Hlavní obsah

Pro klavíristku Bókovou je hudební obsazení jejího třetího alba splněným snem

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Reklama

Na třetím albu Nikol Bókové Prometheus hostují hráč na lesní roh Radek Baborák, jazzový kytarista David Dorůžka a kontrabasista Jaromír Honzák.

Článek

Účast uznávaných hudebníků včetně bubeníka Michala Wierzgoně, který s Bókovou natočil dvě její předchozí alba Inner Place a Unravel, znamená pro třicetiletou klavíristku a skladatelku splněný sen. „Kdybych neměla vydaná dvě alba a neměl co ukázat, tak bych se je neodvážila požádat o spolupráci,“ řekla Bóková.

Jedna z nejtalentovanějších mladých autorek na současné jazzové scéně, která ve své tvorbě čerpá ze své původní profesní průpravy klasické pianistky, desku Prometheus věnovala památce svého otce, který zemřel minulý rok. „V té době jsem začala při tvorbě cítit nástroje jako lesní roh nebo elektrická kytara. A nejen ty nástroje, ale přímo konkrétní lidi. Všem jsem napsala dlouhý e-mail, proč a jak chci točit a že by mi bylo obrovskou ctí, kdyby do toho šli se mnou. Od všech mi přišly vstřícné odpovědi a vzniklo nějaké magické spojení. Kromě toho, že jsem je někde viděla hrát, jsme se nikdy předtím nepotkali. Jediný, s kým jsem se znala více, byl Michal Wiergoň hrající v mém jazzovém triu,“ uvedla Bóková.

Hudba na albu Prometheus, na kterém autorka propojuje klasickou hudbu, jazz i další žánry, vykresluje obrazy, emoce a střípky vzpomínek, přináší silné melodie a napětí ve střídání temp, které jsou typické pro její tvorbu. „Zázemím, ve kterém se orientuju, je pro mě klasická hudba, tam jsem si jistá. Skládám tak, že hledám jako člověk, který vezme nástroj a hraje, co se mu líbí. A je mi jedno, jestli je to klasika, pop, jazz nebo minimalismus,“ sdělila.

Hudební světy a zvuk jednotlivých nástrojů všech zúčastněných se na albu Prometheus propojily velmi přirozeně. Celé album nahráli během dvou dnů bez jakékoli předchozí společné přípravy.„Druhý den jsme ještě po dokončení nahrávky stihli odehrát on-line koncert. Všichni byli skvělí, musela jsme se držet, abych dojetím neplakala. Hudba je pro mě velmi citlivá záležitost,“ podotkla Bóková.

Všichni hudebníci, kteří se podíleli na albu, nevyloučili, že by se podíleli na živé prezentaci skladeb z alba Prometheus. Na listopadovém Jazz Festu v Brně by se mohl s Bókovou a jejím triem například objevit kytarista Dorůžka, užší spolupráci navázala i s Baborákem. „Turné by mě mohlo čekat v listopadu, prozatím nějakých osm koncertů s jazzovým triem, sólově i s orchestrem, ale jsem opatrná. Hrozně se na to těším, možná si s triem zahrajeme už v srpnu, ale jsem opatrná. Nepočítám s tím na sto procent a zároveň s tím počítám, abych byla připravená,“ konstatovala.

Během tří let nahrála Bóková tři studiová alba, která se setkala s pozitivními ohlasy kritiků. Kromě vlastní autorské tvorby se nadále věnuje sólovému vystupování a spolupráci s orchestry. Její repertoár sahá od baroka až k soudobé hudbě, pravidelně vystupuje s předními českými tělesy, koncertuje po Evropě, přednáší recitály na hudebních festivalech a také se věnuje nahrávání klasických skladeb pro Český rozhlas. Společně s vizuálním umělcem Janem Valou je spolutvůrkyní projektu Cataplasm. Její vlastní jazzové trio tvoří kontrabasista Martin Kocián a bubeník Wierzgoň, kteří jsou rovněž členy kapely Purple is the Color.

Reklama

Související témata:
Nikol Bóková

Doporučované