Hlavní obsah

Něco je ve vzduchu. Fotograf Festival zkoumá, jak se radikalizujeme

Foto: Fotograf Festival / Ludwig Rauch, Rechtsruck

Fotograf Festival tentokrát zkoumá nacionalismus a krajně pravicové tendence. Foto Ludwiga Rauch, Rechtsruck, 1991.

Reklama

aktualizováno •

V Praze odstartoval dvanáctý ročník Fotograf Festivalu. Ten letošní zkoumá podoby neliberálních tendencí ve společnosti a snaží se zodpovědět, jak k těmto formám extremismu přistupuje současná fotografie.

Článek

S letošním podtitulem „Nikdo sem nepatří víc než vy ”se jeho kurátorky věnují vzestupu nacionalistických, populistických a krajně pravicových směrů.

Foto: Fotograf Festival / Bildrecht Vienna / ChristinaWerner

Fotografie Christiny Werner, Neues Europa 3 z roku 2013.

Nejrůznějším formám vizuální reprezentace krajně pravicového násilí bude přirozeně věnována i první výstava festivalu, která nese název Extrémně normální a k vidění na ní bude například série fotografií Ludwiga Raucha zachycující rasistické útoky v Německu 90. let.

Foto: Fotograf Festival / Dita Havránková

S poněkud jiným dokumentárním přístupem a o třicet let později vyobrazuje podobnou problematiku fotograf Jakob Ganslmeier (autor na snímku během vernisáže v galerii Fotograf), mezi jehož náměty patří například zbavování se ideologických tetování.

Foto: Fotograf Festival / Mykola Ridnyi

Mykola Ridnyi, Facing the Wall, 2018 – černobílý gradient se žvýkačkou a symbolem připomínajícím Z, 30 × 40 cm

Vzestup pravice samozřejmě sledují i umělci v jiných zemích a například Mykola Ridnyi použil k jeho vyobrazení na Ukrajině kousky žvýkaček. Ruská invaze na Ukrajinu na jaře 2022 drasticky změnila kontext a přiměla ho k aktualizaci a přeorientování díla tím, že do série – Facing the Wall přidal dva nové ruské vojenské symboly. Jeho dílo nám tak připomíná až děsivě reálnou aktuálnost tématu letošního ročníku festivalu.

Foto: Fotograf Festival / Susanne Keichel

Fotografie Susanne Keichel, SCHOOL, No Fear, since 2020 (ongoing)

V šesti galeriích v Praze a Ústí nad Labem budou v rámci výstav k vidění díla 36 českých i zahraničních umělců.

Výstavy 12. ročníku festivalu

Fotograf Gallery / Extrémně Normální (9. 9. – 22. 10. 2022)

Galerie Jelení / Praxe sounáležitosti (10. 9. – 25. 9. 2022)

Galerie VI PER / Sporná místa paměti (14. 9. – 5. 11. 2022)

Galerie Artwall / Outlet (15. 9. 2022 – 15. 1. 2023)

Národní galerie v Praze, Veletržní palác / Nikdo sem nepatří víc než vy (23. 9. 2022 – 8. 1. 20223)

Galerie Hraničář, Ústí nad Labem / Sdílená základna (1.10. 2022 – 18. 1. 2023)

Zastoupení nacionálních vyprávění ve veřejném prostoru reflektují díla v karlínské Galerii VI PER. Výstava – Sporná místa paměti, zpochybňuje představu univerzálně sdíleného národního odkazu.

Foto: Fotograf Festival / Adéla Vosičková

Jedna z vystavujících, umělkyně Anetta Mona Chisa během vernisáže v galerii VI PER.

Foto: Fotograf Festival / Norman Behrendt

Norman Behrendt – zarámované noviny, HIT SYRIA WITHOUT A VOTE, MAY URGED (Proveďte útok na Sýrii bez hlasování, žádá Theresa May), Evening Standard, úterý 10. dubna roku 2018.

Vyrovnání se se současnou vizuální přítomností krajně pravicové symboliky ve veřejném prostoru je tématem výstavy s názvem Outlet prezentované ve veřejné galerii Artwall.

Foto: Fotograf Festival /

Juliane Jaschnow a video Rekapitulieren (Rekapitulace) z roku 2019. Snímek instalace.

Fotograf Festival

Již 12 let se Fotograf Festival, jediný tematicky a kurátorsky koncipovaný fotografický festival v České republice, zabývá průniky fotografie a současného umění – stejně jako jeho partnerské projekty Fotograf Gallery a Fotograf Magazine. Festival probíhá v Praze, v letošním roce také v Ústí nad Labem a díky napojení na řadu institucí a odborníků nabízí akce překračující rozsah média fotografie směrem ke komunitním projektům, performancím, diskuzím, procházkám a setkáváním také mimo zavedené výstavní prostory.

Ač se téma festivalu může zdát kontroverzním, doufají kurátorky Markéta Mansfieldová (CZ), Elisabeth Pichler (DE) a Tereza Rudolf (CZ), že ho návštěvníci nebudou vnímat jako útok na pojetí národní identity a tradičních hodnot.

Reklama

Doporučované