Článek
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_Y/Xofw.jpeg?fl=cro,0,0,4351,3082%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
LZ 129 Hindenburg byl sestrojen jako dopravní prostředek, který měl sloužit k přepravě pasažérů mezi Evropou a USA. Šlo o chloubu nacistického Německa (na snímku z roku 1933 Adolf Hitler a prezident Hindenburg).
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_Y/WdXq.jpeg?fl=cro,0,0,4668,3476%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Se svou délkou 245 metrů a výškou 41 metrů se jedná o největší létající stroj, jaký kdy lidé vůbec sestavili.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_X/ZR3w.jpeg?fl=cro,0,0,2997,2379%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Německou vzducholoď sestrojila firma Luftschiffbau Zeppelin v roce 1935.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_X/3TZz.jpeg?fl=cro,0,0,3388,5183%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Vzducholoď nesla jméno hrdiny z první světové války a pozdějšího říšského prezidenta Paula von Hindenburga.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QL_b/Lbno.jpeg?fl=cro,0,0,2724,3474%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Díky své nosnosti mohla vzducholoď kromě lidí přepravovat i značné množství materiálů.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_X/zjWy.jpeg?fl=cro,0,0,3566,2701%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Měla zcela novou konstrukci z duralu, poháněly ji čtyři dieselové motory Mercedes-Benz, maximální rychlost byla 135 km/h.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_c/tm2z.jpeg?fl=cro,0,0,2433,1700%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Hindenburg mohl nést 72 pasažérů. Interiér nabízel na leteckou dopravu nebývalý prostor a luxus.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QP_X/v68x.jpeg?fl=cro,0,0,3160,4329%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
První start se uskutečnil 4. března 1936. První velký let Hindenburgu však ještě nevedl přes Atlantik, stroj vyrazil na propagační turné po nacistickém Německu.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QI_c/sNoy.jpeg?fl=cro,0,0,3035,2111%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
V roce 1936 absolvoval Hindenburg 17 cest do USA. Stroj byl vrcholem evoluce řiditelných vzducholodí.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QR_X/FSLx.jpeg?fl=cro,0,0,4745,3725%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Po pouhých 14 měsících ve službě a 63 vykonaných letech zahájil Hindenburg 3. května 1937 svou první jarní cestu do New Yorku. Let to byl poslední.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QQ_Z/bay2.jpeg?fl=cro,0,0,3405,2728%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Navzdory skvělým předchozím výsledkům bezpečnosti letecké dopravy Zeppelinů přispěla zkáza Hindenburgu ze dne 6. května 1937 ke konci snu o cestování vzducholoděmi.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QN_X/ki1q.jpeg?fl=cro,0,0,3637,2833%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Na letišti Lakehurst u New Jersey, kde měl Hindenburg přistát, čekaly štáby, které chtěly referovat o senzačním způsobu letecké přepravy. Místo toho pořídily děsivé záběry hořící vzducholodě. To a vzrušený rozhlasový komentář přímo z místa neštěstí zcela zničily důvěru veřejnosti.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QO_Y/m6Rv.jpeg?fl=cro,0,0,3443,2615%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Chlouba nacistického Německa shořela během 34 sekund. O příčinách tragédie se dodnes vedou spory. Nejpravděpodobněji šlo o kombinaci chybného přistávacího manévru a špatného počasí. Hindenburg prolétal bouří, obří plášť vzducholodě se nabil statickou elektřinou. Když pak v New Jersey loď ukotvili, nashromážděný náboj přeskočil a způsobil vznícení unikajícího vodíku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QK_Y/pksr.jpeg?fl=cro,0,0,1250,840%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Takto vypadaly reakce v dobovém tisku.
![](http://d39-a.sdn.cz/d_39/c_img_QJ_X/UMmr.jpeg?fl=cro,0,0,2678,3543%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Z 97 osob na palubě jich katastrofa připravila o život 36: šlo o 13 pasažérů, 22 členů posádky, zemřel i jeden člen pozemního personálu.