Hlavní obsah

Etický kodex firmy Seznam Zprávy, a. s.

Foto: Seznam Zprávy

Etický kodex pro zpravodajství a rádia firmy Seznam Zprávy, a. s.

Reklama

Článek

Etický kodex se věnuje popsání a řešení vybraných situací, které mohou každého zaměstnance redakcí zpravodajství, lifestyle a našich rádií v práci potkat. Ať už jde o vztahy s kolegy, odpovědnost za svěřené úkoly nebo povinnosti vůči zaměstnavateli.

I. Obecné principy

1. V naší firmě usilujeme o bezpečné, zdravé a otevřené pracovní prostředí. Zaměstnavatel proto zaměstnancům nabízí přístup k informacím o misi, cílech a směřování společnosti a zásadních aktivitách zaměstnavatele. Činí tak prostřednictvím týmových jednání, bilančních setkání s vedením společnosti či dalších běžných kanálů interní komunikace, jakými jsou například e-mailové zprávy. Podobně zaměstnavatel přistupuje k prevenci možných rizik. K vyjasnění role jednotlivých zaměstnanců slouží mimo jiné pravidelné statusy vedené mezi zaměstnancem a jeho nadřízeným. Vzhledem k neformální kultuře v redakcích zpravodajství, lifestyle a rádiích má navíc zaměstnanec možnost se s dotazy kdykoli obrátit na svého nadřízeného, člena vedení, ředitele nebo člena správní rady.

2. Kolegové mezi sebou udržují korektní a slušné vztahy. Podporují spolupráci a podílí se na vytváření atmosféry důvěry. Případné spory řeší klidně a věcně a se zájmem o konstruktivní výstup, respektující zájmy zaměstnavatele popsané v tomto kodexu.

3. Vedoucí zaměstnanci zachovávají mezi svými podřízenými rovný přístup. Důraz při jejich výběru, hodnocení a rozvoji kladou na výsledky a kvalitu odvedené práce. Umožňují také jejich rozvoj za účelem zefektivnění práce, podporují využívání získaných dovedností a znalostí v praxi. Jsou zodpovědní za začlenění svých podřízených do pracovních týmů.

4. Zaměstnanci dodržují při své práci veškeré interní i právní předpisy a pokyny zaměstnavatele. K pracovním povinnostem přistupují ochotně, jednají transparentně a podporují dobré mravy. Jsou si vědomi, že svým chováním a vystupováním interně i navenek reprezentují zaměstnavatele.

5. Svou práci vykonávají zaměstnanci podle svých nejlepších znalostí a schopností, s maximální mírou profesionality, slušnosti i vstřícnosti. Aktivně projevují zájem pomoci naplňování cílů definovaných zaměstnavatelem. Zaměstnanci jednají vždy tak, aby nikoho neuvedli v omyl, poskytují pouze pravdivé a přesné informace.

6. Zaměstnanci se podílí na vytváření dobrého jména zaměstnavatele, jeho produktů a služeb, a to i ve svých mimopracovních veřejných aktivitách (např. na sociálních sítích – viz Kodex redakce SZ). Společně usilují o dosažení stále lepších výsledků zaměstnavatele.

7. Zaměstnanci chrání oprávněné zájmy, dobré jméno a pověst zaměstnavatele, spolupracovníků i třetích stran. Aktivně se vyhýbají střetu osobních či rodinných zájmů se zájmy zaměstnavatele. V případě, že dojde ke střetu zájmů, informují o tom bezodkladně zaměstnavatele. Výdělečnou činnost, která je shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele, mohou zaměstnanci vykonávat jen s jeho předchozím písemným souhlasem (schvaluje člen správní rady, administruje personální oddělení) v souladu s § 304 zákoníku práce.

8. Zaměstnanci plní pracovní povinnosti tak, aby nedocházelo ke vzniku škod na zdraví, prostředí, hmotném majetku i duševním vlastnictví zaměstnavatele či třetích stran. V případě, že hrozí bezprostřední nebezpečí škody, pokusí se tuto zaměstnanci odvrátit. Pokud to není možné, informují osoby, které mohou škodu odvrátit nebo ji zmírnit.

