Hlavní obsah

Pohroma pro Boeing: Sotva vyřešil Maxe, našly se chyby u Dreamlineru

Foto: Wikipedia.org

Ilustrační foto.

Reklama

Firma Boeing uvedla, že některé díly pro model 787 Dreamliner nevyráběla podle podnikových norem. Devíti stovkám strojů proto hrozí odstavení a inspekce.

Článek

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) vyšetřuje problémy kolem výroby letounů Boeing 787 Dreamliner. S odvoláním na interní vládní sdělení a zdroje obeznámené se situací o tom informoval ekonomický list The Wall Street Journal (WSJ).

FAA podle listu následně potvrdil, že „vyšetřuje výrobní vady týkající se některých letounů Boeing 787“. Dodal, že zatím nelze spekulovat o tom, v jaká opatření by toto vyšetřování mohlo vyústit.

Boeing podle listu informoval americké regulátory, že ve svých závodech vyráběl určité části letadel 787 Dreamliner, které neodpovídaly podnikovým normám. FAA také podle zdrojů zvažuje inspekce, které by mohly zahrnovat až 900 letounů 787 Dreamliner dodaných zákazníkům od roku 2011.

Firma podle listu sdělila regulátorům, že toto pochybení neznamená žádnou bezprostřední hrozbu pro bezpečnost provozu letadel. V srpnu ale toto pochybení společně s jinou zjištěnou závadou přimělo Boeing k tomu, aby vyzval aerolinky k přerušení provozu osmi letounů 787 Dreamliner za účelem opravy, upozorňuje WSJ.

Mluvčí Boeingu sdělil, že firma provádí důkladnou revizi, aby zjistila příčinu obou závad. Boeing podle něj poskytl úřadu FAA veškeré informace a s regulátory úzce spolupracuje. „Činíme patřičné kroky, abychom ty problémy vyřešili a zabránili jejich opakování,“ prohlásil.

Max se může vrátit za pár týdnů

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) ukončil na začátku července všechny potřebné testy k udělení nové certifikace pro model 737 Max. Ten byl uzemněný po dvou tragických nehodách v roce 2018 a 2019.

„V tuto chvíli probíhá jejich vyhodnocování, ale zdá se, že teoreticky nic nebrání návratu letadla na oblohu. Prakticky je situace jiná – snížená poptávka pochopitelně značně ovlivní i šance tohoto letounu,“ říká letecká odbornice a šéfredaktorka časopisu Aerospace Central Europe Kateřina Urbanová.

V zásadě však podle odborníků nic nebrání tomu, aby se Maxy vrátily na oblohu.

Reklama

Doporučované