Hlavní obsah

Pohodlné a kontroverzní. V Česku začne nový způsob testování

Foto: Shutterstock.com

Testovací sada, jejíž součástí je i skrytý QR kód, která zprostředkovává videohovor se zdravotníkem.

Reklama

10. 8. 20:18
aktualizováno • 11. 8. 10:32

Za necelých 300 korun si zákazník pořídí testovací sadu na covid-19 a k tomu bude mít v ceně i službu zdravotníka, ale přes videohovor. S výsledkem získá i certifikát. Nová služba tak chce Čechům přiblížit telemedicínu.

Článek

V pražském Karlíně finišují přípravy na ostrý start nové služby Test do kapsy, která má ambice výrazně zpříjemnit lidem antigenní testování na covid-19.

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Hlavní výhoda spočívá v tom, že si zákazník za pevnou cenu 260 korun koupí kromě testovací sady i asistenci přes videohovor. Operátor-zdravotník ohlídá provedení testu a následně partnerský lékař vystaví certifikát jako u klasického antigenního testu.

Test tak lze s odbornou asistencí provádět například z hotelu na dovolené v zahraničí, během čekání na letišti či z domova před odjezdem na sportovní utkání nebo kulturní akci.

„Když jsem byl ve Španělsku, tak jsem zaplatil 33 eur (asi 840 Kč) za testování antigenu na hotelu. Pak jsem přistál v Drážďanech a tam chtěli znova test za 27 eur (685 Kč). Představte si, co musí zaplatit čtyřčlenná rodina…“ popisuje Jaroslav Ptáček, jeden ze společníků platformy Doktor do kapsy, na které běží služba testování, počáteční inspirace na danou službu, která má představovat levnější a jistější variantu pro cestovatele.

Ovšem jak Jaroslav Ptáček upozorňuje, služba míří i na zájemce z dalších oblastí: zájem podle něj projevují různé sportovní kluby, které by testy s videoasistencí chtěly pořizovat pro diváky s permanentkami, nebo například manažeři, kteří nemají čas dojíždět se testovat.

„Ať chcete, nebo ne, tak dneska se jít otestovat, jsou až tři hodiny života. Znamená to někam dojet, vystát tam frontu, pak čekat na výsledek. Někomu se to nemusí vyplatit. I kdyby to bylo pět tisíc lidí v republice. Je to obrovský komfort,“ vysvětluje Ptáček.

Službu odborně zaštítil praktický lékař Michal Bábíček, který oceňuje, že touto cestou se omezí riziko kontaktu s infikovanými během čekání na výsledek, když člověk dojíždí na odběrová místa.

„Test prováděný osobně pod vzdáleným dohledem proškoleného personálu bude mít stejně validní výsledek jako v testovacím centru. Celý proces probíhá pod odborným dohledem zdravotního personálu. Testovaný je procesem veden krok za krokem, a to vše pod vizuálním dohledem,“ odmítá lékař nižší kvalitu testu s videoasistencí.

Test přes videohovor i s Doktorem na telefonu

Obdobnou službu pro české klienty poskytuje také společnost Doktor na telefonu přes portál onlinetestovani.cz.

Lze si pořídit balíček služby a testovací sady za 230 korun, nebo samotnou službu asistovaného testování za 199 korun. Mezi obchodními partnery společnosti Doktor na telefonu, kteří toto testování využívají, jsou například dopravní společnosti nebo cestovní kanceláře.

Po technické stránce jsme se dosud nesetkali s žádným problémem. Aktuálně pak pracujeme na technologickém vylepšení služby z hlediska ambice zvládnout ještě větší kapacitu obslužnosti,“ říká jednatel společnosti Doktor na telefonu Marek Chatrný.

Ministerstvo se zatím nevyjádřilo

Trojice podnikatelů stojící za projektem – kromě Jaroslava Ptáčka ještě jednatelé Michal Šturm a Jan Bučko – trvají na tom, že mají potvrzeno, že vše je v souladu s právem a předpisy.

„Máme od právních společností, které využívá Ministerstvo zdravotnictví, když se na něco dotazuje, kladné stanovisko, že po legislativní a právní stránce je všechno v absolutním pořádku. Na základě těchto informací si to dovolíme spustit,“ říká Jaroslav Ptáček a dodává, že jistota, že je vše zákonné, je jedním z hlavních důvodů, proč službu spouští až v polovině srpna, a ne na začátku prázdnin.

