Hlavní obsah

Obce u dálnice D5 jásají. Kamiony, které chtějí ušetřit na mýtném, už přes ně neprojedou

Zhruba dvacetikilometrový úsek by měl být zákazovými značkami osazený během následujících týdnů, nejpozději do konce srpna.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Stovky kamionů denně projedou dnes po silnici druhé třídy č. 605. Komunikace kopíruje dálnici D5 a řada kamionů se jízdou po „staré pražské” vyhýbá placení mýta. Obcím v úseku Rokycany-Cerhovice se nyní výrazně uleví, podařilo se tu prosadit zákaz tranzitní dopravy nad 12 tun.

Článek

„Je to první vlaštovka. Chtěli bychom v omezování tranzitní dopravy pokračovat,” uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN). Přesné počty projíždějících kamionů v tuto chvíli kraj nemá, podle dotčených obcí se může jednat o stovky nákladních automobilů denně. Čížek věří, že minimálně o 20 až 30 procent by jejich počet mohl klesnout.

Zhruba dvacetikilometrový úsek by měl být zákazovými značkami osazený během následujících týdnů, nejpozději do konce srpna.

„Už před několika lety jsme peticí chtěli dosáhnout snížení kamionové dopravy,” říká obyvatelk obce Mýto Hedvika Hošková. Sama bydlí přímo při hlavní silnici a navýšení kamionové dopravy v posledních letech vnímá velmi citelně. „Je to velký rámus, chalupa se otřásá,” líčí Hošková. Je nesmírně ráda, že nyní alespoň část kamionů ubude.

Stejně to vnímá i Zdeňka Baslová, která má chalupu v nedalekém Kařízku. Nakupovat odsud musí jezdit právě do Mýta. „Když sem jedeme, jsem napresovaná mezi kamiony. Je to šílený stav, komunikace jsou špatné, lidé tím trpí,” je přesvědčená Baslová.

Obdobné argumenty předkládá i starosta Holoubkova Lukáš Fišer (nez.). „Objem kamionové dopravy se neustále zvětšuje. Myslím, že jsme nyní na dvojnásobku toho, co bylo před deseti patnácti lety,” posteskl si Fišer. Řidiči kamionů podle něj často nerespektují maximální povolenou rychlost. Kolem hlavní silnice se navíc nacházejí v obci škola, školka i obchody.

V budoucnu by kraj rád prosadil také zákaz tranzitní dopravy i ve zbylém úseku „staré pražské”, mezi Plzní a Rokycany. A vytipovaná má ještě další místa. Zákaz je obtížné prosadit zejména kvůli tomu, že musí být vždy určená objízdná trasa. „Optimální by mi přišlo opatření, které platí na Slovensku. Všechna těžší vozidla nesmí jezdit po silnicích třetí třídy, smí jezdit jen po některých silnicích druhé třídy. Tento systém ale nemůže zavést kraj,” zamýšlí se Pavel Čížek.

Reklama

Doporučované