Hlavní obsah

Ředitel drah plánuje šetřit. Oseká vedení a prodlouží pracovní týden

Ivan Bednárik Českým drahám šéfuje od prosince. Firmu chce zásadně změnit. (Video: Zuzana Hodková)

 

Reklama

1. 4. 12:03

Méně ředitelů, méně zbytečných oddělení, nižší mzdy, ale třeba i delší pracovní týden než dnes. Šéf Českých drah Ivan Bednárik pro Seznam Zprávy odhalil plány, které mají dopravci pomoci vyrovnat ztráty způsobené koronavirem.

Článek

Heslo „České dráhy – čekám dlouho, času dost“, nový šéf státního dopravce nezná. Zná ale jiné – „ČD – čekejte, dojede“. I proti němu se však ohrazuje. Za devět z deseti zpoždění prý národní dopravce nemůže. Pověst firmy je přesto odhodlaný změnit.

„Musíme přežít rok 2021 a do dalšího období přijít s tím, že firma bude reagovat rychleji na trh i požadavky zákazníků a unifikuje se,“ říká Bednárik s tím, že každý manažer stojí při nástupu do firmy před rozhodnutím, zda se s firmou ztotožní, nebo zda firmu změní podle sebe. „Jsem pevně rozhodnutý firmu ztotožnit se mnou,“ říká Bednárik. V čele drážního kolosu je tento rázný Slovák od prosince. Dokončil desetiletou strategii a dělá nepopulární kroky.

Zbytečná oddělení ve firmách

„Chceme více využívat synergií ve Skupině České dráhy a změnit organizační strukturu celé firmy. Tím, že si jednotlivé společnosti korporace budovaly své struktury samy, častokrát jsou duplicitní,“ říká Bednárik, podle kterého jde například o právní servis, nebo PR - to by pro všechny společnosti skupiny mělo zastřešovat třeba jen generální ředitelství. Společnost chce ale hlavně zeštíhlit. V médiích už se objevila zpráva, že ji opustí stovky lidí.

České dráhy

státní podnik - národní železniční dopravce

Dceřiné společnosti: ČD Cargo, Výzkumný ústav železniční a ČD Reality a další

23 tisíc zaměstnanců

loni přepravily 117,7 milionu cestujících - meziročně o 64 milionů méně než v 2019

v roce 2019 hospodařily se ziskem 1,3 miliardy korun, od té doby se potýkají s dopady koronaviru

„Spustili jsme přehodnocování některých pozic a lidí ve firmě. Nechci říct, že odcházejí neschopní. Spíš jde o to tu práci přerozdělit. Produktivita je to, co mě zajímá,“ říká Bednárik s tím, že se zatím nejedná o hromadné propouštění a firmu opouští menší desítky lidí měsíčně. Připouští ale, že pokud dopravce nedostane kompenzace, nebo pokud bude pokračovat propad v jízdném, může dojít i k hromadnému propouštění – tedy momentu, kdy ČD opustí více než 30 lidí měsíčně.

Příliš mnoho ředitelů. Zbytečně

Zatím odcházejí jednotlivci, a to i z řídících pozic. „Mě překvapily různé stupně řízení jednotlivých firem. Každý ekonom přitom ví, že pokud máme šest stupňů řízení, nemůžeme mluvit o efektivitě,“ říká Bednárik s tím, že stupně řízení by měly být v budoucnu pouze čtyři a v řídících pozicích výrazně méně lidí. „Propouštění probíhá již od mého nástupu. Každé úterý mluvíme na představenstvu o organizačních změnách. Někdy jsou to čtyři lidé, někdy jich je víc,“ dodává Bednárik.

Od dubna menší mzdy

Dalším krokem k úsporám je snižování smluvních mezd – o cca deset procent. To nastává od 1. dubna u více než šesti stovek lidí v administrativě. „Teď podepisují platové výměry, je to na jeden rok,“ dodává Bednárik s tím, že zaměstnanců s tarifními mzdami se změna netýká. A těch je většina.

Ivan Bednárik

v letech 2014 až 2020 byl předseda představenstva ČD Cargo

od prosince 2020 je generální ředitel a předseda představenstva Českých drah

ve funkci nahradil Václava Nebeského

podle ministra dopravy Karla Havlíčka má tato změna podnik posílit v době krize

Prodloužení pracovního týdne

„Tam můžeme mzdy snižovat, jen když otevřeme kolektivní smlouvu. To je ale proces na půl roku a tím bychom nedosáhli požadovaný efekt na rok 2021. I při kolektivním vyjednávání bude ale diskuze o některých možných změnách. Určitě nebudeme mzdy navyšovat. Navíc je tam pár věcí, které jsou proti dosažení produktivity a efektivity. Je tam například kratší pracovní týden, než je v zákoníku práce,“ říká Bednárik s tím, že například u lidí v administrativě je pracovní týden jen 38 a půl hodiny hodin, což by chtěl změnit.

„Bude to ale o jednání s deseti odborovými svazy a omlouvám se, ale kolektivní vyjednávání přes média vést nemíním a nebudu,“ dodává.

Kvůli koronaviru přišly České dráhy v loňském roce o více než pět miliard korun. Propadla se osobní i nákladní doprava. „Ta firma je tak velká a tak široce rozkročená, že ji nemůže rozkývat dvouletý špatný hospodářský výsledek. Nikdo ale nemůže čekat, že v roce 2021 budou dráhy z krize venku. Ten návrat do normálu se u každého velkého podnikatele, kterého trefí takový výpadek zákazníků, odhaduje na 4 až 6 let. Pak se dostane znovu na úroveň roku 2019,“ dodává Bednárik.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované