Hlavní obsah

Nemám covid? Lidé nakupují vonné fixy, aby si vyzkoušeli čich

Rozhovor s ředitelem Centropenu.Video: Anita Plasová

 

Reklama

Děti jsou už několik týdnů opět doma na distanční výuce, rodiče se je proto snaží zabavit různými způsoby a malování na kameny se zdá být hitem číslo jedna současné vlny koronakrize.

Článek

Potvrzuje to nejen facebooková skupina, která čítá přes 232 tisíc členů, ale také prodeje tuzemské firmy Centropen. Zatímco potřeby do firem se teď moc neprodávají, kreativní sortiment rapidně roste.

Prodej kancelářských potřeb stojí

„Je to jednoduché, neprodává se zboží, které jde do firem, takže jsou to fixy na tabule a lihové značkovače. Naopak nám ale roste kreativní sortiment. Je vidět, že když jsou děti doma, snaží se tvořit, takže hlavně foukací fixy a také jsme zaregistrovali obrovskou vlnu malování na kamínky. Produkt k tomu určený zaznamenal nárůst asi o 400 procent,“ přidává konkrétní čísla pro Seznam Zprávy Martin Žahourek, ředitel Centropenu.

Vonné fixy využívá i ORL klinika

V dačické firmě se vyrábí také další produkt, o který vzrostl zájem vlivem šíření nemoci covid-19. Jedná se o vonné fixy, které mohou pomoct s testem čichu.

„Vonné fixy prodáváme už delší dobu a dlouho také spolupracujeme s ORL klinikou v nemocnici v Pardubicích, kde se touto metodou zabývají. Mají ji publikovanou a stojí na vědeckém základu. Pro ty vyrábíme speciální balení našich fixů a oni si je dál distribuují. V tomto směru určitě vidíme růst poptávky,“ dodává Žahourek.

Ani prodej barev na kameny, ani vonné fixy však nedorovnají ztrátu, jakou působí v Česku uzavřené obchody se školními a papírenskými potřebami. Na jaře se jen v Centropenu propadly tržby o 20 procent, podzimní vlna zatím vyčíslena není, ale vzhledem k její délce firma očekává ještě větší pokles.

Centropen

Akciová společnost se sídlem v Dačicích.

Většinovým vlastníkem je Milan Novotný.

V roce 2019 měla 389 zaměstnanců.

Za rok 2019 společnost dosáhla zisku (před zdaněním) téměř 8 milionů korun, jde o 27procentní nárůst.

Do zahraničí prodala výrobky za 388 milionů korun.

Prodeje papírenských potřeb v Česku klesly

„Prodej v supermarketech je určitě vyšší, ale v běžném supermarketu není tak široký sortiment jako v papírnictví. Co nám ale roste, jsou e-shopy. Dlouhodobě prodáváme víc v zahraničí než na tuzemském trhu. Momentálně máme velké zakázky pro amerického zákazníka a ty dokážou pokrýt tento výpadek. Přesto očekáváme tento rok horší než minulý,“ říká Martin Žahourek a přidává i přesná čísla:

„Reálný odhad je pokles tržeb o 10 až 20 procent oproti roku 2019, kdy činily tržby zhruba 580 milionů korun. Příští rok očekáváme, že to bude velmi podobné, koronavirus tady s námi určitě ještě dlouho bude.“

Chybí desítky zaměstnanců

Právě díky velkému množství zboží pro export firmě ale stále chybí větší množství zaměstnanců, převážně na dělnických pozicích. Noví lidé na trhu práce nepřibyli ani v důsledku restriktivních opatření, i proto chce Centropen investovat miliony korun do robotizace a automatizace výroby.

„Máme obrovský problém s nedostatkem lidí, na trhu je pořád méně lidí, hlavně dělnických profesí, než bychom potřebovali. Všechny ty vládní záchranné programy, jako Antivirus A až C, které se snaží konzervovat pracovní místa, tak pro nás je to spíš negativní věc, protože kdyby na trhu byli volní lidé, rádi bychom je přijali,“ tvrdí Žahourek.

Momentálně je v Centropenu zhruba 170 výrobních dělníků, jen na říjen jich potřebovali zhruba o 50 více a v dalších měsících tomu nebude jinak.

Reklama

Doporučované