Hlavní obsah

Vyšetřování po pádu letadla: Až 30 procent pilotů má falešnou licenci

Foto: Profimedia.cz

Záchranáři přikrývají tělo jedné z obětí letecké havárie v Karáčí.

Reklama

Vyšetřování letecké nehody v Karáčí, při níž zahynulo 97 lidí, přineslo nečekaný objev. Pákistánské ministerstvo letectví zjistilo, že až 262 pákistánských pilotů získalo pilotní průkaz podvodem. Létali i se zahraničními linkami.

Článek

„Více než 30 procent pákistánských pilotů má falešné licence a nejsou kvalifikovaní k řízení letadla,“ pronesl ve středu pákistánský ministr pro letectví Ghulám Sarvar Chán při středeční návštěvě parlamentu.

Zrovna podával zprávu o vyšetření květnové nehody v Karáčí, při níž zahynulo téměř 100 lidí. Zjištění šokovalo podle agentury AP přítomné poslance i rodiny obětí.

Celkem 262 pilotů získalo průkaz podvodně tím, že za sebe na zkoušky poslali někoho jiného. „Nemají zkušenosti s letovým provozem,“ uvedl Chán. Piloti byli okamžitě propuštěni. „Zajistíme, aby tito nekvalifikovaní letci už nikdy letadlo neřídili,“ sdělil pak mluvčí Pákistánských státních aerolinek (PIA) Abdulláh Hafíz.

Pákistán registruje celkem 860 pilotů, kteří létají jak s domácími linkami včetně PIA, tak s řadou mezinárodních spojů, píše CNN.

Právě pro PIA přitom pracovalo 150 z 262 „falešných“ pilotů. „Falešné licence nejsou jen naším problémem. Jsou rozšířeny napříč celým pákistánským leteckým průmyslem,“ uvedl mluvčí Abdulláh Hafíz a dodal, že někteří falešní piloti létali také pro zahraniční dopravce. Samotné aerolinky PIA pak vyloučením přišly o třetinu ze svých 434 pilotů.

Chán při oznamování předběžných výsledků vyšetřování nehody v Karáčí neuvedl, zda měli piloti havarovaného letadla PK 8303 falešný průkaz. Osvětlil však, že se nesoustředili na přistávání a místo toho debatovali o koronaviru. Ignorovali přitom varování o nadměrné rychlosti nebo nevysunutém podvozku. „Řešili koronavirus a to, jak ovlivnil jejich rodiny. Nesoustředili se, byli přehnaně sebevědomí,“ uvedl Chán.

Posádka podle něj nereagovala na varování o nadměrné rychlosti nebo nevysunutém podvozku. „Řízení letového provozu je varovalo třikrát, že jsou příliš vysoko a neměli by se o přistání pokoušet, ale kapitán nedával pozor a pokusil se přistát,“ objasnil Chán.

Letadlo havarovalo do rezidenční čtvrti. Při nehodě zemřelo 97 lidí, pouze 2 cestující let přežili. Zemřela také osmičlenná posádka a jedno dítě, které letadlem neletělo.

Reklama

Doporučované