Hlavní obsah

Půlka zmrzlin nabízených v rekreačních oblastech neprošla testem hygieniků

Foto: Unsplash

Ilustrační foto.

Reklama

17. 8. 2020 10:27

Takřka polovina vzorků zmrzlin odebraných hygieniky během letošního léta v Libereckém kraji měla nevyhovující kvalitu. Důvodem byla nedostatečná hygiena.

Článek

Na kvalitu zmrzliny prodávané v rekreačních oblastech Libereckého kraje se zaměřili zdejší hygienici. Více než polovina testovaných zmrzlin byla nevyhovující.

Hygienici se zaměřili na koupaliště, okolí řek a přírodní vodní plochy, oblasti vytížených turistických tras. Zkontrolovali 67 prodejců. Kontrolovali pevné stánky i takové, které vznikají jen pro letní sezonu. V pevných stáncích provedli 29 kontrol a odebrali 25 vzorků, z nichž 11 bylo nevyhovujících. Provozovatelům nařídili vnitřní i vnější vyčištění výrobníků zmrzliny, čímž dojde k naprosté eliminaci nežádoucích škodlivých látek. Uložili 9 pokut za 44 tisíc korun.

„U všech nevyhovujících vzorků laboratorní vyšetření potvrdila přítomnost bakterií z čeledi Enterobacteriaceae, které jsou indikátorem nedostatečné provozní hygieny. Tím je myšlena zejména nedostatečná sanitace zmrzlinového stroje, pracovních ploch a provozního náčiní, případně též nedostatečná osobní hygiena pracovníka při výrobě zmrzliny, jako je mytí rukou či pracovní oděv. V žádném odebraném vzorku zmrzliny nebyl zachycen nebezpečný patogen, který by mohl ohrozit zdraví konzumentů,“ uvedla Klára Hrábková, vedoucí oddělení hygieny výživy.

Dalšími 38 kontrolami prošly stánky s občerstvením. Nejčastěji hygienici naráželi na nedostatky v provozní hygieně – celkový nepořádek nebo špinavé pracovní plochy či lednice. Uložili 6 pokut za dvacet tisíc.

„Nedodržení hygienických požadavků v kombinaci s teplým počasím a velkou kumulací návštěvníků představuje zvýšené riziko vzniku a šíření alimentárního onemocnění, nejčastěji například salmonelózy či kampylobakteriózy,“ dodala Hrábková.

A poradila, jak poznat místo, kde by zmrzlina mohla být kvalitní. „Při výběru stánku se zmrzlinou či občerstvením bychom se měli zaměřit především na čistotu, a to jak samotného prostředí stánku, tak personálu. Neměli bychom navštěvovat na první pohled podezřele vypadající stánky a měli bychom se vyvarovat koupě potravin, které již na první pohled nevypadají čerstvě.“

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované