Hlavní obsah

Opraví D1 do října? Finální termín posunou zelené mosty pro zvířata

Foto: ČTK

Budování zeleného mostu pro zvěř – takzvaného ekoduktu – na dálnici D1.

Reklama

Při modernizaci D1 mezi Prahou a Brnem dělníci stále pracují na pěti úsecích. Dopravní omezení skončí v říjnu, někde však stavbaři uklidí stroje až později.

Článek

Říjen 2021, dokončení modernizace D1 za 24 miliard korun. Končící vláda Andreje Babiše (ANO) si v čase voleb odfajfkuje důležitý splněný slib. Má to však háček. Ač členové kabinetu slavnostně utnou osm let trvající omezení na dálnici, dělníci na některých úsecích zůstanou až do zimy. Zdrží je třeba takzvané ekodukty, nové přechody pro zvířata, které jsou součástí modernizace. Pro Seznam Zprávy to potvrdili zástupci stavebních firem. Provoz to prý už neovlivní.

Termínový posun se týká třeba nejvýše položeného úseku D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem. Nešťastnou slávu získal zimním kolapsem v roce 2018. Řidiči tehdy strávili v koloně na zaváté dálnici i čtrnáct hodin. Správce tahu pak sáhl k netradičnímu kroku. Kvůli neplnění termínů vyhnal z dálnice sdružení firem v čele se společností Kolas.

Foto: Seznam Zprávy

Kde a kdy se bude na D1 pracovat.

Ač nyní na oficiálním webu oprav D1 svítí tento patnáctikilometrový úsek zeleně jako hotový, realita je jiná. Dělníci tam dohánějí skluz vypovězených předchůdců. Stavební stroje nyní pokládají zeminu a nad dálnicí dotvářejí první nadchod pro zvířata. Zelený most pro migrující srny či divoká prasata stojí asi 80 milionů korun. Ač omezení pro řidiče v celém úseku skončí v červenci, přechod na 95. kilometru a jeho okolí budou hotové až o něco později. „Ve smlouvě máme nejzazší termín listopad,“ potvrdil projektový manažer firmy Skanska Michal Vozdecký.

Nadchody musely kvůli technologickým postupům přijít na řadu v závěru. „Ekodukty jsme logicky v harmonogramu stavby posouvali na nižší příčky. Stavba trasy měla samozřejmě přednost,“ řekl mluvčí Ředitelství silnici a dálnic Jan Rýdl.

Podobné je to i s dalším úsekem na Vysočině mezi Velkým Beranovem a Měřínem. Zelený most pro zvířata vznikne na 129. kilometru. „Úsek kompletně zprovozníme do poloviny října. Do konce roku pak budou pokračovat dokončovací práce vně dálnice. Třeba ekodukt a oplocení proti vniknutí zvěře, výsadba lesní zeleně a tak dále,“ potvrdila mluvčí firmy Strabag Edita Novotná.

Mluvčí silničářů však zdůraznil, že se dokončení zelených mostů šoférů nedotkne. „To už jsou práce, o nichž řidiči neví. Dálnice bude v režimu 2+2 skutečně dokončena v říjnu,“ sdělil Rýdl.

Už v srpnu skončí dělníci mezi Mirošovicemi a Hvězdonicemi poblíž Prahy. Asi 150 dělníků tam dokončuje protihlukové stěny a pokládá asfaltové vrstvy.

O něco později se zdrží v desetikilometrovém úseku mezi Koberovicemi a Humpolcem na Vysočině. Oba úseky vysoutěžila společnost Eurovia. „Zprovoznění u Humpolce je v plánu na konci září. Aktuálně pracujeme na pravé části dálnice ve směru Brno, kde probíhají rozsáhlé zemní práce. Budeme pokládat finální cementobetonový kryt a žlaby. Na závěr budeme pracovat ještě ve středním dělicím páse a dělat dokončovací práce,“ řekla mluvčí stavební firmy Iveta Štočková.

Foto: ŘSD

Ekodukty v ČR.

Nejdéle zůstanou dělníci mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi poblíž Brna. „Tam je teď víc techniky a lidí, než se vejde na stavbu,“ řekl s nadsázkou Rýdl. I tam omezení pro řidiče skončí v říjnu. Součástí zakázky za 1,5 miliardy korun, kterou vysoutěžila firma Metrostav, jsou dva zelené nadchody.

Mosty pro zvířata budou na D1 mezi Prahou a Brnem celkově čtyři. Jsou naprojektované tak, aby pojaly tři pruhy vozovky v každém směru. Dálnice bude po modernizaci kompletně oplocená. Ploty mají být u všech českých dálnic, v Česku je 24 ekoduktů pro migrující zvěř. „V tuto chvíli se blížíme k oplocení zhruba 70 procent dálniční sítě,“ potvrdil Rýdl.

Devět sezon vyjde silničáře na téměř 24 miliard korun bez daně, cena narostla o bezmála tři miliardy korun. „Při započtení inflace od roku 2012 do současnosti se stavební náklady prakticky neliší od původního předpokladu. Původně se zároveň počítalo s modernizací hlavní trasy dálnice bez větví křižovatek a bez odpočívek,“ objasnil už dříve mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Zelené mosty pro zvířata

Takzvané ekodukty pro migrující zvířata budou mezi Prahou a Brnem celkem čtyři. Dva na Vysočině, dva poblíž Brna. Vznikají na základě požadavku Agentury ochrany přírody a krajiny a krajských úřadů. Téměř 100 metrů dlouhý nadchod stavějí i poblíž Humpolce na 95. kilometru D1. Zelený most je jako „skládačka“ 145 prefabrikovaných dílů. Padne na něj 30 tisíc rychlových metrů zeminy, má životnost 100 let. Zvířata budou chráněná i před oslněním. V místě prý ochránci zaznamenali i migrující losy, umístí tam i fotopasti pro sledování zvěře. V Česku je nyní 24 přechodů pro zvířata, nejvíc jich je poblíž Prahy. Zvířata mohou silnice překonávat i podchody, propustkami či pod mosty.

Konečný termín modernizace se několikrát posouval. Rok 2021 je finální jen díky „fintě“ v projektu. Ministerstvo dopravy totiž z modernizace vyňalo opravy mostu Šmejkalka. Stavba z padesátých let poblíž Senohrab u Prahy je ve špatném stavu.

Modernizace D1 sice končí na 160kilometrovém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou, ale neznamená to, že dělníci nejstarší českou dálnici opustí. Kromě běžné údržby se totiž přesunou k Brnu, kde se už dvě desetiletí debatuje o rozšíření na tři pruhy v každém směru. Práce mají začít v roce 2022.

Reklama

Související témata:

Doporučované