Hlavní obsah

V Plzni ve směru na Horažďovice se otevře za týden nová zastávka vlaků u MHD

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Správa železnic zprovozní 15. dubna novou zastávku Plzeň-Slovany. Umožní lepší navázání železniční dopravy na trasy MHD v přilehlých zastávkách Částkova a Sušická a ke zvýšení obslužnosti veřejnou dopravou v této části Plzně.

Článek

Nová zastávka vznikla v silně zalidněných částech Slovany a Lobzy a nahradí odlehlou stanici Plzeň-Koterov, kde dosud zastavovaly osobní vlaky jedoucí z Plzně do Horažďovic. „Dopravnímu opatření bude předcházet nepřetržitá výluka od 11. do 14. dubna. První ranní vlak, který má přijet od Horažďovic v 04:44, zastaví o den později už u nového nástupiště na Slovanech,“ uvedla mluvčí SŽ Radka Pistoriusová.

Zastávka je součástí aktuálně největší a nejdražší železniční stavby v Plzeňském kraji, což je přestavba trati mezi Lobzy a Koterovem za 2,2 miliardy Kč. Modernizace čtyřkilometrového úseku je za polovinou a skončí v polovině roku 2023. Na budované etapě, která umožní zvýšení rychlosti vlaků z dnešních 100 na 120 kilometrů za hodinu, se SŽ podílí 1,28 miliardy Kč a 870 miliony korun Ředitelství silnic a dálnic, které staví tunel pro křížení trati s budoucím východním okruhem, tedy silnicí I/20. Přes 50 milionů dalo město na 200metrovou ocelovou lávku v Koterově.

„Příští pátek (15. dubna) začnou vlaky využívat zrekonstruovanou druhou traťovou kolej mezi hlavním a koterovským nádražím, a to včetně nového nástupiště poblíž Lobezské ulice,“ uvedla mluvčí. Cestujícím bude dispozici zatím jen jedna nástupní strana, druhé nástupiště se začne využívat až po dokončení rekonstrukce první traťové koleje na jaře 2023. Stanice Koterov bude sloužit jen nákladní dopravě, a proto začnou dělníci hned demontovat nástupiště. Výpravčí budou v Koterově sloužit do odpoledne 14. dubna a o Velikonocích přejde stanice na dálkové řízení z plzeňského hlavního nádraží.

Na zastávce Slovany přibude ještě jedno nástupiště, lávka přes koleje a výtah pro bezbariérový přístup. Kromě dvou hlavních kolejí v Koterově tam vzniknou ještě dvě koleje na křižování, předjíždění i krátkodobé odstavení vlaků.

Přes Koterov začaly jezdit vlaky 1. září 1868, kdy byla zprovozněna železniční trať České Budějovice - Plzeň, která byla součástí tehdejší Dráhy císaře Františka Josefa z Vídně do Chebu. Pro cestující byla v Koterově v únoru 1898 otevřena zastávka, železniční stanice vznikla na přelomu 40. a 50. let 20. století. V 90. letech začala klesat intenzita nákladní dopravy a využití koterovského seřaďovacího nádraží se snižovalo. Od září 1995 se nákladní vlaky soustředí na seřaďovacím nádraží v Plzni-Doubravce.

Po roce 2005 se začala projektovat modernizace plzeňského uzlu. Měla zahrnout i stanici Koterov. S městem se hledala cesta ke zlepšení přestupů mezi vlaky a MHD. Vznikla studie na prodloužení tramvaje od Světovaru před koterovské nádraží, uvažovalo se i o zavedení vlakotramvají přejíždějících mezi tramvajovou a železniční sítí. Nakonec padl verdikt převést zastavování osobních vlaků z Koterova na novou zastávku Plzeň-Slovany.

Reklama

Související témata:

Doporučované