Hlavní obsah

Německý Tinder pro fotbalisty: těžit z něj mohou hráči i kluby

Foto: profimedia, Profimedia.cz

Zamyšlený kouč anglického týmu Leeds United Marcelo Bielsa.

Reklama

18. 7. 20:02

Sehnat si nové angažmá je pro mnohé fotbalisty i s pomocí agentů v době krize čím dál tím složitější. Změnit to chce fotbalová verze Tinderu od bývalého německého reprezentačního brankáře Reného Adlera.

Článek

Nepostradatelný záložník Manchesteru City Kevin De Bruyne či vysoce ceněný univerzál ve službách Bayernu Mnichov Joshua Kimmich letos při svých smluvních jednáních ukázali, že si i hvězdy světových parametrů dokážou obratně počínat bez zastupující agentury. Jenže výskyt takových borců je i na té nejvyšší úrovni spíše velmi vzácnou výjimkou nežli pravidlem.

Vyjednat si adekvátní podmínky bez agentury je pro většinu profesionálních hráčů v podstatě nadlidský úkol. Naopak se zastupující agenturou v zádech mnohdy fotbalisté ztrácejí kontrolu nad vlastní kariérou. Jenže jak se ve fotbale říká: „Bez kontaktů nikam nedojdeš.“

Hráčů je dost, prostředků málo

Jednotlivé profesionální kluby napříč kontinentální Evropou ve snaze se ekonomicky vyrovnat se všemožnými dopady covidové pandemie šetří na každém rohu. Počet profesionálních fotbalistů bez angažmá, tzv. „volných agentů“, během posledního roku raketově vzrostl. Na vině je obecně nižší rozpočet klubů, které se v důsledku utahování opasků zdráhají udržovat si tak široký kádr, jak bývalo zvykem. Počet průměrně dobrých fotbalistů ale stále roste.

Zkusme vynechat exkluzivní superhráče typu Messiho s Ronaldem a zaměřme se na řadové fotbalisty. Hráčský trh představuje čím dál vyšší konkurenci, ale nabízí stále nižší počet příležitostí. Aby se na volného hráče usmálo štěstí, musí být zpravidla ochotný jít s finančními požadavky dolů, o nevyhnutelnosti stěhování ani nemluvě.

„Fotbalisté, kteří jsou v této rovnici ekvivalentem zboží, jsou obecně na trhu ve slabší výchozí pozici než kluby, protože široká hráčská nabídka dnes výrazně převyšuje poptávku klubů. Současné poměry na fotbalovém trhu silně ovlivněné krizí generují mnoho problémů, a to bohužel především pro samotné fotbalisty. Ze zkušeností navíc dobře vím, že existuje mnoho agentur, které preferují pohodlnější spolupráci s velmi malou sítí klubových kontaktů. Tím ale limitují možnosti svých vlastních hráčů, kteří se nemohou sami nabízet mimo tuto síť,“ popisuje stávající problém René Adler, jenž na té nejvyšší scéně odchytal několik stovek zápasů.

Tinder pro fotbalisty

S potenciálním řešením současného problému tak přichází digitální projekt 11TransFAIR, jenž dal dohromady právě Adler a jím sestavený specializovaný tým.

„Přicházíme na trh s takovou modifikovanou verzí seznamovací aplikace Tinder pro profesionální fotbalisty a kluby. Jakmile algoritmus naší aplikace ukáže hráči s klubem match (spojení), mohou obě strany zmáčknout ‚střelu‘ a spojit se tak pro další jednání,“ popisuje princip nové platformy zakladatel 11TransFAIR Adler.

Fotbalista si v mobilní aplikaci může založit anonymní profil, který bude obsahovat veškeré základní hráčské informace včetně specifikace svého aktuálního kontraktu (ano, i peněžních podmínek), může vyslovit své přání, kam by rád zamířil, nebo naopak dát na blacklist adresu, kam by za žádnou cenu nechtěl. Jednotlivé kluby pouze zadají kritéria, která od potenciálních posil vyžadují a pak už se jen čeká na oboustranný „match“, jenž svolí ke konstruktivnímu jednáním mezi oběma stranami.

Pokud hráč splňuje parametry pro vstup, je mu platforma k dispozici. Primárně je posuzována úroveň soutěže, ve které působí, a samozřejmě je zohledněna i samotná porce času, kterou strávil na hřišti.

Samotní fotbalisté za dohazovací služby aplikaci platit nemusí. 11TransFAIR má za cíl vydělávat prostřednictvím provize z každého úspěšného spojení, pokud se hráč a klub skutečně domluví na realizaci přestupu. Výsledná částka provize je pevně stanovena podle aktuálních standardů FIFA.

Autor Adler není vysloveně pro odstřihnutí současných fotbalových agentur, spíš se snaží fotbalové prostředí posunout dál, do jednadvacátého století, prostřednictvím digitalizace.

„Znám pochopitelně i spoustu dobrých agentů, kteří svou práci dělají nejlépe, jak umí. Mým cílem je především zdůraznit, že se věci kolem skautování a přestupů dají dělat i jinak, jednodušeji a bez zbytečných obstrukcí. Fotbalové prostředí dnes podle mě postrádá potřebnou transparentnost, což ubližuje primárně samotným fotbalistům. My se jim snažíme vrátit zpět jejich kontrolu nad vlastní kariérou, rozkrýt nové možnosti a aspoň trochu ulehčit celý přestupový proces,“ vysvětluje pro The Athletic svou motivaci k nastartování ambiciózního projektu šestatřicetiletý Adler.

Premier League nelení

V Anglii a Německu se Adlerova novinka již naplno rozjíždí. „Po dvou týdnech se k nám připojilo již několik stovek fotbalistů. Co se týče klubů, ke dnešku evidujeme přes 50 klubů z 10 různých zemí, které jsou v aplikaci aktivní,“ mnul si ruce Adler.

Jedním z aktivních uživatelů nové aplikace je podle The Athletic i současný zástupce Premier League, Leeds United, tým vedený fotbalovým géniem, Marcelo Bielsou.

„11TransFAIR má velmi zajímavý přístup. My jsme maximálně otevření inovativním nápadům, které budou ku prospěchu věci. Jsem z té platformy opravdu nadšený a budu bedlivě sledovat její vývoj,“ vítá přítomnost Adlerovy aplikace sportovní ředitel Leeds United, Victor Orta.

„Jsem přesvědčený, že to pomůže i klubům. Zjednoduší to skauting a pohotově zodpoví na spoustu otázek. Mnohdy se stává, že se k jednotlivým hráčům hlásí hned několik agentur najednou. Zástupci klubů pak nevědí, koho vlastně oslovit. Naše aplikace tak zároveň celou akci dokonale urychlí. Hráč si sám jednoduše určí, kdo ho oficiálně zastupuje a komu se má klub v případě zájmu ozvat,“ dodává Adler. Cílem aplikace je, aby byla co nejdříve přístupná pro všechny evropské profesionální týmy.

Aplikace s pokrokovým záměrem digitalizovat fotbalová spojení dosud neposloužila k realizaci žádného přestupu, ale bylo by poměrně nefér ji jakkoliv hodnotit po dvou týdnech v akci. Bude jistě zajímavé sledovat výsledky ambiciózního týmu kolem Adlera. Třeba se brzy dočkáme celé řady přestupových příběhů, kde ústřední roli sehraje „fotbalová seznamka“. Lovu zdar!

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:

Doporučované