9. Zaměstnanci o nebezpečí vzniku škody vždy informují zaměstnavatele. Zjistí-li zaměstnanec škodu, která vznikla zaměstnavateli, oznámí mu její vznik bez zbytečného odkladu.

10. Zaměstnanci chrání práva duševního vlastnictví zaměstnavatele, stejně tak respektují a chrání duševní vlastnictví třetích stran.

11. Zaměstnanci dbají na bezpečnostní ochranu při užívání IT systémů a zpracování dat.

12. Zaměstnanci respektují a dodržují tajemství dopravovaných zpráv, tzn. nezjišťují obsah e-mailových schránek uživatelů ani nezjišťují obsah korespondence jiných zaměstnanců. Pokud jsou s tímto obsahem seznámeni, zachovávají o něm mlčenlivost.

13. Zaměstnanci nezneužívají svého postavení, věcí či zařízení zaměstnavatele, svého pracovního času nebo informací, které se dozvědí při výkonu své práce, pro své soukromé zájmy nebo zájmy třetích stran, a to ani po skončení pracovního poměru.

II. Předcházení nezákonnému jednání

1. Zaměstnavatel netoleruje jakoukoli formu nezákonného jednání či trestné činnosti ze strany zaměstnanců související s jejich pracovní činností nebo výkonem funkce.

2. Snaha o předcházení trestní odpovědnosti zaměstnavatele je jedním z cílů zaměstnavatele. Zaměstnanci mají povinnost jednat poctivě a vyvíjet veškerou snahu k předcházení trestné činnosti fyzických osob, která by mohla být podle § 8 zákona č. 418/2011 Sb., o trestní odpovědnosti právnických osob a řízení proti nim, ve znění pozdějších předpisů, přičítána zaměstnavateli.

3. V případě, že zaměstnanec zjistí nezákonné jednání či trvající protiprávní stav v rámci činnosti zaměstnavatele, vynaloží s ohledem na okolnosti případu úsilí, které po něm lze spravedlivě požadovat, aby protiprávnímu jednání či stavu zamezil a odvrátil jeho škodlivé následky. Zároveň zaměstnanec o této skutečnosti informuje ředitele či člena správní rady.

4. Stejný postup volí zaměstnanec i v případě oprávněných pochybností, zda se do kolize s právními a obecně závaznými předpisy nedostává v souvislosti s pokynem svého nadřízeného. Rovněž toto podezření má povinnost bezodkladně oznámit zaměstnavateli.

III. Protikorupční opatření

1. Zaměstnavatel uplatňuje přístup nulové tolerance vůči úplatkářství a korupci, proto v této části kodexu stanovuje pravidla pro poskytování a přijímání darů za účelem vytvoření systému pro boj s úplatkářstvím. Tato definice je rozšířením obecných ustanovení Redakčního kodexu SZ, jehož dodržování je povinností každého zaměstnance.

Definice:

· Za dary se považují pro účely této směrnice jakékoli hmotné předměty, poskytovaná pohostinnost (pozvání na oběd či společenskou událost), soukromé zájezdy, peněžité příspěvky či jejich ekvivalenty a jiné výhody (dále jen „dary“).

· Úplatkem se rozumí nabízený, přislíbený nebo poskytnutý dar, jehož cílem je získat prospěch pro sebe či jiného (např. obchodní, smluvní či osobní) (dále jen „úplatek“). Nabízení, slibování či poskytnutí úplatku nebo požadování, souhlas s obdržením či přijetí úplatku jsou trestné činy, za které může být trestně odpovědná fyzická i právnická osoba. Podplácení je zároveň i jednání naplňující znaky nekalé soutěže.

Pravidla pro poskytování a přijímání darů:

· Zaměstnanec může poskytnout či přijmout pouze dar, který není úplatkem.

· Poskytování či přijímání darů odpovídá právním předpisům i zvyklostem (odpovídají, a jsou tedy povoleny, např. dary k narozeninám či výročí, k Vánocům, pozvání na večírek partnera, na vzdělávací akci související s výkonem práce apod.).

· Dary jsou přiměřené co do hodnoty i jejich četnosti.

· Dary jsou poskytovány a přijímány otevřeně, a to jménem zaměstnavatele, nikoli jménem vlastním.

