Hlavní obsah

Obchod s emisemi: Ford a Honda platí konkurentům, aby splnily limity

Foto: volvocars.com

Ilustrační fotografie.

Reklama

3. 11. 2020 19:23

Evropská unie předepsala automobilkám emisní limity. Protože je Ford a Honda nemohly naplnit, musely za pomoc zaplatit dalším výrobcům. Figuruje mezi nimi i Muskova Tesla.

Článek

Letos vstoupila v platnost přísnější pravidla Evropské unie, která výrobce aut nutí snížit průměrnou produkci emisí. Automobilky musí splňovat limit 95 gramů CO2 na kilometr, nebo budou čelit pokutám.

Výsledkem je, že automobilové společnosti představují nové elektromobily a plug-in hybridy. U některých však stále hrozí, že evropské požadavky nesplní. Proto se podle agentury Bloomberg spojují s konkurenty, kteří na tom jsou lépe.

Například Ford musel stáhnout z prodeje 20 500 plug-in hybridů Kuga, protože sedm těchto vozů začalo při nabíjení hořet. Jenže kvůli tomu by automobilka nesplnila limity a musela by platit. Nakonec zachránilo amerického výrobce švédské Volvo, se kterým vytvořil společnou flotilu.

Volvo, které je součástí čínské nadnárodní automobilové společnosti Zhejiang Geely Holding Group, ještě se svou švédskou dceřinou automobilkou Polestar limity „podstřelilo“, takže mohlo zbytek „emisenek“ Američanům prodat. Sumu automobilky nezveřejnily, Volvo jen uvedlo, že částku investuje do zelených technologií.

Ford už však evropské emisní stropy a nutnost družit se kvůli jejich splnění s konkurenty stály 400 milionů dolarů. Požáry SUV Kuga a jejich následným stažením z prodeje pak Američané vysvětlili čtvrtletní ztrátu ve výši 440 milionů dolarů.

„Kdyby nebylo problému s vozem Kuga, měli bychom v Evropě ve třetím čtvrtletí zisk,“ uvedl John Lawler, finanční ředitel Fordu. Dodal, že společnost očekává, že v tomto čtvrtletí utratí dalších 200 milionů dolarů na náklady spojené s jejich stažením.

Stejné důvody, z jakých se Ford spojil s Volvem, vedly k hledání emisního partnera i japonskou Hondu. Ta se připojila k italsko-americké automobilce Fiat Chrysler, která se na emisních povolenkách dohodla už v roce 2019 s Teslou Elona Muska. Vstup japonské automobilky na tomto paktu nic nezmění.

Není jasné, kolik peněz za to Honda zaplatila. Mluvčí Hondy uvedl, že sdružení se společnostmi Tesla a Fiat Chrysler je dalším opatřením, které je pro splnění předpisů potřeba splnit. Kromě toho automobilka zavede elektrické a hybridní verze modelů CRV a Jazz.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované