Hlavní obsah

Obchod převzala po rodičích, teď našla odvahu ho „překopat“. Vyplatilo se

Foto: Mastercard

Rodinné potraviny Daniely Mrázkové v Hradci u Stříbrné Skalice prošly velkou proměnou. Změnilo se uspořádání obchodu, kromě samoobsluhy jde objednat i rozvoz zboží a platit kartou.

Reklama

16. 12. 2020 6:12

Jak efektivně přizpůsobit prostory prodejen a restaurací novým nařízením? Vedle pořízení e-shopu je na místě také reorganizace prodejní plochy a nabídnutí možnosti zaplatit kartou.

Článek

Místo pultového prodeje samoobsluha, více světla, placení kartou, nový nábytek a zařízení, zavedení bezobalových potravin a reklamní letáčky informující o možnosti rozvážky. „Zákazníci jsou z přestavby nadšení, je to tu víc prosvětlené, všechno vypadá líp,“ hodnotí změnu rodinného obchůdku se smíšenými zbožím jeho majitelka Daniela Mrázková.

Obchod založil její tatínek, maminka dodnes pomáhá s ranní přípravou a odpoledním úklidem. Mrázková pokračuje v odkazu rodičů – být tady pro místní. Velmi malá komunita z obce Hradec u středočeské Stříbrné Skalice zde nejen nakupuje, ale také se zde schází a plánuje společné akce. Kvůli krizi způsobené pandemií hrozilo, že bude muset obchod zavřít.

„V rámci našeho programu na podporu malých a středních podnikatelů byl pro vesnický obchod paní Daniely vytvořen nový byznys plán, zahrnující např. telefonické a online objednávky s donáškou pro seniory nebo návrh změn interiéru dodržující nařízení o rozestupech zákazníků, který si majitelka zvládla zrealizovat sama za pomoci rodiny a sousedů,“ popisuje Pavla Císařová, mluvčí společnosti Mastercard.

+2

„Dřív jsem měla pultový prodej, teď se zákazníci obslouží sami. Nemusím běhat pro každou položku, a nákup je tak rychlejší,“ říká Daniela Mrázková. A to i díky platebnímu terminálu na karty, který si může na rok zdarma vyzkoušet. „I proto jsem musela krámek přestavět, aby byl terminál v místě, kde je signál,“ vypráví Daniela Mrázková.

Obchodníkům, kteří vedle hotovosti přijímají i karetní platby, se podle tvrzení Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) zvýší tržby až o pětinu. Mrázková terminál dostala na přelomu září a října, zda se jí tržby zvýšily, tak pozná až příští rok o prázdninách, kdy tu budou nakupovat „lufťáci“ z Prahy, kteří do Hradce a okolí jezdí na chatu. „Určitě se to ale zvedlo kvůli covidu, protože lidé se báli jezdit do větších obchodů a nakoupili radši u mě,“ říká.

Podnikatel, který splní podmínky dané projektem Česko platí kartou, které pro letošek vyhlásilo MPO spolu s karetními firmami a podnikatelskými asociacemi, získá terminál, jenž může mít fyzicky na prodejně, nebo online platební bránu na rok zdarma, navíc osvobozené od veškerých transakčních poplatků a bez dalších závazků. „Po roce se sám může rozhodnout, jestli chce s daným poskytovatelem ve spolupráci pokračovat či nikoliv. Může si vybrat i poskytovatele, který jim navíc neukládá změnu aktuálního podnikatelského bankovního účtu,“ upřesňuje šéf Mastercardu Michal Čarný.

Kdo terminál nechce, může si pořídit aplikaci do chytrého telefonu. Ten pak slouží i jako platební terminál, stačí k němu přiložit kartu. Řešení na podzim představila společnost Global Payment ve spolupráci s Českou spořitelnou a karetními firmami.

Podnikatelka také reklamními letáčky ležícími u pokladny posílila povědomí o rozvážce nákupu. „Důchodcům jsem vozila vždycky. Za rozvoz si nic neúčtuju, jezdím do 5 kilometrů. Díky letáčku se mi zvýšily tržby - nejen od důchodců, ale i nemocných, kteří potřebují doručit nákup domů,“ konstatuje. Rozvážet jí pomáhají její skoro dospělé děti.

„Existuje mnoho možností, jak zasílat zboží, například využitím kurýrních služeb nebo balíkomatů. Základním úkolem je vyrozumět zákazníky o tom, že tuto službu podnikatel poskytuje,“ zdůrazňuje Pavla Císařová.

V obchodě Daniela Mrázková nově zavedla také bezobalový prodej. „Lidé z vesnice na to nejsou moc zvyklí, dlouho jsme tu třeba bojovali za třídění plastu,“ popisuje počáteční těžkosti. „Vlastní obaly si zákazníci zatím moc nenosí, dávám zboží do papírových sáčků. Hodně jdou na odbyt ořechové a ovocné směsi,“ doplnila.

„Ještě by to chtělo kráječ na uzeniny a sýry, šetřím na něj,“ prozradila další plány.

Větším obchodníkům, kteří se chtějí aktivně přizpůsobit novým podmínkám, které nastolil covid-19 a s ním související digitalizace, se může vyplatit e-shop. V dnešní době, kdy si nemůže být žádný obchodník nadlouho dopředu jistý, kdy bude moct mít otevřeno, je přechod do online prostředí klíčový.

„Je spousta platforem a služeb, jak si dnes vyzkoušet online distribuci - od fulfillment služeb po vlastní krabicový e-shop na Shoptetu nebo Shopify s integrovanou přepravou,“ radí šéf přepravní služby Liftago Ondřej Krátký. Zboží pro online prodej se dá také nabídnout k prodeji ve větším a zavedeném e-shopu.

Na e-shop je třeba uživatele přivést, třeba reklamou na sociálních sítích nebo v internetových vyhledávačích. „Základem je napojení na srovnávače, jako je Zboží.cz nebo Heureka.cz, které navštěvují uživatelé v poslední fázi svého nákupního rozhodování, a je u nich tak vysoká pravděpodobnost, že koupí,“ radí Miroslav Král z digitální agentury Marketup. To platí i pro internetové vyhledávače, na kterých si můžete koupit reklamu.

Podle šéfa Zboží.cz Jana Kriegela využívá online srovnávače zboží před nákupem na internetu 90 % lidí. „S nákupním rádcem a srovnávačem mohou podnikatelé v sezóně měsíčně oslovit více než 3,4 milionu reálných uživatelů českého internetu,“ tvrdí. Srovnávací portál tak může podnikatelům pomoct přivést zákazníky, kteří by dané zboží na jeho e-shopu třeba ani nehledali.

„Velkou výhodou je také možnost získávání pravidelné zpětné vazby ze strany reálných zákazníků v podobě uživatelských recenzí. Na recenze zároveň čím dál více dají i samotní zákazníci, kteří si před objednáním zboží ověřují důvěryhodnost každého e-shopu,“ pokračuje Kriegel.

Za samotné „zalistování“ zboží do srovnávače se neplatí. Podnikatel platí až za přivedeného zákazníka, který se z nákupního rádce proklikne k němu do e-shopu. Záleží na prodejní ceně produktu a sezoně. Cena se pohybuje v řádu desetin haléřů po několik korun za jeden proklik.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované