Hlavní obsah

Připravte si 20 tisíc korun navíc. Zdražovat začínají už i ojetiny

Jedno z prodejních míst největší sítě autobazarů AAA Auto.

Reklama

Roční Škoda Rapid za poslední rok podražila bezmála o dvacet tisíc korun. Prodeje nových aut klesají.

Článek

Nové automobily se prodávají hůře než před rokem, jejich cena přesto roste. Pro zastánce čistých tržních pravidel paradox, pro který výrobci aut mají jednoznačného viníka: nové emisní limity nařízené Evropskou unií.

Prodej nových osobních aut za leden a únor meziročně klesl o 4,2 procenta na 36 509 vozů. V samotném únoru se snížil téměř o osm procent. Počet prodaných elektromobilů narostl (na šestinásobek), o něco méně u hybridů (dvojnásobek), jak ukazují údaje Svazu dovozců automobilů.

„Drastický“ Brusel

Na „drastické emisní limity“ nastavené od roku 2020 Bruselem už ale začínají žehrat i prodejci ojetin. Největší z nich v tuzemsku, Aures Holdings, pod který spadá síť bazarů AAA Auto, dnes uvedl, že zdražování se už týká i ojetých automobilů. Zejména těch, které jsou velmi málo ojeté a cenově se tak „chovají“ velmi podobně jako zcela nové vozy.

„Do výsledné ceny nových aut se tak začínají promítat emisní pokuty, které musí automobilky platit. První náznaky zdražování se objevují i na sekundárním trhu,“ napsala společnost AAA Auto.

Podle jejích dat se cenový medián jednoho z nejprodávanějších českých vozů Škody Rapid oproti loňskému roku zvedl o 17 950 korun. Pro toto srovnání použila firma rok stará vozidla, která mají najeto okolo 15 tisíc kilometrů. Podobný cenový vývoj zaznamenala „Áčka“ u Škody Fabia. Ta zdražila o 11 100 korun.

Anketa

Uvažujete o tom, že vaše příští auto bude jezdit na něco jiného než benzin nebo naftu?
Ano, uvažuji o elektrickém autě
16,1 %
Ano, ale nechci elektrické auto
6,9 %
Ne, zůstanu u klasiky
77 %
Celkem hlasovalo 46070 čtenářů.

„V druhé polovině letošního roku očekáváme, že se zdražení dotkne zejména zánovních ojetin, které mají nejblíže trhu s novými auty. Podle našich odhadů se může jednat o deset až patnáct procent,“ popsal provozní ředitel skupiny Aures Holdings Petr Vaněček.

Ceny starších ojetin podle Vaněčka porostou také, ale ne v takové míře.

Nová versus ojetá: na prvním místě Škoda

Během února se v nabídce ojetých vozů objevilo celkem 112 160 vozů za nejčastější průměrnou cenu 150 000 Kč, jejichž stáří se obvykle pohybovalo kolem 9,4 roku. Mezi inzerovanými automobily se vůbec nejčastěji objevovala Škoda Octavia, hned po ní Škoda Fabia a následně Volkswagen Passat. Na čtvrté příčce žebříčku jej těsně následoval model Volkswagen Golf.

První mezi úplně novými vozy je také značka Škoda s 14 670 prodanými osobními vozy (40,18 procenta), následují Volkswagen s prodejem 3 339 aut a Hyundai, který prodal o 52 vozů méně. Na čtvrtém místě je japonská Toyota, následují Kia a Dacia.

Nejprodávanějšími novými vozy jsou Škoda Octavia s 4 341 prodanými kusy, dále Škoda Fabia s 3 032 auty a Škoda Scala s prodejem 1 605 aut. Na dalších místech jsou Hyundai i30 a Škoda Karoq.

Z hlediska paliva vedou vozy s benzinovými motory s podílem téměř 66 procent, podíl naftových tvoří 29,3 procenta. Počet prodaných hybridů se zvýšil o 93 procent na 1 887 vozů a prodej elektromobilů stoupl z loňských 97 na 594 vozů.

Reklama

Doporučované