Hlavní obsah

Pizzu přiveze robot. Americký start-up spustil první rozvoz bez řidiče

Podívejte se, jak funguje rozvoz pizzy bez poslíčka. Služba má v USA povolení a jede. (Video: Jan Marek)

 

Reklama

13. 4. 13:59

Oproti jiným firmám, jež s technologií autonomního doručování koketují, americké Nuro, sousedící třeba s Applem a Microsoftem, opravdu začalo s povolením úřadů rozvážet pizzu. A má mnohem větší plány.

Článek

Drobné samořiditelné vozítko R2 měří 186 cm na výšku, 110 cm na šířku, 274 cm na délku, váží 1,15 tuny a 190 kilo uveze v nákladovém prostoru. To je pro rozvoz pizzy, se kterým tento týden začne v Houstonu, možná až moc. Start-up Nuro ze Silicon Valley má ale v plánu doručovat i nákupy z obchodů a lékáren.

Povolení získalo bez váhání

Jeho elektrické vozítko jezdí rychlostí maximálně 40 kilometrů za hodinu, a je tudíž tak pomalé a zároveň bezpečné, že povolení mu kalifornské regulační úřady udělily bez protahování loni v prosinci. Rozvážet pizzu pro americký řetězec Domino's tak nyní začíná v hlavním městě Texasu zároveň jako vůbec první zásilková služba bez řidiče s povolením ve Spojených státech.

Nuro si vybralo pro úvodní spolupráci pizzerii pro velký nárůst objednávek způsobený pandemií. Partnerství už ale uzavřelo i s maloobchody Kroger či Walmart a řetězcem lékáren pod CVS Health.

Bez emisí, bez nehod

„Jde jen o náznak toho, co přijde. Rozvoz pizzy bez řidiče v Houstonu změníme na dovážky všeho typu, všem lidem a úplně všude. Chceme vybudovat rovnocennou a přístupnou budoucnost s příslibem nižších emisí a bezpečnějších ulic,“ vysvětluje Dave Ferguson, spoluzakladatel Nuro.

Houston má jednu z nejvyšších úmrtností na silnicích v zemi. „Houstonské silnice staví naši technologii před velmi náročné scénáře, se kterými musíme počítat,“ dodává Cosimo Leipold z oddělení partnerských vztahů start-upu pro agenturu Reuters.

Zdvojnásobení hodnoty za dva roky

Start-up založili před třemi lety dva bývalí inženýři z Googlu. Hned rok nato získali investici 940 milionů dolarů z nadnárodní investiční skupiny SoftBank Group a od té doby Nuro prý už více než zdvojnásobilo svoji hodnotu asi na 5 miliard dolarů, tedy bezmála 110 miliard korun.

Minulý měsíc vložila peníze do firmy jako vůbec první transakci přes svůj investiční fond třeba i japonská automobilka Toyota – ve třetím kole financování, kde start-up vybral dalších 500 milionů dolarů. Jeho výhodou prý nepříliš překvapivě je, že na rozdíl od velkých společností se v době nárůstu objednávek nemusí potýkat s nedostatkem řidičů.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené