Hlavní obsah

Balet Národního divadla uvede triptych děl, kde hraje roli rytmus hudby a tlukot srdce

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

31. 3. 12:05

Další premiérou sezony v Baletu Národního divadla bude dnes večer představení nazvané bpm označující zkratku anglického termínu beats per minute.

Článek

V českém překladu znamená údery za minutu a může označovat tempo hudební skladby, ale i tlukot lidského srdce. Představení je fúzí různých tanečních stylů a podílejí se na něm izraelští tvůrci a český producent a choreograf, představitel světa street dance Yemi A.D.

Součástí večera je dílo Bill choreografů Sharon Eyalové a Gaie Behara a ve světové premiéře uvedená choreografie Artza Eyala Dadona. Yemi A.D. uvádí také v premiéře svou choreografii Bohemian Gravity.

Eyal Dadon, který se narodil v roce 1989, se jako tanečník etabloval v souborech Kamea Dance Company a především Kibbutz Contemporary Dance Company, kde začal záhy choreograficky tvořit. Dnes je uměleckým šéfem vlastního souboru Sol Dance Company, s nímž vystupuje po celém světě, a současně autorem řady děl. V Praze vytvořil dílo Artza, k němuž složil i hudbu. Výkřik artza v hebrejštině znamená to, co český povel lehni, který se používá při psím výcviku. Autor se obrací k vnitřnímu zvířeti, které každý v sobě krotí ve snaze najít rovnováhu mezi naplňováním společenských konvencí a potřebou volnosti.

Yemi A.D. své choreografie dosud vytvářel především v šoubyznysu, například při spolupráci s americkým rapperem Kanyem Westem, při spolupráci s americkou televizní stanicí CBS nebo celosvětové kampani pro Apple. S Baletem ND uvádí Yemi A.D. nové dílo Bohemian Gravity s podtitulem Searching for Freedom. Hudbu vytvořil Nobody Listen a kostýmy módní návrhářka Liběna Rochová. Přívlastek bohemian v názvu kromě vztahu k českému prostředí prezentuje touhu po volném pohybu a svobodomyslnost, termín gravity naopak naznačuje limit, který člověku v rozletu brání a nutí ho držet se vlastních kořenů. Právě díky ní si podle autora potřebu vzlétnout člověk uvědomuje.

Sharon Eyalová se narodila v roce 1971, kariéru započala jako tanečnice a následně rovněž choreografka a pomocná umělecká ředitelka Batsheva Dance Company. V roce 20013 založila spolu se svým partnerem Gaiem Beharem soubor L-E-V Dance Company, s nímž hostuje po celém světě, tuzemští diváci její dílo mohli vidět na festivalu Tanec Praha v roce 2019. Je držitelkou několika prestižních cen, její choreografie uvádí věhlasné soubory včetně Nederlands Dans Theater, Opéra de Paris nebo Staastoper Berlin.

Balet ND uvede její choreografii Bill z roku 2015. Toto dílo v sobě nese jasný choreografčin rukopis – techno hudbu dvorního skladatele Oriho Lichtika, přiléhavé trikoty odhalující každý sval tanečníkova těla, minimalistický, syrový pohybový slovník i zvláštně absurdní atmosféru. Hlavním motivem díla je role jedince ve společnosti, což posilují repetitivně, na první pohled unisono prováděné pohybové sekvence, jednotné kostýmy i líčení. O to silněji poté rezonují větší i menší výkyvy proti zdánlivému normálu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované