Hlavní obsah

Nová pravidla. Internetoví giganti jsou na mušce Evropské komise

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Evropská komise představila návrh normy o digitálních službách, která vymezuje větší odpovědnost sociálních sítí za obsah příspěvků. Zavedení nových pravidel však může trvat i několik let.

Článek

Provozovatelé velkých internetových platforem budou muset účinněji postupovat proti šíření nelegálních textů či prodeji nelegálního zboží. Vyplývá to z nových pravidel pro fungování digitálního trhu a služeb, které dnes v Bruselu představila Evropská komise. Chce tak přísněji dohlížet na velké internetové firmy. Technologičtí giganti budou zároveň pod hrozbou pokut muset změnit dosavadní praxi často omezující činnost menších konkurentů.

Cílem Evropské komise je pomocí „zákona o digitálních službách“ a „digitálních trzích“ omezit dopad globálních internetových společností na trh Evropské unie. Brusel a evropské regulační orgány tak reagují na rychlý vývoj digitálního prostředí a s tím spojené praktiky gigantů ve využívání uživatelských dat.

Podle agentury Reuters jde o nejzávažnější pokus o blokování amerických technologických firem, které ovládají velké množství dat a internetových platforem, jež využívají tisíce společností a miliony Evropanů.

Dosud poslední směrnice, kterou Evropská unie stanovila pravidla obchodování na internetu, se datuje do začátku tohoto století. „Svět je jen jeden, ať online, nebo offline. Musíme mít možnost bezpečně nakupovat a věřit zprávám, které čteme. Protože co je nezákonné offline, je stejně tak nezákonné online,“ prohlásila dnes místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová. Dnešní návrhy jsou podle ní pro digitální provoz tak významné, jako je semafor pro provoz na silnicích.

Návrh normy o digitálních službách zavádí pro provozovatele internetových stránek povinnost rychle odstraňovat nelegální obsah, což až dosud činili pouze dobrovolně. Budou také muset transparentně označovat politickou reklamu nebo poskytovat úřadům přístup k algoritmům, na jejichž základě cílí reklamu na konkrétní uživatele. Nově budou mimo jiné muset umět identifikovat toho, kdo jejich prostřednictvím porušuje zákon například prodejem nelegálního zboží.

Druhá norma o digitálním trhu je zaměřena na velké firmy, které mají v zemích EU nejméně 45 milionů uživatelů. Komise chce stanovit seznam firem označovaných jako „gatekeepers“, tedy subjektů zásadně ovlivňujících přístup na internet a jeho fungování. Pro firmy jako Amazon, Facebook či Google tak mají podle návrhu platit nové povinnosti, mimo jiné nutnost zabezpečit fungování softwaru či aplikací menších firem a jeho propojitelnost s vlastními službami.

„Čím větší je firma, tím větší má odpovědnost… Mnoho internetových platforem začalo hrát zásadní roli v životech lidí a fungování podniků, ba i pro celou společnost a demokracii,“ zdůvodnil zvláštní zaměření na velké firmy komisař pro jednotný unijní trh Thierry Breton.

Uživatelé také dostanou možnost odinstalovat software nastavený výrobci, v čemž jim velké firmy mnohdy brání. Za odmítnutí spolupráce s úřady bude hrozit pokuta až do výše desetiny jejich ročního obratu. Návrhy komise budou od příštího roku posuzovat členské státy a Evropský parlament, které v nich mohou vyjednat řadu změn. I vzhledem k některým požadavkům europoslanců směrem k vyšší ochraně soukromí uživatelů internetu se očekává, že zavedení nových pravidel může trvat i několik let.

Reklama

Související témata:

Doporučované