Hlavní obsah

Pro rektora zlínské univerzity bylo nejtěžší nucené uzavření škol

Foto: Getty Images

Ilustrační snímek.

Reklama

Nucené uzavření škol bylo pro rektora zlínské Univerzity Tomáše Bati (UTB) Vladimíra Sedlaříka nejtěžší na uplynulém roce, který poznamenala pandemie nového koronaviru. Bylo to, a stále je, velmi náročné období pro všechny.

Článek

„Pro mě osobně byla nejtěžší skutečnost, že jsem byl nucen uzavřít školu. Zůstala najednou prázdná, a to je vždy smutný pohled a zvláštní pocit,“ uvedl rektor Vladimír Sedlařík. Univerzita musela téměř okamžitě přejít na on-line výuku. Zapojila se také do boje proti pandemii covidu. „Pro Zlínský kraj vyrobila desetitisíce litrů dezinfekce, které putovaly zejména do domovů pro seniory, záchranářům i do škol. Univerzita vyráběla a distribuovala také ochranné štíty, šily se rovněž roušky. Se zlínskou společností Spur intenzivně pracujeme na výzkumu a vývoji nanovláken pro výrobu roušek a respirátorů,“ uvedl rektor. Studenti se také zapojili do práce v call centru, nemocnicích, dětských domovech i domovech pro seniory. Studenti Fakulty humanitních studií pomáhají s doučováním žáků.

„Když si vzpomenu na to, čím jsme si museli vloni projít, tak se tady jednoznačně ukázalo, že společenská zodpovědnost univerzit, které říkáme ́třetí role ́- vedle vzdělávání a výzkumu - je velmi důležitá. Naprosto se potvrdilo, že univerzity se tohoto svého poslání zhostily výborně. Museli jsme se nastalé situaci operativně přizpůsobit, pedagogové i studenti. Myslím ale, že to všichni zvládli a zvládají velmi dobře,“ uvedl Sedlařík.

Pandemie také podle něj naučila novým věcem. „Nastal velký progres v myšlení. Jednak se projevil pravý charakter lidí a také to, zda jsou vedoucí pracovníci kompetentní něco řídit, když jde do tuhého. Také se ukázalo, že lidé dokáží táhnout za jeden provaz, a pokud to vezmu prakticky, myslím, že jsme se velmi posunuli do 21. století v oblasti využití počítačové techniky,“ uvedl rektor.

Distanční výuka však podle něj není ideální. „Studenti se nemohou potkávat se svými pedagogy ani spolužáky, chybí jim sociální kontakt. A ten je velmi důležitý. I když máme k dispozici nástroje pro vzdálenou komunikaci, vždy může nastat nějaký technický problém, ale hlavně nikdy nedosáhne efektivity osobních jednání. To je známo od nepaměti. Živý bezprostřední kontakt studenta s pedagogem je potřebný, říká se tomu frontální výuka, a samozřejmě ne všechny studijní programy jsou stavěny tak, aby mohly probíhat v on-line režimu,“ uvedl rektor, podle kterého je zpětná vazba od studentů nenahraditelná. „Do éteru se málokdo přihlásí s nějakou trefnou poznámkou, při kontaktní výuce se ale posluchači naopak spontánně zapojují. Je třeba, aby se studenti vrátili do škol, jak nejdříve to bude možné,“ uvedl Sedlařík. UTB má šest fakult a téměř 10 tisíc studentů.

Reklama

Doporučované