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Testovací sada, jejíž součástí je i skrytý QR kód, která zprostředkovává videohovor se zdravotníkem.

V kontaktu jsou i s Ministerstvem zdravotnictví, finální stanovisko ovšem od něj nemají. „Pokud tam bude mít ministerstvo nějaké připomínky, tak určitě to nebude o tom, že budeme ve sporu, ale v součinnosti,“ tvrdí Ptáček.

Mluvčí Ministerstva zdravotnictví redakci Seznam Zpráv potvrdil, že o projektu mají informace. „Víme o tom, probíhala jednání, ale stanovisko k tomu zatím dát nemůžeme,“ reaguje Daniel Köppl, ředitel odboru komunikace na ministerstvu.

„Je to přelomová služba, která bude rezonovat ve společnosti, ale dáme lidem komfort,“ shrnuje celou službu Jaroslav Ptáček a dodává, že od řady oslovených odborníků dostali kladné reakce například i proto, že službu si zákazník platí sám, a nezatěžuje tak veřejný zdravotní systém, nebo že plánují různá zvýhodnění pro očkované.

„Asistované testování“, ne samotest, tvrdí zakladatelé

Služba Test do kapsy stojí na testovací sadě Lepu Medical, která má celoevropskou certifikaci pro domácí užití a používaly je například děti ve školách. Sada je navíc doplněná o speciální QR kód, který po naskenování chytrým telefonem vede na šifrovaný videohovor s operátorem-zdravotníkem.

„Jedná se o asistované testování. Je to v rámci telemedicíny a nelze to nazvat samotestem, protože celý proces probíhá pod odborným dohledem zdravotníka, který aktivně dohlíží na správný postup testování tak, aby výsledek testu byl prokazatelný. Reálně je to stejný test, jaký používají sestřičky v partnerských odběrových centrech,“ podotýká Jan Bučko, jednatel společnosti Test do kapsy.

Operátor během videohovoru ověří totožnost testované osoby, stejně tak ověří pravost testu a do přiložené testovací karty nadiktuje testovanému další kód, který představuje dodatečný ochranný prvek, aby nemohlo dojít k záměně testovaného.

Následně zdravotník přes videohovor provede testovanou osobu celým průběhem testu. Hovor se ukončí a za patnáct minut testovaný pošle nafocený výsledek se všemi ochrannými prvky, které musí zdravotník zkontrolovat a vyhodnotit výsledek testu, poté testovaný obdrží certifikát. Ten se zadává přes ordinaci praktického lékaře, který se službou spolupracuje.

Podle zakladatelů služby je navíc systém otevřený, a spolupracovat tak mohou i další lékaři.

Služba má oficiálně odstartovat ve středu 11. srpna, pro začátek počítají s deseti operátorkami-zdravotnicemi, které mají být dostupné 24 hodin denně sedm dní v týdnu, v případě, kdyby byl zájem výrazně vyšší, počítají s navýšením počtu operátorů o stovky.

Brzdou je složitá legislativa

Pandemie covidu-19 podle odborníka na elektronizaci zdravotnictví Ladislava Mlčáka z Institutu pro společnost 4.0 pomohla k rozvoji telemedicíny. Reálně se podle něj ovšem o tématu více mluví, než aplikuje v praxi.

„Bohužel se teď telemedicínou nazývá i to, když si lidé zavolají přes mobil,“ podotýká Ladislav Mlčák.

Jeden z problémů telemedicíny bývá obecně v tom, že se do vývoje podle odborníka nezapojují zdravotníci a ti pak nejsou ochotni nástroje využívat.

„Legislativní smršť, která se na telemedicínu valí, je pak ten největší problém, který brzdí rozvoj. Spousta výzkumů a vývojů v Česku svůj výsledek prodá do zahraničí a není uplatňovaný u nás,“ říká Ladislav Mlčák a dodává, že pomoci má zákon o elektronizaci zdravotnictví. Ten aktuálně čeká na projednání senátním ústavně-právním výborem.

Aktualizace: Doplnili jsme reakci lékaře Michala Bábíčka a informace o obdobné službě Doktor na telefonu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované