Hlavní obsah

Brno se stále intenzivněji potýká s nelegálním parkováním, počet aut roste

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Unsplash

Ilustrační foto.

Reklama

Brno se stále intenzivněji potýká s nelegálním parkováním, které je důsledkem zvyšujícího se počtu aut. V roce 2019 bylo v Brně poprvé registrováno přes 200 000 osobních aut, loni to bylo dle údajů Brněnských komunikací 223 000.

Článek

Negativní trend potvrdil ČTK mluvčí strážníků Pavel Šoba. Stále častěji strážníci pokutují stání aut v křižovatce, v zákazu zastavení a na dalších místech, kde řidiči komplikují automobilovou, cyklistickou i pěší dopravu a ohrožují bezpečnost účastníků provozu.

V roce 2020 strážníci podle Šoby evidovali 3700 stání v křižovatce, loni 4200. Letos je nejčastějším přestupkem týkajícím se parkování stání v zóně s dopravním omezením, strážníci takových aut do poloviny října napočítali 3800. Řidiči běžně stojí i v jízdních pruzích, cyklopruzích, v pěší zóně mimo vyhrazená místa, na přechodech pro chodce a ve vzdálenosti do pěti metrů od něj, u tramvajových kolejí a na chodnících. V roce 2020 strážníci řešili 34.000 těchto přestupků, tedy téměř 100 denně.

V případě, že protiprávně zaparkované auto ohrožuje bezpečnost či plynulost dopravy, nařizují strážníci odtah. Předloni dali odtáhnout 1645 aut, loni 1699 a letos zatím přes 1100. „Toto číslo přitom představuje tři pětiny nařízených odtahů. V dalších 40 procentech odtah nařídíme, ale není možné ho dokončit, protože se k vozidlu dostaví řidič,“ uvedl Šoba.

Radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) si je vědom negativních jevů, které individuální automobilová doprava přináší. Parkování má podle něj zlepšit stavba parkovacích domů a parkovišť v místech, kde je dobrá dostupnost MHD pro dojíždějící do Brna. Zatím nestojí ani jeden dům, který by splňoval kritéria P+R, první se má brzy začít stavět v Šumavské ulici. Parkoviště jsou dvě, ale ne v blízkosti MHD.

Strážníci podle Kratochvíla mají omezené možnosti, proto řeší přestupky nejčastěji na místech, kde je velká koncentrace lidí. Podle něj by bylo možné omezit počet nelegálně zaparkovaných aut také tím, kdyby se přestupky staly bodovanými a řidičům by nehrozila jen pokuta.

Téma parkování a bezpečnosti chodců zdůrazňovala v předvolebních debatách lídryně Strany zelených Jana Drápalová, která po čtyřech letech znovu zasedne v brněnském zastupitelstvu, i když v opozici. „Největší problém je parkování u přechodů. Nejvíce nehod s vážnými následky pro chodce se děje právě na nich, protože chodec má zhoršený výhled a horší přehled má i řidič. Tohle by se tolerovat nemělo,“ řekla Drápalová.

Řešení problému s nelegálním parkováním podle ní obsahuje již dříve schválený Akční plán mobility. „Je potřeba dlouhodobě pracovat na více opatřeních. Žádné krátkodobé a ojedinělé opatření nepříznivý trend nezvrátí. A jen represe nepomůže, důležitá je i výchova a vzdělávání,“ míní Drápalová. Podle Kratochvíla město akční plán postupně naplňuje. „Jako nejdůležitější cíl vnímám udržení nadpolovičního podílu cest uskutečněných ve městě prostřednictvím MHD,“ řekl Kratochvíl.

Oba míní, že důležitý je i rozvoj rezidentního parkování. Parkovací místa jsou označena na zemi modrými čarami a jakékoli stání mimo ně je nelegální. Strážníci pak mají situaci výrazně jednodušší při dokazování přestupku.

Reklama

Doporučované