Hlavní obsah

Ke Karlovu mostu najela těžká technika

9. 7. 2019

Přenos z prací na výměně ledolamů u Karlova mostu. (Video: Seznam.cz, Seznam.cz)

Práce na výměně dřevěných ledolamů u Karlova mostu začaly na začátku června, nyní je však možno pozorovat jejich první výsledky. Hotová je úvodní ze sedmi konstrukcí.

Článek

Dnes ráno začala výměna ledolamů chránících všech sedm pilířů pražského Karlova mostu. Práce provádí městská firma Technická správa komunikací (TSK). Výměna začala již v červnu a potrvá zřejmě až do konce letošního roku. Detaily prací představí zástupci vedení města i potápěči, kteří výměnu provádějí.

Karlův most je jediným z pražských mostů, u kterého se používají ledolamy. Stávající ledolamy slouží již od roku 2004. Podle dřívějšího vyjádření TSK se jejich stav v posledních letech rychle zhoršoval.

Shnilé a poškozené dřevěné konstrukce nahrazují nové z českého dubového dřeva z polesí Moravský Krumlov a okolí Strážnice. Nové konstrukce budou složeny z šikmých kmenů o průměru 400 až 500 milimetrů a délce 12 metrů. Celkem bude použito 800 metrů krychlových dřeva z dubu evropského.

Výměna bude stát asi 29,5 milionu korun. TSK chce vyměnit ledolamy před zahájením opravy oblouků Karlova mostu, která bude podle dřívějších informací trvat asi 20 let.

Dnes je k vidění první dokončený z ledolamů. V průběhu června nainstalovali pracovníci k pilířům inženýrské soupravy a začalo odstraňování starých ledolamů. Práce na všech sedmi budou pokračovat do přelomu letošního listopadu a prosince za plného lodního provozu.

Stavbu Karlova mostu zahájil roku 1357 na popud krále Karla IV. kamenický mistr Otlín. Zakladatelem mostu nebyl Petr Parléř, jak se traduje. Ten stavbu převzal až po Otlínově smrti. Tehdy Kamenný, dnes Karlův most, byl založen v místě strženého Juditina.

Doporučujeme

Další zprávy