Hlavní obsah

Poruchy zraku, spánku i soustředění: Proč je dobré pořídit si notebook s lepší obrazovkou

Foto: Asus

ASUS ZenBook Flip 13 OLED UX363

Reklama

11. 3. 8:00

Do počítačů, telefonů nebo televizí koukáme několik hodin denně. Staly se součástí našeho života. Jejich úkolem je život zjednodušit a zpříjemnit. Snadno mohou rozhodit přirozený rytmus těla, a způsobit tak zdravotní komplikace.

Článek

Navzdory všem civilizačním vymoženostem je lidské tělo pořád ještě uzpůsobené přirozenému rytmu střídání dne a noci. V praxi to znamená, že přes den potřebujeme co nejvíce světla, ideálně toho denního, ale sneseme klidně i bílé světlo zářivek, stejně jako všechny ostatní barevné složky světla. Jenže jak se venku začne stmívat, tělo si říká o útlum a vyžaduje především teplé oranžové a červené tóny.

Foto: Asus

ASUS ZenBook 13 OLED UX325

Říká se tomu evoluční vtisky, které však dobrovolně narušujeme zářením obrazovek. Ty totiž obvykle vyzařují ostré modré světlo, jež nás drží v bdělém stavu a nutí tělo, aby si i nadále myslelo, že je ještě den. A když v příští minutě zaklapneme počítač, chceme, abychom okamžitě usnuli. A právě tady lze narazit na první problém – usnout se nedaří, případně spánek není tak kvalitní a hluboký, aby se tělo správně zregenerovalo.

Foto: Asus

ASUS ZenBook ProDuo 15 OLED

Nedostatek spánku může vést například k poruchám soustředění. Důsledkem pak může být i oslabená imunita, a dokonce i vyšší riziko rakoviny či srdečních onemocnění. „Dlouhodobé vystavení oka intenzivnímu modrému světlu způsobuje oxidační stres na sítnici a může ji také dlouhodobě poškodit. U malého dítěte může být negativní účinek modrého světla ještě vyšší, protože jeho čočka je čirá a propouští všechny vlnové délky světla snadněji než u dospělého člověka,“ upozorňuje Hynek Medřický, český světelný expert. Podle údajů Newyorské univerzity propustí oko pětiletého dítěte 80 procent modrého světla, zatímco oko šedesátiletého člověka jen 20 procent.

Foto: Asus

ASUS ZenBook 13 OLED UX325

Co s tím?

Podle Hynka Medřického je nejlepší být přes den co nejvíce venku. „Pokud nemůžete být venku, snažte se pobývat co nejvíce u okna jakožto zdroje denního světla. Večer pak je ale naopak lepší přejít na slabá světla, nejlépe oranžová. Pokud koukáte ve večerních hodinách do displejů, používejte softwarové filtry nebo blokovací brýle, ideálně červené,“ radí odborník.

Ve večerních hodinách bychom se podle něj neměli vystavovat bílému a modrému světlu a tomu přizpůsobit i své počítače a monitory. „Na všech displejích posuňte hranici vlnové délky ze 450 nm na 460 nm, abyste se vyhnuli té části modrého světla, která by mohla dlouhodobě poškodit sítnici,“ doporučuje Hynek Medřický. Je to zdánlivě malý krok, přesto jde o významnou změnu, díky níž přejdeme od škodlivého modrého světla k příjemnějšímu azurovému. Tuto změnu můžete provést použitím softwarových filtrů, jako jsou f.lux nebo windows night light, které posouvají barevné spektrum právě do těchto hodnot.

Pro lepší pochopení je dobré vysvětlit si, co je vlnová délka. „Jde o parametr vlnění. Různé frekvence světla vidíme jako barvy – od červeného světla s nejnižší frekvencí a nejdelší vlnovou délkou až po fialové s nejvyšší frekvencí a nejkratší vlnovou délkou.

Spektrum viditelného světla je v rozsahu přibližně 390 až 760 nm.

Kromě zmíněných filtrů a ochranných brýlích se lze před škodlivou částí barevného spektra chránit ještě i pořízením notebooku s OLED displejem. Existuje totiž technologie obrazovek, která se nazývá OLED, (z anglického organic light emitting diod) a která má automaticky posunuté spektrum ze standardních 450nm do méně škodlivých 460nm.

Foto: Asus

ASUS ZenBook Flip OLED

O 70 procent méně modrého světla

Kalibrováním barevného spektra vyzařují notebooky značky ASUS s displeji OLED o 70 procent méně škodlivého modrého světla, které můžeme definovat ve spektru 415–450 nm. Jsou tak na oko méně náročné než zařízení se standardními typy obrazovek LCD. Na rozdíl od tradičních blue-light filtrů, OLED displeje se spektrem 460 nm již z výroby nezkreslují přesnost barev.

Široké spektrum barev je tedy zachováno, stejně jako hluboký kontrast a opravdová černá.

Kvalita obrazu je na úrovni profesionální kinematografické techniky. Barvy nejen že neztrácejí na kvalitě, ale jsou živější, hlubší a intenzivnější. Uživatel proto nemusí volit mezi světlem příjemnějším pro oči a perfektním obrazem. Hloubka barev je přitom sytější, obraz je čistější a detaily jsou zřetelnější i při nižším jasu obrazovky.

OLED displeje totiž obsahují miliony LED diod, které jsou individuálně řízeny, vypínány a zapínány a zajišťují rovnoměrnější rozložení podsvitu, zatímco v LCD displeji je jich jen 50 nebo 60 a není možné takového efektu dosáhnout.

Rok 2020 vystavil ještě větší nároky na kvalitu pracovního prostředí.

S ním souvisí větší množství času stráveného před obrazovkami vyzařujícími modré světlo, které může mít negativní účinky na lidský organismus. Investice do technologie OLED tak může zlepšit kvalitu vašeho spánku a kognitivního výkonu.

Více o problematice modrého světla a benefitech OLED technologie se můžete dozvědět zde.

Tento článek nevyjadřuje názor redakce.

Sdílejte článek

Doporučované