Hlavní obsah

Uplynulé čtyři roky byly v Olomouci ve znamení velkých dopravních staveb

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Ve znamení velkých dopravních staveb i investic do modernizace vozového parku dopravního podniku byly uplynulé čtyři roky v Olomouci.

Článek

Dokončena byla stavba dvou mostů na důležitých dopravních tepnách, stavbaři zahájili stavbu nového úseku tramvajové trati na lidnaté sídliště Nové Sady a pokračovaly rekonstrukce silnic. V Olomouci v roce 2019 zdražila základní jízdenka na MHD o čtyři koruny na 18 korun při současném snížení ceny celoročního kupónu z 3200 korun na 2950 korun. Do konce volebního období radnice další úpravu cen jízdného navzdory prudce rostoucím cenám pohonných hmot a energií nechystá, vyplývá z informací ČTK.

Stavba dvou nových mostů přes řeku Moravu byla součástí rozsáhlých protipovodňových opatření mezi centrem Olomouce a vlakovým nádražím, jejichž stavba začala na jaře 2018 a značně zkomplikovala dopravu v této části města. Investice zahrnuje stavbu dvou mostů v Komenského ulici a na Masarykově třídě. Nový most v Komenského ulici byl zprovozněn předloni, druhý most minulý týden, kdy se na něj vrátily automobily i tramvaje.

Mezi hlavní dopravní investice uplynulých čtyř let patří i další etapa tramvajové tratě na Nové Sady, jejíž stavba začala loni v březnu a skončit má letos v říjnu. Nová část trati měří 1200 metrů, bude mít tři zastávky a dovede tramvaje přes Zikovu do Schweitzerovy ulice. Náklady činí 469 milionů korun včetně DPH. Stavba trati na sídlišti ovlivnila automobilovou dopravu, jelikož byly uzavřeny důležité silnice.

Zatím se ale nepodařilo zahájit stavbu dlouho plánovaného východního obchvatu Olomouce. Nový úsek čtyřpruhové silnice I/46 bude měřit 7350 metrů a z Olomouce odvede velkou část automobilové dopravy. Podle dřívějších propočtů má stát zhruba tři miliardy korun. Letos na jaře byl zahájen proces posuzování vlivu tohoto dopravního projektu na životní prostředí. Pokud Ředitelství silnic a dálnic získá všechna potřebná povolení, chce stavbu východní tangenty zahájit v roce 2026 a dokončit o dva roky později.

V uplynulých čtyřech letech přípravu tohoto důležitého projektu podle opozičního hnutí ProOlomouc brzdila neschopnost úřadů vyřešit požadavky mlékárny Olma na zajištění náhradních zdrojů vody. „Projekty pro územní řízení a stavební povolení, výkupy pozemků a stavba - to vše je teprve před námi. Je to zoufalá neschopnost státu stavět dálnice, s dopadem na život tisíců Olomoučanů v Holici, Hodolanech, Pavlovičkách a Chválkovicích,“ komentovalo hnutí situaci.

Investice směřovaly i do městské hromadné dopravy. Loni na podzim Dopravní podnik města Olomouce nasadil do ostrého provozu první čtyři z deseti objednaných autobusů Solaris. Nové vozy jsou vybaveny klimatizací, USB nabíječkami i antikolizním systémem. Celková výše smlouvy bez DPH je 72,3 milionu korun. Letos DPMO pořídil za 28 milionů korun novou tramvaj, která je vybavena moderními systémy zvyšujícími bezpečnost provozu i pohodlí cestujících. Loni pak byla u vlakového nádraží zahájena stavba nové haly pro odstavení tramvají.

Cena jízdného na MHD se v Olomouci zvýšila naposledy v roce 2019. Nyní radnice další úpravu cen neplánuje. Primátorův náměstek Martin Major (ODS) ČTK řekl, že dopravní podnik zatím vystačí s penězi, které mu radnice poslala. Nárůst nákladů bude patrný z vyúčtování MHD za letošní rok, který budou radní projednávat na začátku příštího roku. „Mezi DPMO a městem je uzavřena smlouva a je jasné, že DPMO nemůže zvýšené náklady nést na svých bedrech, protože službu objednává Olomouc,“ uvedl Major, podle kterého vyšší náklady na MHD nakonec zřejmě zaplatí radnice, jelikož při současném vytížení linek MHD nelze uvažovat o případné redukci spojů.

Reklama

Doporučované