Hlavní obsah

Přitvrdíme proti Facebooku, slibují Evropská unie i USA

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Výpověď bývalé zaměstnankyně Frances Haugenové rozvířila už tak divokou vodu okolo společnosti Facebook. Na odhalení chtějí přísnějšími pravidly reagovat Spojené státy i Evropská unie.

Článek

Produkty Facebooku poškozují děti, rozdělují společnost a oslabují demokracii. To zaznělo ve svědectví bývalé produktové manažerky v týmu Facebooku pro boj s dezinformacemi v americkém Senátu, uvádí deník The New York Times.

Frances Haugenová vypověděla, že lídři Facebooku vědí, jak učinit produkty společnosti bezpečnějšími, ale neudělají to kvůli vidině výdělků. Poukázala také na rozsáhlé pravomoci Marka Zuckerberga, který se podle ní „v současné chvíli nemusí zodpovídat nikomu, kromě sobě samému“.

Na svědectví už reagoval přímo šéf společnosti Mark Zuckerberg. „V jádru těchto obvinění je idea, že upřednostňujeme zisk před bezpečností a blahobytem společnosti. To prostě není pravda,“ uvedl ve svém obsáhlém facebookovém příspěvku Zuckerberg.

„Argument, že vědomě kvůli ziskům tlačíme obsah, který lidi naštve, je hluboce nelogický. Vyděláváme na reklamách a inzerenti nám vytrvale říkají, že nechtějí, aby jejich reklamy byly umístěny vedle škodlivého či štvavého obsahu,“ dodal Zuckerberg.

Haugenová během slyšení před senátory vyzvala k transparentnosti ohledně toho, jak Facebook dokáže přinutit uživatele k neustálému scrollování, což inzerentům poskytuje dostatek příležitostí pro umístění reklamy.

V reakci na svědectví Haugenové nejen ve Spojených státech vzrostl tlak na politické kroky proti technologickému gigantovi. „Bílý dům, stejně jako všichni ostatní ve Washingtonu, uznává, že nastal čas na akci,“ řekl magazínu Time Tim Wu, asistent prezidenta pro oblast technologií a hospodářské soutěže.

Představitelé Bílého domu jsou podle Wua „zdrceni“ odhaleními ze strany Haugenové, že produkty společností sociálních médií se zaměřují na děti. Éra „věřme platformám, že si to vyřeší samy, musí skončit“, řekl mimo jiné Wu.

Prezident Joe Biden chce, aby Kongres výrazně upravil a zpřísnil antimonopolní zákony a zajistil lepší ochranu soukromí. Cílem má být to, aby se technologické společnosti staly odpovědnějšími za nezákonné chování na svých platformách, řekl magazínu Wu. Velkým tématem Bidenovy administrativy má být také zákon o ochraně dětí v online prostředí.

V červenci Biden zaúkoloval Federální obchodní komisi (FTC), aby vytvořila několik nových předpisů, jejichž cílem by bylo oslabit technologické společností. Podle nových pravidel by tak jen velmi obtížně mohly nakupovat konkurenční společnosti nebo nadále hromadit osobní data. Jejich zavedení ale podle časopisu Time nějakou dobu potrvá a pravděpodobně budou čelit mnoha právním výzvám. Výraznější efekt tak v dohledné době nelze očekávat.

„FTC je nezávislá agentura, a tak je to v zásadě na ní. Doufáme však, že přijme pravidla, která omezí schopnost platforem neoprávněně shromažďovat data, která do značné míry nesouvisí s žádnou nabídkou produktů,“ sdělil magazínu Time Wu. Bílý dům si od úřadu slibuje, že například bude bojovat proti cílení služeb technologických gigantů na děti.

Haugenovou by si mezitím rádi předvolali europoslanci. Podle zdrojů deníku Politico by někteří zákonodárci rádi znali další informace, které by mohli použít při přípravě legislativy známé jako zákon o digitálních službách. S bývalou zaměstnankyní Facebooku se už dříve setkalo několik zástupců Evropského parlamentu.

„Informace a odhalení, které jsem získala, podtrhují, jak je důležité nenechat velké technologické společnosti, aby se samoregulovaly,“ řekla serveru The New York Times dánská europoslankyně Christel Schaldemoseová, která stojí v čele předkladatelů zákona o digitálních službách. Schaldemoseová se s Haugenovou setkala dva týdny před jejím vystoupením v americkém Senátu, kde whistleblowerka odhalila svou identitu.

Mezitím pracuje v Bruselu Evropský parlament na pravidlech, která donutí technologické společnosti, jako je právě Facebook, k dosud odmítaným ústupkům. Nově by měly společnosti na svých platformách zasahovat proti nezákonnému obsahu, řešit systémové problémy, jako jsou například dezinformace, vyladit jejich obsahové a reklamní algoritmy a zpřístupnit svá data regulačním orgánům a výzkumníkům.

Poslední odhalení jsou tak podle serveru Politico ideální „municí“ kritiků technologických gigantů. „Jsem nesmírně vděčná za odvahu whistleblowerky, která nám konečně poskytla informace, které jsou nutné k vytvoření účinné legislativy,“ řekla zástupkyně německých Zelených v europarlamentu Alexandra Geeseová. „Až dosud nebyla veřejnost ani zákonodárci schopni získat tak hluboký vhled do mechanismů, které se staly až příliš mocnými,“ dodala Geeseová.

Členové evropské frakce Zelených a také někteří socialisté a liberálové v EP prosazují zákaz cílené reklamy a vypnutí algoritmů, které doporučují personalizovaný obsah. Zákon o digitálních službách by také podle těchto poslanců měl umožnit regulačním orgánům a výzkumným pracovníkům přístup k údajům a algoritmům velkých sociálních médií a lépe porozumět vnitřnímu fungování těchto platforem i společenskému dopadu jejich fungování.

Reklama

Související témata:

Doporučované