Hlavní obsah

Pivní zemětřesení. Plzeňský ležák přišel o titul nejvyváženějšího piva

Ukázka z rozhovoru s Petrem Dvořákem, šéfem Budějovického Budvaru. Celý rozhovor přineseme v následujících dnech.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Kvůli dopadům pandemie se loni stal exportní značkou číslo jedna Budweiser Budvar, který překonal dlouholetou jedničku z Plzně. SZ Byznys to potvrdil šéf Budvaru Petr Dvořák.

Článek

Budvaru se loni dařilo a to platí i pro vývoz. Nejúspěšnější exportní značkou se loni stal jeho ležák.

„V loňském roce jsme na zahraničních trzích vyrostli o tři procenta. Byli jsme sice zvyklí na větší růsty, ale vzhledem ke covidové situaci to považujeme za obrovský úspěch. Pohybujeme se těsně pod hranicí 1,2 milionu hektolitrů,“ říká šéf Budvaru Petr Dvořák s tím, že podle dostupných dat se tak budějovický ležák stal největší exportovanou značkou.

Export ležáku Pilsner Urquell, který se vyrábí pouze v Plzni a odtud se vyváží do více než 50 zemí světa totiž koronavirová krize postihla výrazně a jak uvedl pivovar v tiskové zprávě, jeho vývoz klesl o 6,3 procenta na 1,1 milionu hektolitrů.

Plzeňský Prazdroj ale i tak zůstává exportní jedničkou mezi pivovary, celkem za hranice poslal 1,8 milionu hektolitrů piva a další miliony hektolitrů uvařil v cizině v rámci licencí.

Budvar nebo Czechvar

Budvar svůj ležák nevyváží do všech zemí pod stejným jménem. „My máme Budweiser Budvar, tam, kde ho nemůžeme používat, používáme značku Budějovický Budvar a jsou dokonce i trhy, kde nemůžeme používat ani jednu z těchto značek. Tam používáme Czechvar. Typicky, čím blíž k České republice, tím větší pravděpodobnost, že budeme používat Budweiser Budvar,“ dodává Dvořák.

Jsou však evropské trhy, jako třeba Švédsko a Španělsko, kde je budějovická produkce dostupná pod značkou Budějovický Budvar, a potom jsou i vzdálenější trhy jako například Vietnam, kde lze mok koupit pod značkou Budweiser Budvar. Aby to bylo ještě komplikovanější, může docházet na jednom trhu k takzvané „koexistenci“.

Z hospod do obchodů

Budvar v loňském roce zvýšil zisk po zdanění o necelých deset procent na 305 milionů korun. Tržby pak stouply o 0,4 procenta na rekordních  2,81 miliardy korun. Pomohla nová značka i fakt, že pivovar tolik neprodává v hospodách, které byly zavřené.

„Těch důvodů bylo víc. Máme jen určitou část produkce, asi 20 procent, která jde do sudů. Na domácím trhu tak máme o něco menší podíl v točeném pivu, než bychom rádi,“ vysvětlil Dvořák.

Naopak jde o to větší část na export, který stojí hlavně na baleném pivu. Díky výpadkům v hospodách zbylo Českobudějovickým víc piva pro lahve, což pak zajistilo růst na hlavních exportních trzích.

„Na domácím trhu se nám loni podařilo růst o dvě procenta, i když celý trh klesal. To bylo i tím, že jsme ten rok uvedli na trh Budvar 33 v balené variantě,“ dodal šéf státního pivovaru.

Reklama

Doporučované