že avizovaný termín 2021 bude konečný. „A když se to formálně stihne, je tu otázka kvality. Abychom hned neřešili reklamace a dodatečné opravy. Mám také různé signály, že se dálnice opravuje především na povrchu, ale na mnoha místech se dostatečně nemění podloží,“ řekl.

Ředitelství kritiku kvality dlouhodobě odmítá. Špatný povrch reklamovalo jen u Lhotky na Vysočině, s firmou se o náhradu soudí.

Česko podle Budského také zaspalo s chytrým systémem na dálnici. „Mělo se pamatovat na to, aby se do oprav zakomponovaly telematické prvky, tak aby mohla dálnice komunikovat s projíždějícími auty,“ řekl Budský.

Podle něj zaostávají české dálniční tahy nejen za západní Evropou, ale i jihovýchodní Asií. „Sbírají tam data třeba o intenzitě provozu, na základě toho dálnice upravuje povolenou rychlost, navrhuje objízdné trasy a podobně. Máme jen pár informačních tabulí, což je zoufale málo. Zaspali jsme,“ dodal.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené