Hlavní obsah

Pardubický kraj chce na vlastní náklady posílit vlaky do Prahy. Proti jsou stát i dopravci

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto. Leo Express.

Reklama

Spoje mezi Prahou a Pardubicemi jsou podle zástupců Pardubického kraje nedostatečné. Rozhodli se proto za „vlastní peníze“ o jejich posílení. Krokem vzbudili vlnu nevole.

Článek

Z Pardubic do Prahy v 7:15 a z hlavního města zpět v 17:45. Tak by měl jezdit nový spoj, pokud se Pardubickému kraji podaří prosadit svůj záměr. Posílena by měla být i víkendová železniční doprava mezi oběma městy. Z dopisu, který kraj poslal hlavnímu městu Praze navíc vyplývá, že by se pravděpodobně jednalo o vlaky společnosti Leo Express. O zprávě informoval server zdopravy.cz.

Podle Ministerstva dopravy je objednávka zcela nestandardní, stát ale nedisponuje právními nástroji, jak plánům zabránit. „Při tvorbě právního předpisu však nebylo předpokládáno, že by některý z krajů nad rámec své kompetence objednával dopravní služby v oblasti dálkové dopravy s nadregionálním charakterem, která dle zákona přísluší Ministerstvu dopravy,“ uvedla podle zdopravy.cz mluvčí Ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Resort prý navíc neeviduje stížnosti na nedostatečnost spojů mezi oběma městy. Naopak mezi sedmou a osmou hodinou odjíždí z Pardubic do Prahy sedm přímých vlakových spojů. Linka všeobecně disponuje největší hustotou. Nikde jinde takové vytížení dálkových spojů není. Přidání vlaků by naopak mohlo zhoršit již tak přetížený koridor.

Právě na zaplněnost tratě si již nyní stěžují nákladní dopravci. „Úsek z Pardubic do Prahy patří mezi nejvíce vytížené v celé zemi. Nákladní vlaky zde musí často čekat hodiny, aby mohly projet, protože musí dát přednost vlakům osobní dopravy. Nápad přidat ještě další spoje na této trase považujeme za velmi nešťastný. Spojení Prahy a Pardubic je už teď nadstandardní,“ řekl webu výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců Oldřich Sládek.

Jeho slova potvrzuje i Rezková. „Z pohledu Ministerstva dopravy je krok Pardubického kraje nešťastný i z důvodu vedení předmětných dopravních služeb na trati 010, která je již nyní zejména v blízkosti Prahy vytížena vlaky osobní i nákladní dopravy na hraně své kapacity. Pro SŽDC nyní bude velmi obtížné při tvorbě jízdního řádu koordinovat na předmětné dráze všechny vlaky, u nichž bylo ze strany dopravců požádáno o kapacitu. Objednávka Pardubického kraje tak může mít velmi negativní dopady i mimo osobní dopravu, například na mezinárodní nákladní vlaky,“ dodala mluvčí.

Reklama

Související témata:

Doporučované