· Je zakázáno poskytovat nebo přijímat dary, pokud se jedná o peněžní hotovost. Dárkové poukázky na zboží či služby lze poskytovat nebo přijímat pouze v případě, že takové poukázky neumožňují výměnu za peněžní hotovost.

· Pracovní cesty hrazené třetí stranou je možné ze strany zaměstnance prodloužit ze soukromých důvodů výlučně na náklady zaměstnance, a to v jeho volném čase. Není povolena účast rodinných příslušníků na pracovní cestě hrazené třetí stranou.

· Je zakázáno přijímání jakýchkoli darů během výběrového řízení (i neformálního).

Evidence schvalování:

Za každé oddělení zaměstnavatele vede zaměstnanec pověřený vedením společnosti měsíčně evidenci, do které jsou zaměstnanci příslušného oddělení povinni oznámit:

· Dar poskytovaný nebo přijatý zaměstnancem v hodnotě nad 500 Kč, přičemž je rozhodující obvyklá cena daru (tj. cena, která by byla dosažena při prodeji stejného, popřípadě obdobného daru) v době darování. V případě pohostinnosti jde o limit na jednu osobu. Předmětem zvláštní evidence dle kodexu nejsou pracovní obědy, večeře či obdobně poskytovaná/přijímaná pohostinnost. Poskytovaná pohostinnost je evidována v rámci vyčíslení výdajů na reprezentaci každého oddělení hrazeného z rozpočtu daného oddělení.

· Dar odmítnutý zaměstnancem bez ohledu na hodnotu, a to včetně důvodu odmítnutí.

· Dary spadající do volného času zaměstnance bez ohledu na jejich hodnotu (víkendový pobyt apod.).

Ředitel či člen správní rady zaměstnancům musí schválit:

· Poskytování či přijímání darů v hodnotě nad 3000 Kč.

· Pracovní a jiné cesty hrazené třetí stranou bez ohledu na jejich hodnotu.

· Dary poskytované úřední osobě nebo dary přijaté od úřední osoby bez ohledu na jejich hodnotu.

2. Zaměstnanec je povinen si vyžádat schválení ředitele či člena správní rady předem. Není-li to možné, zaměstnanec si jej vyžádá dodatečně. Neposkytne-li člen správní rady zaměstnanci souhlas k poskytnutí či přijetí daru, zaměstnanec je povinen darování neuskutečnit, dar odmítnout, popř. jej vrátit.

3. Je-li dárcem/obdarovaným člen správní rady, schválení dle tohoto bodu náleží předsedovi nebo místopředsedovi představenstva mateřské společnosti zaměstnavatele.

IV. Řešení kolizních situací

1. Pro řešení situací, kde hrozí nebo již nastala kolize s etickým kodexem, je zřízena Etická komise jmenovaná statutárním orgánem zaměstnavatele. Členem Etické komise nesmí být člen statutárního či dozorčího orgánu zaměstnavatele.

2. Etická komise řeší ohlášená podezření z protiprávního jednání v rámci činnosti zaměstnavatele, podezření z korupčního chování a vyhodnocuje dodržování etického kodexu napříč společností zaměstnavatele.

3. Etická komise posuzuje, zda je konkrétní podání předmětem kolize s tímto etickým kodexem, a spadá tudíž do její působnosti. Případně, zda jde naopak o jiný pracovní námět, spor či problém, který nenaplňuje podstatu náplně práce Etické komise, neboť se týká primárně běžného denního fungování redakcí, projektů, produktů a provozu společnosti, a jeho řešení tudíž spadá do kompetence pověřených pracovníků zaměstnavatele. V tomto duchu zástupce komise vždy informuje ohlašovatele a také ředitele či člena správní rady společnosti.

4. V případě, že Etická komise ohlášení vyhodnotí jako spadající do její působnosti dle etického kodexu, rovněž informuje člena správní rady o zahájení šetření v dané věci.

5. V případě prokázání konkrétního protiprávního jednání nebo jednání v rozporu s nařízeními etického kodexu navrhuje Etická komise vedení společnosti další postup v dané věci. Zaměstnavatel se zavazuje zajistit vhodnou nápravu a přijmout příslušná opatření, aby se obdobné situace, které byly předmětem šetření, v budoucnu neopakovaly.

