Hlavní obsah

Paříž investuje do aerotaxi. Chce mít létající olympiádu

Foto: Volocopter

Ilustrační foto.

Reklama

6. 10. 2020 5:59

Každé olympijské hry jsou modernější a každé hostitelské město se snaží, aby zrovna ty jejich byly nejlepší. Paříž, která bude hostit hry za čtyři roky, už teď avizuje, že chce návštěvníky her převážet vzduchem.

Článek

Olympijské hry jsou nejen svátek sportu, ale také jde o velkou prestiž. Každá země se snaží ukázat jako inovativní líheň a Paříž si pro rok 2024 vybrala opravdu hodně vysokou metu.

Tradiční dopravní komplikace, které jako každou metropoli sužují i město na Seině, chce Paříž vyřešit nasazením létajících taxíků, které by umožňovaly snadnější a hlavně rychlejší cestu.

Městská společnost zodpovědná za celý projekt už pracuje naplno. Centrem pokusů se stalo letiště Pontoise. Tam si Městská letecká mobilita, která sdružuje francouzské firmy ADP, RATP a německou společnost Volocopter, bude zkoušet své nápady v akci.

„Společnost ADP se rozhodla toto místo poskytnout a využít, protože má řídící věž, infrastrukturu v dobrém stavu a relativně nízký letecký provoz.“

Strojů budoucnosti se dočkáme během pěti let

Francouzi nevstupují do neprozkoumané oblasti, podobné stroje podstupovaly testy v několika městech Spojených arabských emirátů, v USA, Singapuru a samozřejmě také v Německu, kde Volocopter sídlí. Do pěti až deseti let by mohl změnit městské cestování. „Volocopter, v současnosti nejpokrokovější společnost v této oblasti, provede testy a představí nám svůj model letadla,“ uvedla pařížská firma.

Sázka na toto odvětví má kromě lákavých vizuálů s Eiffelovou věží a létající kapslí v hlavní roli i další dopady. V prstenci obepínajícím Paříž totiž funguje řada firem napojených na letecký průmysl, takže jde i o sázku na budoucnost letecké přepravy a tisíce pracovních míst - zvlášť v době, kdy tradiční aerolinky a výrobci velkých strojů bojují kvůli pandemii o přežití. Firmy jako Airbus nebo Safran tak chtějí do vlaku „osobních letadel“ naskočit co možná nejdřív.

Volocopter by v rámci projektu chtěl představit nový stroj Volocity, stroj s kolmým startem pro dvě osoby a jejich příruční zavazadla. Firma sice bude mít výhodu téměř „domácího hřiště“, ale Francouzi pozvou k testování i další hráče.

Napjatý harmonogram před olympiádou

První zkušební lety v Pontoise by měly být zahájeny mezi dubnem a červnem příštího roku a všichni zúčastnění doufají, že budou před zapálením olympijského ohně připravení.

Během zkušebních fází v Pontoise vznikne studie ekonomických aspektů a zapojení do řetězce stávající dopravní sítě regionu Île-de-France. A vedle toho také započne testování letištních ploch, zda jsou vhodné pro provoz eVTOL vozidel.

Zpočátku budou lety pilotovat lidé, nikoli počítače. To by mělo zjednodušit náročnou certifikaci a celý úřední proces. „Nejdeme pozdě, ale ani brzo, proto chceme zrychlit. Pandemie nás nutila hledat nové způsoby rozvoje, nové průmyslové aktivity,“ vysvětluje Valérie Pécresseová, šéfka regionu Île-de-France, v jehož středu se Paříž nachází.

Konkurence na poli osobní letecké přepravy se stroji s kolmým startem eVTOL je totiž velmi tvrdá a boj o prvenství tak může být opravdu těsný. Ať už Paříž vyhraje, nebo ne, dříve či později se tento typ cestování rozšíří. Pak budou muset firmy (i města) přemýšlet nad tím, jak ho vhodně zapojit do stávajícího systému a za kolik.

„Tyto stroje nikdy nemůžou nahradit systém hromadné dopravy v Paříži a okolí, není to prostředek hromadné dopravy,“ tvrdí Pécresseová. Zákazníci se budou jistě rekrutovat z řad podnikatelů, kteří se budou chtít rychle dostat třeba na letiště nebo do moderní obchodní čtvrti La Défense. Pokud jde o cenu, bude podle šéfky regionu „muset být dostupná, srovnatelná s jinými druhy dopravy, aby fungovala“.

Úřady doufají, že budou mít připravenou „ukázkovou službu“ pro olympijské hry v roce 2024, aby mohly tuto planetární událost využít jako jeden velký billboard pro leteckou revoluci. Díky tomu by se do Francie, země bratrů Montgolfierových a jejich prvního horkovzdušného balonu, vrátila štafeta leteckého pokroku.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované