Hlavní obsah

Gymnázium na Vídeňské zkouší vzdělávací metodu z Německa, podporuje zvídavost

Foto: Shutterstock.com/Jacob Lund

Ilustrační foto.

Reklama

Gymnázium na Vídeňské ulici v Brně zkouští vzdělávací metodu Explorium původem z Německa. Učitelé budou žáky provázet učivem na základě jejich vlastní zvídavosti a podporovat bádání.

Článek

„Vzpomeňte si sami na vlastní učení. Kdy jste se učili nejlépe, když jste chtěli, nebo když jste museli?,“ řekl dnes novinářům průkopník metody Harmut Wedekind.

„Studenti se dostanou do procesu učení, protože se to naučit chtějí, a ne proto, že to chce učitel. My jako učitelé tento proces objevování doprovázíme, ne jako experti, ale jako empatičtí průvodci,“ uvedl Wedekind. Podle něj bude společnost v budoucnu potřebovat kritické myšlení, kreativitu, komunikaci a spolupráci.

Wedekind přijel spolu s několika pedagogy z Německa, aby se podíval na aplikaci metody na českých školách. Pro Explorium je důležitý prostor, který je přizpůsobený výuce formou bádání, hledání, zkoumání a experimentování. Na gymnáziu učitelé připravili názornou ukázku hodiny. Žáci seděli ve skupinkách kolem pracovních listů a měli k dispozici zrcadla, lasery a další pomůcky. Pomocí pokusů se snažili pochopit fyzikální zákony optiky.

„Jsem moc rád, že se nám podařilo zapojit se do ověřování této metody na školách. Jsem přesvědčen, že tato metoda je velice účinná a efektivní právě v nižším stupni vzdělávání,“ řekl ředitel gymnázia David Andrle. Metoda podle něj také vede ke spolupráci mezi učiteli.

Proměnu vzdělávání podporuje i vedení Jihomoravského kraje. Důležitá je snaha zlepšit vztah dětí k učení jako takovému. „Mezinárodní výzkumy ukazují, že u nás děti máji v průměru nejhorší vztah ke škole, nechodí do ní rády. Každá metoda, která děti zaujme a nadchne, je dobrá,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje Jiří Nantl (ODS). Důležitá

K zavedení metody Explorium se připojily také základní školy ve Šlapanicích a Ostopovicích na Brněnsku. Dalších 14 škol, základních a středních, o výuku nové metody projevilo zájem. Metoda funguje v některých německých školách od roku 2004. Je rozšířená i ve Švýcarsku a Rakousku.

Reklama

Doporučované