Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_h/iY8H6/uh48.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V lomu se nachází unikátní technologická památka. Jde o obří korečkové rypadlo s označením RK 5000.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_i/85hIY/uh44.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jan Chejn byl brigadýrem jak na na něm, tak na kolesovém rypadle KU 800.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_i/HUsIZ/uh33.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Brigadýr je pro bagristy něco jako kapitán plavidla. Je to šéf, který má na starost chod celé mašiny.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_j/OgkHh/uh43.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jan Chejn pochází z Pardubic, ale odjakživa ho bavily velké mašiny, a tak vojnu podepsal na lom Československé armády.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_j/ufiHi/uh8.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
„Začínal jsem jako šmírák na starém hrabáku na dnes již neexistující šachtě,“ říká. V překladu do běžného jazyka to znamená, že na starém rypadle nastoupil do funkce mazače.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_h/CDRIA/uh36.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V současnosti je mu 70 let. Dva roky je v důchodu, ale z lomu neodešel. Zájemce o návštěvu z řad veřejnosti provází v rámci takzvaného uhelného safari v lomu ČSA, který patří společnosti Sev.en Energy AG Pavla Tykače.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_m/TMpHw/uh24.jpeg?fl=cro,0,0,3000,1954%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zájemci se mohou hlásit v rezervačním systému na oficiálních stránkách lomu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_m/O34Hv/uh20.jpeg?fl=cro,0,0,3000,1947%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Exkurze o délce až 4 hodin probíhají od května do září. Za deset let lom navštívilo na 26 tisíc lidí. Na letošní sezóně se podepsal covid, který přinesl řadu omezení.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_h/N6OIW/uh14.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Fanoušky industriálu vítáme alespoň na virtuální prohlídce v naší fotogalerii.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_m/HhUIQ/uh40.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ústřední zastávka uhelného safari je na již odstaveném korečkovém rypadle s označením RK 5000. Je to vůbec nejtěžší stroj, jaký tu kdy byl.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_m/1NQHt/uh26.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Současně jde o jeden z nejunikátnějších dobývacích strojů, jaký u nás kdy vznikl.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_m/340Hx/uh56.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ocelový gigant váží 5 500 tun. Měří 44 metrů a dlouhý je 160 metrů. Jeho pořizovací cena byla 246 milionů korun.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_h/VN9IV/uh2.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Jeho účelem bylo odkrývat půdu nad uhlím, aby se ke vzácné surovině dostala další speciální kolesová rypadla KU 800.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_m/wL0IS/uh49.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Výhodou stroje bylo, že uměl odtěžit nadložní sedimenty nad uhlím a perfektně očistit uhelnou sloj.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_m/u72IR/uh41.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Místo kolesa má řetěz s korečky. Korečky jsou nádoby zavěšené na řetězu a určené k dolování. Cena jednoho korečku na stroji RK 5000 se blížila ceně nového vozu střední třídy.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_m/4sBHu/uh10.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Stroj fungoval tak, že na jedné straně svými korečky odebíral půdu a ze své druhé strany ji odevzdával na přepravní pás, který ji odvezl na skládku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_h/ki6H9/uh30.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Rypadlo dokázalo vytěžit 5 500 kubíků zeminy za jednu hodinu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_h/6GtIU/uh57.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ze začátku tvořilo obsluhu 12 lidí. Po zjednodušení a zapojení počítačů stačila šestičlenná posádka. Zde v kanceláři vysoko nad zemí seděl brigadýr.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_i/DfZIU/uh58.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kdo chtěl sloužit na velkorypadle, musel se vyučit v černém řemesle a stát se zámečníkem nebo nástrojařem.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_i/rHLIV/uh9.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Dalším předpokladem bylo minimálně středoškolské vzdělání a potom minimálně tři roky strávené v provozu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_h/ZpaI2/uh23.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Teprve pak se zájemce dostal do čtyřměsíčního bagristického kurzu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_h/gH7I1/uh12.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Poté, co si zájemce na mašině odsloužil 200 hodin a absolvoval testy včetně zdravotního vyšetření, zkoušky zraku a sluchu, psychotestů a zátěžových testů, byl připuštěn na závěrečné zkoušky.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_h/H0FI3/uh3.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Úspěšného absolventa ředitel lomu osobně jmenoval za člena posádky.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_i/JdPIW/uh7.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na dvanáctihodinové směny se sem dojíždělo nepřetržitě kromě tří dnů v roce, kdy stroj nepracoval: Vánoc, Nového roku a Dne horníků.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_i/WwYIN/uh28.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
„Říkalo se tomu dvanáctky, byli jsme tu třináct hodin a platilo se za jedenáct,” říká s úsměvem bývalý brigadýr stroje Jan Chejn.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_j/glyHj/uh47.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na ranní směnu nastupovala posádka před pátou hodinou ranní. Během směny byly sice oficiální přestávky, ale jelo se dál. Nebylo ani kam jít.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_h/7rJIT/uh52.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Když se hrabalo, všude byl prach, takže když skončila směna, všichni šli do sprchy.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_i/zMuIA/uh11.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zdejší rypadlo bylo zkonstruováno v roce 1983. Jeho výroba trvala skoro dva roky. Komponenty dodávaly slévárny ve Vítkovicích.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_h/dmpI6/uh46.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Stroj byl uveden do provozu v roce 1984 a pracoval dlouhých 33 let. Každých deset let prošel generální opravou.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_j/Ou8Hk/uh6.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Za svou kariéru odpracoval 90 tisíc hodin a vytěžil téměř 155 milionů kubíků zeminy.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_h/wAFIo/uh5.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Korečky na těžbu odkrývané zeminy jsou usazeny na korečkovém řetězu o váze 230 tun.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_i/w6uIX/uh50.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
O pohon řetězu se staraly dva elektromotory o příkonu 1,6 MW. Ve strojovně byl hluk až 160 decibelů, takže se zde obsluha pohybovala se sluchátky.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_h/O21Iq/uh4.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V každém vnitřním provozu byly interkomy, kterými se posádka vzájemně informovala o situaci. Obsluha měla k dispozici i vysílačky a později mobilní telefony.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_h/1MsI7/uh53.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Pro případ zahoření byly všude umístěny ruční hasicí přístroje. V prostoru s elektromotory a hydraulikou byly pro případ požáru umístěny tzv. gabary.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_i/RWQIR/uh59.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Kdyby začalo hořet, posádka by zvenku odpálila těžké ocelové dveře, které by prostor uzavřely. Gabary by uvolnily prášek, ten byl uvnitř spotřeboval veškerý kyslík a oheň tak uhasil.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_h/xzQH8/uh54.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Otáčení stroje zajišťovala kulová dráha ve střední části stroje.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_m/MULIV/uh45.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Stroj se pohyboval za uhlím za pomoci speciálního králového podvozku. Jeden krok měl délku 60 centimetrů. Na jeden zátah obvykle urazil kolem 20 metrů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_i/puoH9/uh27.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Poté, co lom ČSA narazil na dané těžební limity, přestal být stroj RK 5000 potřeba. Dolovat již odkryté uhlí se bude jen do roku 2024.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_m/OMdIP/uh25.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Činnost ukončil v prosinci 2016. Další tři měsíce trvalo, než se vlastní silou posunul na současné montážní místo. Jeho další osud je nejistý.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QM_h/Ya3H7/uh31.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po ukončení těžby bude v rámci revitalizace celý prostor lomu zatopen. Existují různé vize o tom, kam až dosáhne hladina, ale pokud by stroj zůstal na místě, skončí nejspíš pod vodou.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_m/7UeIU/uh35.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ve stroji je ale mnoho oleje, a tak ve vodě zůstat nemůže. Nemůže ani odkráčet, protože okolní terén je příliš strmý.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_h/F73IX/uh37.jpeg?fl=cro,0,0,3000,2000%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Ekologické vyčištění nutné k zatopení by bylo neúměrně nákladné. Ve hře je tedy jeho rozřezání a odvezení. Najde se zachránce?
Aktualizace 10:07: V původní verzi článku jsme nesprávně uvedli, že lom ČSA je v Bílině. Za chybu se omlouváme.