Hlavní obsah

Příběhy s dobrým koncem. Jak si firmy a zákazníci pomáhali před krachem

Foto: Čokoládovna Janek

Nejkritičtější byla druhá polovina března. Karanténa zastavila většinu podnikání.

12. 5. 11:33

Co má společného malá čokoládovna a rodinná firma zaměřená na pokojové a léčivé rostliny? V době desetitýdenní karantény je podrželi zákazníci, ať už nákupem on-line nebo voucherů na zboží.

Článek

V čokoládovně Janek v Uherském Brodě se báli, že po zavření obchodů přijdou o nejdůležitější měsíc sezony. Tím je pro výrobce čokolády a cukrovinek tradičně březen a období před Velikonocemi. Po vypuknutí epidemie měli sklad plný čokolády a strach o to, z čeho pokryjí výplaty svých deseti zaměstnanců.

Obchodníci je podrželi, popisuje spolumajitel čokoládovny Václav Durďák. „Korunoval to zájem velké české firmy, která nakoupila před Velikonocemi téměř 1400 voucherů v hodnotě 500 korun pro své zaměstnance,“ říká. Zaměstnance tak mohli povolat zpět do práce a i díky tomu nežádají stát o žádnou pomoc.

Vouchery a slevové kódy

Rodinná firma Hænke na sebe v roce 2017 upozornila instalací Victoria Pragensis, botanickým labyrintem složeným z téměř tisíce rostlin na Piazzettě Národního divadla, a získala nominaci na Českou cenu architektury. Ve svém žižkovském centru Hænke Botanical Lab pořádá přednášky nebo workshopy a věnuje se prodeji léčivých i pokojových rostlin. Také jim karanténa přerušila podnikání.

Firma se proto zapojila do akce #malynakupvelkapomoc, stejně jako dvě stovky dalších menších podniků z oblasti gastronomie, dekorací pro domácnost, designu nebo módy. Podle organizátorky výzvy Olgy Bureš Vrbíkové, majitelky agentury Artspeak PR, chtěli především upozornit zákazníky na to, že můžou své peníze utratit i jinde než jen ve velkých supermarketech.

Konkrétně pro Hænke to přineslo osm procent obratu. Slevový kód využila asi desetina zákazníků.

„Asi nejdůležitější přínos celé iniciativy vidíme v tom, že dokázala spojit malé kreativní podniky a podporovat celou takto nově vytvořenou komunitu pomocí online konzultací a workshopů, aby se následně odezva ukázala i v offline světě,“ popsala Alexandra Střelcová, zakladatelka firmy.

Deset milionů pro hospody

Z ankety mezi firmami z #malynakupvelkapomoc vyplývá, že to u zákazníků téměř 70 procent firem zafungovalo. „Kromě pozitivních statistik nás těšilo, když jsme viděli, že malé firmy v té nejdepresivnější době k restartu přímo motivovala,“ řekla pro Seznam Zprávy Bureš Vrbíková.

V anketě totiž 33 procent firem přiznává, že jejich tržby spadly v krizovém období o 60 až 80 procent oproti standardu. A 16 procent firem hlásilo téměř stop stav. Přes 11 procent se pak díky podpoře zákazníků dostalo na vyšší obrat než před krizí.

Vouchery na budoucí služby nabízela také kadeřnická studia, manikúry nebo kosmetické a tetovací salony. Víc než na služby ale lidé hledali vouchery na zboží, popisuje ředitel portálu Slevomat Ladislav Veselý. „Služby jako takové opravdu stály. Prodeje ukazují, že akce typu ‚nakup teď a zajdi si, až budou mít otevřeno‘, moc lidi netáhly. Ta nejistota z budoucího vývoje udělala své,“ vysvětluje chování zákazníků Ladislav Veselý.

To v akci Zachraň hospodu byli Češi poměrně štědří. Český svaz pivovarů a sladoven informoval, že lidé své oblíbené podniky podpořili deseti miliony korun a vouchery jsou v prodeji dál, až do června.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené