Hlavní obsah

Nové letní nebezpečí. Lékaři řeší těžké úrazy z elektrokoloběžek

Foto: Unsplash

Ilustrační foto.

Reklama

27. 7. 12:36

Chirurgové Městské nemocnice Ostrava v letošní letní sezoně zaznamenali výrazný nárůst počtu úrazů, které si pacienti způsobí na elektrických kolech a především pak na elektrokoloběžkách.

Článek

Právě sdílené elektrické koloběžky se v tomto roce v krajské metropoli objevily poprvé. Podle lékařů úrazy z těchto dopravních prostředků často mají závažný charakter. Uvedl to primář oddělení chirurgie a úrazové chirurgie Tomáš Mrázek.

„Aktuálně řešíme nejen dětské úrazy, kde jsou to především úrazy z trampolín, ale přibyly teď úrazy u dospělých, a to jsou hlavně elektrické koloběžky. Ten nárůst je enormní a závažnost úrazů je velká,“ uvedl Mrázek.

Za zajímavé považuje, že s těmito úrazy se lékaři nesetkávají jen u mladší generace. „Je to zajímavé, protože člověk by očekával, že elektrokoloběžky a elektrokola budou doménou lidí do 40 let, ale tak to není. I šedesátiletí či pětapadesátiletí lidé jsou aktivní, jakoby se jim otevřel nový obzor. Elektro vám navíc pomáhá dohnat to, co sám neušlapete, ale je to nebezpečné. Vždycky to má dvě strany mince a člověk si musí uvědomit, že pokud vyjede rychle do kopce, tak potom stejně rychle jede z kopce. Lidé přitom do té doby nejezdili třeba na kole nebo koloběžkách a najednou mají v ruce sílu, která se může obrátit proti nim,“ řekl Mrázek.

Jak se nezranit na elektrokoloběžce

Jezdec na koloběžce je z pohledu zákona o silničním provozu cyklistou. Ve většině případů tomu tak je i v případě e-koloběžky. Proto je nezbytné myslet na základní vybavení dopravního prostředku a samotného cyklisty, což je právě i jezdec na e-koloběžce. Mezi takové povinnosti patří do 18 let za jízdy nasazená a řádně připevněná přilba. Tato povinnost by se měla stát samozřejmostí i v dospělosti, aby nedocházelo k těžkým či smrtelným zraněním v případě nehody.

Koloběžkáři by měli dbát také na viditelnost. Svůj oděv by při jízdě měli doplnit retroreflexními doplňky, aby byli vidět pro motorové účastníky silničního provozu.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Na elektrokoloběžkách přitom jejich uživatelé dokážou jet rychlostí až 25 kilometrů za hodinu. Právě kvůli vysoké rychlosti se úrazy z elektrokol či elektrických koloběžek blíží dopravním úrazům. „Jsou to takzvaná vysokoenergetická traumata, která vznikají při působení vysoké energie. Samozřejmě důsledky jsou pak o to větší a úrazy jsou většinou těžší. Určitě jich je více, než bylo v minulých letech,“ řekl Mrázek.

Většinou jde o vícečetná poranění, kdy pacienti do nemocnice přijíždějí s poraněnými končetinami, ale také se zraněním hlavy nebo krční páteře. „Nejsou tam až tak zastoupena dutinová poranění, protože přeci jen koloběžka nemá takovou energii jako třeba auto nebo motorka, ale bývají tam otřesy mozku, distorze krční páteře, zlomená žebra či zlomené klíční kosti, to bývá časté,“ uvedl Mrázek.

Co musí mít elektrokoloběžka

Elektrokoloběžka musí splňovat technické podmínky, stejně jako jízdní kolo. Musí mít tzv. povinnou výbavu. Mezi tu patří především odrazky jako u jízdního kola. Bílá vpředu, červená vzadu, oranžové ve výpletu kol a na pedálech v obou směrech. Vyhláška však počítá s možností nahradit odrazky, v tomto případě především ty oranžové, jiným reflexním materiálem na koloběžce či cyklistovi, například reflexní páskou, která odráží světlo zpět ke zdroji podobně jako odrazky. Dále do povinné výbavy patří dvě na sobě nezávislé funkční brzdy, zaslepené volné konce řídítek a ochranné kryty šroubů a matic. Za snížené viditelnosti musí jezdec na koloběžce svůj stroj doplnit bílou svítilnou vpředu a červenou vzadu.

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Podle Mrázka je nejlepší obranou před úrazy především prevence. „Jestliže jezdím něčím rychlostí větší než 20 až 25 kilometrů za hodinu, pak se musím chovat, jako kdybych jel na motorce nebo na kole. Jestliže na kole musím mít přilbu, tak bych ji měl mít i při těchto aktivitách,“ doplnil Mrázek. Častým problémem je podle něj také skutečnost, že lidé tyto dopravní prostředky často řídí pod vlivem alkoholu. „Většinou si lidé bohužel volnočasové aktivity chtějí užít se vším všudy. Pak ta schopnost rychle zareagovat na nějakou změnu je horší,“ uvedl.

Podobné zkušenosti má i chirurg nemocnice Miroslav Špičák. Podle něj letošní léto sice počtem úrazů nějak nevybočuje, ale nově se chirurgové setkávají právě s úrazy z elektrokoloběžek, jinak jsou to hlavně úrazy z kol, kolečkových bruslí a dalších sportů. Větší nápor zažívá nemocnice podle něj hlavně o víkendech, kdy mají lidé více času sportovat.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované