Hlavní obsah

Bohumín připravil virtuální naučnou stezku o historii tamní tramvajové trati

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Na internetových stránkách Bohumína na Karvinsku si mohou lidé nově prohlédnout, jak to ve městě vypadalo, když tam jezdily tramvaje.

Článek

„Virtuální naučná stezka plná unikátních historických snímků je jednou z připomínek, které město chystá k letošnímu 120. výročí tramvajové dopravy v Bohumíně,“ řekla mluvčí bohumínské radnice Jana Končítková.

„Na webu našeho města je tedy k vidění například koňská tramvaj, která vyjela do ulic poprvé na konci roku 1902, jsou zde i snímky střetu tramvaje s tatrou v roce 1963 nebo likvidace motorového vozu po ukončení tramvajové dopravy v roce 1973,“ řekla Končítková. Průřez historií tramvajové dopravy v Bohumíně, zejména pak místní městské trati, mohl podle ní vzniknout jen s pomocí nadšenců a odborníků na tuto oblast, kteří radnici poskytli fotografické i textové podklady.

„Městská hromadná doprava je odmala mým koníčkem. Bohumínské tramvaje mě zvlášť začaly zajímat kolem roku 1970, kdy jsem se dozvěděl, že se chystá jejich rušení. Jezdil jsem je pak na Bohumínsko pozorovat a fotografovat,“ uvedl hlavní autor virtuální naučné stezky Jiří Boháček.

Stezka čítá sedm zastavení na trase Starý Bohumín náměstí - Nový Bohumín nádraží - vozovna bývalých Slezských zemských drah. Končítková uvedla, že pracovní tým se chystá v jednotlivých zastaveních vybudovat klasické informační tabule a ve Starém Bohumíně bude stát elektronický kiosek s podrobnějšími informacemi.

Jednou z dominant tamního náměstí by se pak měla stát věrohodná replika parní tramvaje z roku 1903. „Bude sloužit jako venkovní expozice městského muzea, které je umístěno v secesním domě Pod Zeleným dubem,“ uvedl místostarosta Lumír Macura (ČSSD). Město v současnosti pracuje na dokumentaci pro výrobu repliky.

Tramvaje jezdily v Bohumíně mezi lety 1902 až 1973 a prošly postupným vývojem od koňského, přes parní až k elektrickému pohonu. Jezdily i do Orlové, Karviné, či Ostravy. „Důvodem zrušení úzkorozchodných tratí v regionu byla zastaralost vozového parku, problémy s poddolovaným územím, kolize s výstavbou nových silnic a železnic či malá cestovní rychlost,“ uvedla mluvčí.

Reklama

Související témata:

Doporučované