Hlavní obsah

Dočasná konstrukce spojila Štvanici s Karlínem, dělníci na ní složí lávku

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Dělníci při stavbě pražské Štvanické lávky dokončili provizorní konstrukci mezi Štvanicí a Karlínem, na kterou položí jednotlivé betonové části lávky a budou je na ní montovat dohromady.

Článek

Dokončeny jsou pilíře lávky a opěrné zdi na obou březích. Stavba začala letos v lednu a má být dokončena do 14 měsíců, tedy v únoru příštího roku. Poté se po ní poprvé projdou lidé. Přemostění usnadní pěším a cyklistům cestu na ostrov Štvanice a bude dalším propojením mezi městskými částmi.

„Dostali jsme se do stadia, že se poprvé dá přejít suchou nohou z Prahy 8 na Štvanici. První segmenty lávky jsou přiváženy a rovnou usazovány. Hotovy jsou už pilíře ve Vltavě i na Štvanici a opěrné zdi na karlínském i holešovickém břehu. Stavebníci nyní v podstatě začínají skládat samotnou konstrukci,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Sestavování konstrukce začíná u odbočky z lávky na Štvanici. „Do měsíce by měl být rozplet (odbočka) zabetonován a v následujících měsících budeme skládat další segmenty. Nejdříve skládáme rampu, pak část přes plavební kanál do Karlína a následovat budou tři etapy směrem k Holešovicím,“ řekl stavbyvedoucí Michal Kunc.

Do měsíce by podle něj měla být hotova odbočka a v průběhu října dělníci vybudují dalších 60 metrů konstrukce přes kanál a rampu na Štvanici. V listopadu a prosinci bude dobudováno zbylých 150 metrů do Holešovic.

Provizorní konstrukce bude po dobudování mostu odstraněna. „Fyzicky by se poslední montáž segmentů měla uskutečnit někdy na konci prosince a začátku ledna,“ řekl Kunc. Poté jsou v plánu dokončovací práce.

Od Trojské lávky, která se zřítila v roce 2017 a používala rovněž předpjatá lana, se Štvanická liší konstrukcí. Původní Trojská lávka byla visutá, tedy držela pouze na lanech. U Štvanické jsou pouze jednou z částí, která ji bude držet. Každý segment lávky má osm chrániček a v každé bude osm devatenáctilanových kabelů. Zabaleny jsou v plastové chráničce, takže nehrozí, že by k lanům zatékalo, jako tomu bylo v Troji. „Nehrozí tam rozhodně žádný podobný scénář jako v Troji,“ řekl architekt Petr Tej

Na Štvanici bude u paty rampy umístěna socha od sochaře Jana Hendrycha. Další umělecké prvky budou na zábradlí, jejichž konce na ostrově i na obou březích budou umělecky ztvárněny. Osvětlení bude v zábradlí a mířit dolů, aby nevytvářelo světelný smog.

Reklama

Doporučované