Hlavní obsah

Přístav v pražském Podolí naproti porodnici má být zrekonstruován

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Přístav v pražském Podolí nedaleko tamní porodnice má být zrekonstruován a modernizován, přibude také nová loděnice a sklady pro lodě. Proměnit se má rovněž uspořádání mol.

Článek

Proměnu navrhují společně Český Yacht Klubu (ČYC), TJ Tatran Praha, Přírodovědecká fakulta UK a Yacht Clubu Cere. ČTK to dnes sdělila mluvčí Českého svazu jachtingu Eva Skořepová. S modernizací přístavu již souhlasila komise pro územní rozvoj Prahy 4. Kdy k přestavbě dojde a na kolik vyjde, není jasné. Autorem návrhu je architekt Ondřej Busta ze studia Robust architekti.

„Současná podoba podolské zátoky se od doby svého vzniku v letech kolem roku 1870 nijak zásadně nezměnila. Její tvar definovaný kosou ochranné hráze, na jejímž ostrohu v roce 1912 vybudoval Český Yacht Klub svoji dřevěnou loděnici, je do dnešních dnů stále stejný,“ uvedla Skořepová.

V jižní části poloostrova je naplánovaná stavba nové stálé loděnice TJ Tatran Praha. Nová budova nepřevýší ty současné. Navržená je jako dvoupodlažní s přízemím v úrovni paty hráze a prvním patrem navazujícím na její korunu. Částečně bude stát na sloupech a pod ní vznikne prostor na uskladnění lodí. Na rozdíl od nové loděnice budou jako dočasné vybudované sklady loděnice ČYC. Jejich půdorys kopíruje křivku hráze a budou jednopodlažní. Umístěné budou na nosných pilířích.

Kompletně opravená a efektivněji rozmístěná budou mola. V části dnešních betonových mol architekt navrhuje širší plato umístěné buď na současných železobetonových konstrukcích, nebo vybudování nových. Toto plato je servisním molem pro celou zátoku a je na něm možné mít nádrže s pohonnými hmotami, pitnou i odpadní vodu a jeřáb pro manipulaci s loděmi.

Modernizaci přístavu vítá Praha 4. „Komise pro územní rozvoj vítá snahu o revitalizaci areálu prezentovanou ve studii. Komise požaduje větší zachování vzrostlé zeleně, zejména na ochranné hrázi v západní části přístavu,“ uvedl mluvčí radnice Jiří Bigas. Splnění požadavku má být podle něj předpokladem k jednání s vlastníkem pozemků Povodím Vltavy.

Ochranný přístav vznikl vybudováním ochranné hráze v letech 1867 až 1872 pro plavidla v případě povodní. Jako první sportovní klub se v přístavu usadil v roce 1894 Český Yacht Klub. Poté se tam přestěhoval německý veslařský klub Regatta, který postavil na jižním břehu svou loděnici.

Reklama

Související témata:

Doporučované