Hlavní obsah

Odpadky do spalovny a pak pod kola aut. Praha chce zmenšit skládky

Foto: Shutterstock.com

Praha nechce, aby spálené odpadky nadále končily na skládkách, využití podle města můžou mít ve stavebnictví.

Reklama

Aby byla po tříděné škváře poptávka, Praha plánuje, že bude jako základ například dopravních staveb povinnou složkou.

Článek

V pražské malešické spalovně vzniká ročně až 70 tisíc tun škváry – spáleniny komunálního odpadu. V současnosti tato hmota končí na skládce, jedna se nachází třeba u Benátek nad Jizerou. Nyní Praha plánuje, že škváru začne využívat efektivně.

Chce koupit speciální třídící linku za 250 milionů korun. Vytříděné kovy a nekovy začnou Pražské služby prodávat a zůstatek škváry se použije ve stavebnictví, především na stavbu cest a komunikací. O projektu informoval ve středu náměstek pražského primátora Petr Hlubuček (STAN).

„Naším cílem je nejen vydělat na prodeji surovin ze škváry, případně i z prodeje samotné škváry, ale také ušetřit až 45 milionů korun ročně za skladování škváry,“ uvedl náměstek.

Inspiraci čerpá Česko v Dánsku. Linka by měla být v malešické spalovně do roku 2023 a město očekává, že investice se mu vrátí v krátkodobém horizontu. „V Kodani se linka zaplatila do čtyř let. Očekáváme, že 40 až 80 milionů korun ročně vyděláme jen na prodeji surovin, které vyseparujeme,“ míní Hlubuček.

Podle údajů Pražských služeb je ze škváry už nyní elektromagneticky separován železný odpad, kterého je v suti kolem deseti procent objemu. Nová linka ale vytřídí i materiál, který magnetem vybrat nejde. Protože „čistota“ odpadu je pro další využití klíčová.

„Aby škvára mohla být použita ve stavebnictví, musí se z ní nejdříve vyseparovat železo a barevné kovy (zejména hliník). Jinak by byla nebezpečná. Až po odstranění kovů a ostatních látek je možné ji použít do základů cest,“ vysvětluje Radim Mana, mluvčí Pražských služeb.

Průzkum, zda bude po škváře poptávka, ale Praha ještě nemá. „Zatím trh se škvárou neexistuje. Na to se taky zeptáme v Kodani, jestli a komu ji prodávají. Zatím předpokládáme, že při výběrovém řízení na stavbu nějaké pražské komunikace dáme využití naši škváry přímo do požadavků,“ vysvětlil Hlubuček Seznam Zprávám, jak chce firmy k využití tohoto odpadu přimět.

„Může samozřejmě dojít i na to, že škváru darujeme nebo že my budeme platit odběratelům. Nicméně všechny možnosti jsou levnější než aktuální skladování,“ tvrdí náměstek. A jak dodává mluvčí Pražských služeb, nejde jen o peníze. „Linku potřebujeme hlavně na snížení velkosti skládek a k dalšímu použití odpadu,“ říká Mana.

Tříděný odpad bude zdarma

Nákup linky je součástí plnění Klimatického plánu hlavního města, který schválili radní v květnu. Na základě tohoto plánu se chystá také založení příspěvkové organizace města, která bude mít na starosti instalování solárních panelů na městské budovy.

Město přichystalo 67 opatření, která mají zajistit, aby se do roku 2030 snížil objem vyprodukovaných emisí oxidu uhličitého o 45 procent. Detaily o Klimatickém plánu Prahy se dočtete zde.

Změní se také způsob placení za svoz odpadu. Pražané budou platit přibližně 50 haléřů za litr odpadu z černé popelnice, přičemž koše na tříděný odpad budou zdarma, jak jejich přistavení, tak jejich odvoz.

„Každý občan si bude moci objednat i nádobu na bioodpad a za její odvoz a zpracovaní nebude platit nic. Samozřejmě, nikoho nenutíme separovat, ale ten, kdo nebude separovat odpad do jednotlivých košů, logicky bude platit víc za odvoz směsného odpadu, protože ho prostě víc bude,“ řekl náměstek pražského primátora pro oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti Petr Hlubuček.

Reklama

Doporučované