6. V případech, kdy zaměstnanec vyhodnotil svou povinnost oznámit kolizi s etickým kodexem, je tento povinen informaci v této věci nejprve sdělit svému nadřízenému. Obdobně postupuje, má-li nejasnost či otázku související s etickým kodexem. To nevylučuje právo zaměstnance obrátit se přímo na člena správní rady v případě, kdy danou situaci nelze řešit s nadřízeným (protože nadřízený či příslušný člen vedení je dotčený oznámením ohledně etického kodexu) nebo přímo na Etickou komisi (pokud je dotčené oznámení ohledně etického kodexu směrováno vůči členovi správní rady).

7. Zaměstnanec může pro oznámení dle tohoto etického kodexu využít následující prostředky:

· Anonymní schránku umístěnou v sídle zaměstnavatele.

· Poskytovatele poštovních služeb, kdy zásilka bude adresována příslušné osobě dle definice v tomto kodexu s uvedením adresy sídla zaměstnavatele.

· Nebo e-mailovou zprávu.

8. Oznámení musí obsahovat zejména následující údaje: identifikaci osob podezřelých z protiprávního jednání a všech osob zúčastněných na tomto jednání, popis protiprávního jednání, důkazy o protiprávním jednání / jiné konkrétní poznatky podporující podezření z protiprávního jednání.

9. Zaměstnanec může dle své svobodné volby zvolit možnost anonymního oznámení.

10. Všechny podněty na porušení etického kodexu budou řešeny jako důvěrné, a to včetně případné totožnosti oznamovatele. Zaměstnavatel nebude postihovat zaměstnance, kteří v dobré víře oznámili podezření na protiprávní jednání a/nebo korupční jednání.

11. Pokud se zaměstnanec dozví o možném závažnějším protiprávním jednání, může o něm učinit oznámení také prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému, který je u zaměstnavatele zřízen v souladu se zákonem č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, v platném znění (dále jen „zákon o ochraně oznamovatelů“).

· Vnitřní oznamovací systém spočívá ve zřízení zabezpečených kanálů pro podávání oznámení o možném protiprávním jednání, které zajišťují ochranu totožnosti oznamovatele;

· Prostřednictvím vnitřního oznamovacího systému lze učinit oznámení o možném protiprávním jednání, které:

- má znaky trestného činu,

- má znaky přestupku, za který zákon stanoví sazbu pokuty, jejíž horní hranice je alespoň 100 000 Kč,

- porušuje zákon o ochraně oznamovatelů,

- porušuje jiný právní předpis nebo předpis Evropské unie v oblasti finančních služeb, povinného auditu a jiných ověřovacích služeb, finančních produktů a finančních trhů, daně z příjmů právnických osob, předcházení legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, ochrany spotřebitele, souladu s požadavky na výrobky včetně jejich bezpečnosti, bezpečnosti dopravy, přepravy a provozu na pozemních komunikacích, ochrany životního prostředí, bezpečnosti potravin a krmiv a ochrany zvířat a jejich zdraví, radiační ochrany a jaderné bezpečnosti, hospodářské soutěže, veřejných dražeb a zadávání veřejných zakázek, ochrany vnitřního pořádku a bezpečnosti, života a zdraví, ochrany osobních údajů, soukromí a bezpečnosti sítí elektronických komunikací a informačních systémů, ochrany finančních zájmů Evropské unie, nebo fungování vnitřního trhu včetně ochrany hospodářské soutěže a státní podpory podle práva Evropské unie.

V. Závěrečná ustanovení

1. Odpovědnost za realizaci etického kodexu náleží členovi správní rady společnosti, který zabezpečí, že všichni zaměstnanci budou s etickým kodexem řádně a prokazatelně seznámeni.

2. Nad uplatňováním etického kodexu a dodržováním jeho zásad aktivně dohlíží Etická komise, která se pravidelně (nejméně jednou měsíčně) schází. Komise zasedá v následují sestavě:

· Martin Čaban, člen komise, martin.caban@sz.cz

· Zuzana Hodková, členka komise, zuzana.hodkova@sz.cz

· Kateřina Severová, členka komise a zapisovatelka, katerina.severova@sz.cz

Reklama

Doporučované