Hlavní obsah

Placení cizím telefonem: Čísla na klávesnici se mění a účtenka nevyjede

Foto: Global Payments

Přijímat karty díky mobilní aplikaci budou moci i drobní podnikatelé, třeba švadlenky, taxikáři, půjčovny vodáckého vybavení, řemeslníci, trhovci, lékaři nebo menší prodejny.

Reklama

16. 2. 11:00

Menší obchodníci již nebudou potřebovat žádný platební terminál, vše zastane jejich mobil. Platby kartami mohou přijímat kdekoliv, kde je signál. Dosud aplikace fungovala jen v pilotním provozu.

Článek

Karty jde nově přijímat i mobilem, klasický terminál není potřeba. Aplikaci pro akceptaci platebních karet v chytrém telefonu mohou čeští a slovenští obchodníci používat jako jedni z prvních v Evropě. Technologie od loňského podzimu fungovala jen v pilotním provozu, teď je dostupná pro všechny. Spouští ji společnost Global Payments ve spolupráci s Českou spořitelnou a kartovými společnostmi Visa a Mastercard.

„Čím dál víc lidí očekává, že svou kartou zaplatí kdekoli, ale na mnoha místech dnes stále neuspějí. Narazí například na venkovních trzích, u stánků s občerstvením a v různých rodinných podnicích,“ upozorňuje šéf české Visy Marcel Gajdoš.

Lidé jsou překvapení, když jim podám telefon

Nová aplikace funguje na všech telefonech s operačním systémem Android 8 a vyšším a NFC čipem. „Všichni si myslí, že je tu klasický terminál, co znají z každého obchodu. Když jim podám telefon, je to pro ně překvapení,“ usmívá se Petr Slonek, administrativní pracovník na obecním úřadě Syrovátka.

„Pro nakupující bude nové, že najednou budou přikládat kartu místo k terminálu k telefonu. Z průzkumů ale víme, že pokud platba probíhá v prostředí, které je zákazníkovi známé nebo v situaci, kdy počítá s platbou, nemělo by se chování zákazníků měnit. Telefon samotný neuchovává žádná citlivá data o platbě a tak není třeba mít obavy o bezpečnost či zneužití údajů o kartě. Celé řešení je navíc plně certifikované a úspěšně absolvovalo všechny náročné bezpečnostní certifikace,“ vysvětlil Radovan Bryx, manažer týmu, který novou aplikaci připravil.

„U terminálů kolikrát trvá, než se načte signál. Tady je signál na telefonu vlastně už načtený a řekl bych, že je to mnohem rychlejší než platit na terminálu,“ přidává své zkušenosti Michal Koza, majitel taxislužby.

Platba probíhá jako u klasického terminálu: obchodník zadá částku, zákazník zespodu přiloží kartu, telefon nebo třeba chytré hodinky a případně zadá PIN. To se týká plateb nad 500 korun plastovou kartou. V těchto případech se na displeji objeví speciální plovoucí klávesnice, do níž nakupující zadá PIN. Klávesnice se pohybuje, aby nebylo možné podle otisků prstů zjistit zadané údaje. Nutnost zadávání PINu odpadá při platbě telefonem nebo hodinkami s Google Pay či Apple Pay.

Aplikace se poté spojí s autorizačním centrem a platbu autorizuje. Účtenku obchodník pošle zákazníkovi emailem nebo sms, případně si ji zákazník načte skrz QR kód, pokud nechce sdílet kontaktní údaje s obchodníkem.

Vzhledem k tomu, že účtenka se odesílá sms, emailem nebo přes QR kód, není mobilní aplikace určená pro supermarkety s velkým množstvím zákazníků, ale je ideální třeba pro taxikáře, kurýry, půjčovny vodáckého vybavení, řemeslníky, trhovce, lékaře nebo menší prodejny.

„Zkušenosti s tím máme výborné, pracuje se s tím dobře. Je to rychlé a hned druhý den máte peníze na účtu, “ říká o aplikaci Květa Urbanová, spolumajitelka rychlého občerstvení. „Pro terminál v mobilu jsme se rozhodli, protože nám to přišlo nejzajímavější a nejlacinější,“ doplnila.

Zprovoznění aplikace stojí jednorázově 250 korun, pak podnikatel za každou platbu zaplatí od 1,59 do 1,99 procenta z transakce. Záleží na výši měsíčního obratu v aplikaci. Čím víc peněz přes ní proudí, tím je cena za její použití nižší.

Zájem o placení kartou se zvýšil i kvůli obavám z nákazy koronavirem. Podle statistiky Global Payments se lidé během loňské jarní koronavirové krize naučili více platit kartou a tento trend přetrvává. V roce 2019 utratili Češi 189 miliard korun. V roce 2020, navzdory několikaměsíčním lockdownům, zaplatili nakupující kartou zboží za 198 miliard korun, což je nárůst o 5 procent. Průměrná částka činila loni 680 Kč. I v současnosti, kdy jsou obchody zavřené, lidé stále platí kartou za jídlo a nutné životní potřeby necelých 400 milionů korun denně, loni touto dobou to bylo téměř 600 milionů korun.

„Z posledního výzkumu společnosti Mastercard vyplývá, že až 45 procent české populace nyní využívá bezhotovostní platby častěji než před vypuknutím pandemie. Tato mobilní aplikace výrazně přispěje k tomu, aby se počet terminálů v České republice, který je aktuálně 25 terminálů na 1000 obyvatel, přiblížil evropskému průměru 32 terminálů na 1000 obyvatel,“ vysvětluje Martin Dolejš, ředitel obchodu a rozvoje společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené