Hlavní obsah

Odborář: Učitelé jsou v první linii. Chceme testy zdarma a zásobu roušek

Foto: Shutterstock.com

Z řad starších učitelů odmítli v září kvůli koronaviru nastoupit do škol jen jednotlivci, říká školský odborář. (Ilustrační foto)

Jasné plány pro nový školní rok na pozadí koronaviru zatím známé nejsou. Podle předsedy školských odborů Františka Dobšíka ale Ministerstvo školství musí zajistit, aby se učitelé nemuseli obávat, že se ve škole covid-19 nakazí.

Článek

Manuály pro provoz škol od září by měli ředitelé dostat až 17. srpna. Už teď se ale některé plány objevují. Šéfka pražské hygieny Zdeňka Jágrová například navrhuje, aby v případě potvrzené nákazy u žáka šel do karantény jen on a jeho kolega z lavic. Třída by ale ve výuce normálně pokračovala, i když za ještě přísnějších podmínek. Je to podle vás realizovatelné?

Obecně to takhle nepůjde. Úplně jinak totiž fungují mateřské školy, první stupeň, druhý stupeň a pak gymnázia, odborné školy nebo učiliště. Já si myslím, že tohle vyjádření je jen takové psychologické uklidnění, že se i případná nákaza ve škole dá zvládnout. Ale teprve na podzim se ukáže, jestli to bude fungovat, nebo ne.

Všechny návrhy, které zatím padly, ale vypadají, že míří hlavně na základní školy.

Určitě, protože všichni víme, že tu homogennost, kterou hygienici chtějí eliminovat rizika, lze zaručit víceméně jen na prvním stupni. I když je to komplikované kvůli družinám, kde se třídy mixují. Děti chodí do ranních družin, pak do třídy a nakonec do jiného oddělení odpoledne. Už na druhém stupni se pak žáci dělí do různých skupin a nejsou pohromadě jen v jedné třídě. Ale hodně záleží na tom, kde se škola nachází. Jestli je ve městě nebo v menší obci, kde tolik křížení a dělení neprobíhá. V tomhle si tedy musíme počkat na manuál a jak pan ministr bude chtít rozptýlit obavy.

Foto: Facebook/ Českomoravský odborový svaz pracovníků školství

Předseda školských odborů František Dobšík.

Bavíme se hodně o ochraně žáků, ale co učitelé?

V tom březnovém a dubnovém období, kdy to bylo z pohledu pandemie nejkritičtější, spadala řada učitelů do nejrizikovější skupiny, takže uvidíme, jak bude tahle skupina definována od září. Dá se totiž očekávat, že pro učitele bude případná nákaza znamenat daleko větší komplikace než pro děti. A my jako zástupci zaměstnanců čekáme, že v manuálech bude jasně řečeno, jak by měl zaměstnavatel postupovat a jak by měl učitele chránit.

Jak byste si tedy tu ochranu pedagogů představoval, aby se mohli ve škole cítit bezpečně? Přeci jen průměrný věk učitelů v regionálním školství je téměř 50 let a s věkem roste podle epidemiologů i riziko komplikací při nákaze koronavirem.

Dá se očekávat, že nás čeká na podzim opět povinnost nošení roušek. Pro učitele by tedy měly být zajištěné ty profesionálního charakteru, ne že si je zase budeme šít doma. Samozřejmě by bylo ideální, kdyby učitelé byli označeni za skupinu v první linii a mohli se nechat testovat zdarma, aby to nebylo na jejich náklady. Pan ministr o tom na jaře s námi nebo zástupci zaměstnavatelů žádnou diskuzi nevedl, tak uvidíme, ještě máme chvilku času, jestli je ochoten sociálním partnerům naslouchat, co je v terénu možné a nemožné.

Třeba vedoucí epidemiologické skupiny Ministerstva zdravotnictví Rastislav Maďar v rozhovoru pro Seznam Zprávy ale řekl, že je to zodpovědnost každého z nás, aby se chránil. Tedy i učitelé se musí chránit sami.

To je pravda jen částečně. Určitě jako na občanovi je to na mně. Ale jako učitel pracuji s dětmi, které mohou být nakažené, ale nemusí mít vůbec žádné příznaky, takže o to více může být takový člověk ohrožen. Říct učitelům, aby se o sebe prostě postarali, tak to si myslím, že je hodně velký alibismus. A je to také dost nefér nejen vůči nim, ale vůbec všem zaměstnancům, již přijdou do styku s masou dětí, která od září nastoupí do škol.

Je podle vás cestou k ochraně učitelů, aby roušky byly povinné i ve třídě? Protože ministr školství i epidemiolog Maďar mluvili zatím o povinnosti nošení roušek pouze ve společných prostorách škol, a to jen v případě zvýšeného epidemiologického rizika v určitém okresu.

Není cílem nikoho, abychom se navzájem strašili. Až ale problém na nějaké škole nastane, tak jeho řešení bude velmi komplikované. Chápu, že eliminovat všechna rizika dopředu je velmi, velmi obtížné. A asi je nepředstavitelné, aby žáci i učitelé byli celý den v rouškách. Takhle ale jdeme od září do určitého rizika, a je otázka, jestli se ho podaří co nejvíce snížit.

Vy byste tedy rád viděl roušky třeba i ve třídách, ale na druhou stranu to je podle vás nerealizovatelné?

Bylo by to problematické, ale teprve se uvidí, co doba přinese. Pokud zasvítí semafor, tak nic jiného asi nezbyde.

Řada škol je závislá na pomoci přesluhujících učitelů, kteří si na jaře mohli říct, že takové zdravotní riziko už příští školní rok prostě nemají zapotřebí. Máte k tomu nějaká data?

Máte pravdu, že tahle otázka padala už v průběhu května a června, protože v těchto měsících se finalizují přípravy na další školní rok, takže ředitelé už musí mít personálně jasno. Ptali jsme se na to učitelů přes naše regionální funkcionáře, a je to jen výjimečné. V září tak nenastoupí maximálně jednotlivci.

Jak vidíte tedy fungování škol od září?

Sám v sobě podporuji realistický optimismus. Nezbyde nám prostě nic jiného, než si se všemi problémy poradit.

Doporučované