Hlavní obsah

Proč se ve Formuli 1 nepředjíždí? Mohou za to loňské změny

V Bahrajnu se Lewis Hamilton prohnal rovnou kolem tří vozů. Nudnou Grand Prix Kanady rozhodla už kvalifikace. (Video: Josef Mačí, Profimedia.cz, AP)

Reklama

12. 6. 2018 12:39

Formule 1 řeší zásadní problém. V závodech ubylo předjíždění, protože aktuální technická pravidla myslí hlavně na rychlost. Diváci však nechtějí vidět o sekundu svižnější kola, ale boje o každou příčku.

Článek

Nehoda v prvním kole a potom nic. Vyhrál Sebastian Vettel. Dvě věty stačí na shrnutí Velké ceny Kanady Formule 1, po které se opět spekuluje o změně pravidel.

Jeden z nejatraktivnějších okruhů sezony, jehož slavná zeď šampionů v cílové rovince zhatila naděje nejednomu z favoritů, totiž ukázal, že monoposty jsou sice rychlejší než kdy dřív, ale nedá se s nimi předjíždět.

„Vím, že každý miluje rychlou jízdu. A stejně tak i já. Ale raději bych jel pomaleji a daleko víc bojoval na trati,” okomentoval aktuální technickou stránku formulí pilot Red Bullu Daniel Ricciardo.

Už minulý ročník ukázal, že úprava pravidel atraktivitě závodů vůbec nepomohla. V sezoně 2016 se pilotům povedlo 866 předjíždějících manévrů, o rok později to byla jen polovina.

Začátek aktuálního ročníku hrozivá čísla jen potvrdil. Během úvodního závodu v Melbourne došlo pouze k pěti předjetím. Do statistiky se přitom započítávají jen dokončené manévry v letmém kole. To znamená, že se v číslech neobjeví předjetí během prvního okruhu, v průběhu pit stopu, při technických problémech ani objetí vozidla o kolo zpět. Vedení Formule 1 v čele s Rossem Brawnem tak začalo po Velké ceně Austrálie urychleně jednat o úpravě pravidel.

„Vezměte si, o kolik napínavých soubojů kolo na kolo jsme přišli. Fanoušci Formule 1 chtějí vidět lepší show a předjíždění je nejnapínavější a nejpůsobivější věc, kterou na trati můžete vidět,” řekl ředitel F1 pro motorsport Brawn.

Formule 1 se od roku 2016 zaměřila především na zrychlení vozidel a úpravu pneumatik. Jejich hlavní dodavatel Pirelli ale letos přišel s tvrdšími plášti. Týmy tak volí taktiku na jeden pit stop, což k napínavým závodům příliš nevede.

Hlavním důvodem jsou ale širší monoposty s větším přítlakem a úpravou aerodynamiky. Pro piloty je tak daleko obtížnější pronásledovat soupeře, protože turbulentní vzduch za vedoucím vozem snižuje účinnost závětrného pytle. Dostat se před ujíždějící monopost je tak téměř nemožné. Ukázala to i Velká cena Kanady. V první šestce se pořadí na trati měnilo jen jednou, a to když se Daniel Ricciardo během pit stopu dostal před Lewise Hamiltona.

Ross Brawn, který má na starosti sportovní a technickou stránku Formule 1, tak slibuje změnu pravidel. Vozidla by se měla do budoucna zúžit, aby na trati přibylo přímých soubojů. Už od příští sezony se ale zjednoduší přední křídlo a brzdy, což by mělo předjíždění také pomoci. Šampionát se tak v posledních letech vydal na slepou kolej, jestli se z ní dokáže vrátit, o tom rozhodnou jedině fanoušci.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené